Ceny palív letia nadol, odborníčka má konečne dobrú správu pre slovenských vodičov
- Ceny benzínu a nafty by mohli na slovenských čerpacích staniciach ešte klesnúť
- Pokles zasiahol aj ceny nafty, ktorá zlacnela o 1,5 %
- Ceny benzínu a nafty by mohli na slovenských čerpacích staniciach ešte klesnúť
- Pokles zasiahol aj ceny nafty, ktorá zlacnela o 1,5 %
Slovákov minulý týždeň príjemne prekvapili nižšie ceny pohonných hmôt. Podľa odborníčky to však nie je všetko. Svetové ceny ropy naznačujú, že sa motoristi majú na čo tešiť. Benzín a nafta môžu ešte zlacnieť.
Ceny benzínov a nafty by mohli na slovenských čerpacích staniciach ešte klesnúť. Na základe vývoja svetových cien ropy to predpokladá analytička 365.bank Jana Glasová.
„Nateraz očakávame, že vzhľadom na vývoj na ropnom trhu by mohlo zlacňovanie pohonných látok ešte pokračovať. A to hlavne v tom prípade, ak sa ceny ropy budú ďalej držať pod 80-dolárovou hladinou, ako tomu bolo minulý týždeň,“ uviedla Glasová.
Ďalší vývoj na ropnom trhu bude podľa analytičky závisieť hlavne od toho, ako budú trhy ďalej vnímať obavy z recesie globálneho hospodárstva, vývoj dopytu a začiatok zimnej vykurovacej sezóny. „Počas vianočných sviatkov ale môže rásť dopyt po pohonných látkach, keďže ľudia budú viac cestovať, čo môže opäť zatlačiť aj na rast cien,“ upozornila Glasová.
Podľa údajov Štatistického úradu SR za 48. tohtoročný týždeň ceny benzínov na našich pumpách opäť výrazne klesli, a to už tretí týždeň po sebe. Liter 95-oktánového benzínu sa v sledovanom týždni predával za priemernú cenu 1,577 eura a v týždňovom porovnaní sa jeho cena znížila o 2,3 %.
Liter 98-oktánového benzínu dosiahol úroveň 1,758 eura a jeho cena sa oproti predchádzajúcemu týždňu taktiež znížila o 2,3 %. Významný pokles zasiahol aj ceny nafty, ktorá zlacnela o 1,5 % na priemernú úroveň 1,718 eura za liter.
Stále si priplácame
V medziročnom porovnaní si za benzín a naftu ale stále priplácame, aj keď tento nárast je už len mierny. Benzín 95 je drahší o zhruba 6 % ako vlani a benzín 98 o približne 5 %. Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o takmer 25 % drahšia ako vlani.
Počas predminulého týždňa sa ceny ropy Brent hýbali v pásme 87 až 83 amerických dolárov za barel a počas minulého týždňa sa dokonca dostali pod 80-dolárovú hranicu do pásma 83 až 76 dolárov za barel. Pod 90-dolárovou hranicou sa ceny ropy Brent pritom držia už tri týždne.
Dlhodobo je ropa podľa analytičky tlačená nadol hlavne obavami z recesie globálnej ekonomiky, ktorá by viedla aj k poklesu dopytu po nej. Tieto dôvody sa v najväčšej miere podpísali aj pod minulotýždňové zlacňovanie ropy. Okrem toho tlačia ropu nadol aj obavy z vývoja pandemickej situácie v Číne.
„Trhy sa obávajú poklesu dopytu po rope, keďže Čína je jej najväčším dovozcom. Čoskoro začne platiť aj embargo Európskej únie na dovoz ruskej ropy. A počas minulého týždňa boli trhy ovplyvnené aj nečakane výrazným rastom zásob pohonných látok v USA, čo sa taktiež podpísalo pod zlacňovanie ropy,“ konštatovala Glasová.
Už len do Česka
Slovensko bude môcť od 5. februára 2023 exportovať výrobky z ruskej ropy už iba do Česka. Túto výnimku zo sankcií Európskej únie proti Rusku v dôsledku jeho agresie proti Ukrajine bude možné využiť do 5. decembra budúceho roka.
Podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva spoločnosti Slovnaft, a. s., Oszkára Világiho v pondelok 5. decembra prestala tiecť ruská ropa do Európy okrem ropovodu Družba. Embargo sa nevzťahuje na jej dve prepravné vetvy z Ruska – cez Bielorusko do Poľska a Nemecka a cez Ukrajinu do Maďarska, na Slovensko a do Česka.
„Produkty vyrobené z ruskej ropy od 5. februára 2023 ani v Maďarsku, Poľsku, Nemecku, Česku ani na Slovensku nemôžu exportovať mimo svojho územia. Slovensko dostalo výnimku, aby mohlo zásobovať český trh,“ informoval v utorok na stretnutí s médiami Világi s tým, že po 5. decembri 2023 už nebude môcť zásobovať ani Českú republiku.
Problémom podľa šéfa Slovnaftu bude nedostatok nafty, príčiny sú logistické vzhľadom na vybudované dopravné trasy. „Od januára bude veľký problém s nedostatkom dieselu, bude trvať niekoľko mesiacov, možno aj roky, kým sa všetko dostane na normálnu úroveň. Európa bude čeliť nedostatku dieselu a čiastočne bude problém aj nahradiť ruskú ropu inou ropou,“ očakáva Világi. Slovnaft napríklad nebude môcť od 5. februára vyvážať zhruba 20 percent nafty do Rakúska.
Zdroj: SITA