Česi musia zbúrať 11-kilometrový úsek novej diaľnice. Zabudli pod ním postaviť tunel
- Správa železníc viní ministerstvo dopravy
- Úsek čakajú výrazné dopravné obmedzenia
- Správa železníc viní ministerstvo dopravy
- Úsek čakajú výrazné dopravné obmedzenia
Česi postavili časť diaľnice D3 Ševětín – Borek v roku 2019. Premávka v nej bude najbližších pár rokov silno obmedzená, musia ju totižto zbúrať. Zabudli pod ňou postaviť železničný tunel.
Výstavba úseku stála 66 miliónov eur
Diaľnica D3 by mala eventuálne spájať Prahu s rakúskymi hranicami. Jej stavba začala v roku 1994 a tvorí ju niekoľko úsekov. Spomínaný úsek Ševětín – Borek má 11 kilometrov a bol dokončený pred štyrmi rokmi. Jeho výstavba stála 1,6 miliardy českých korún, teda v prepočte takmer 66 miliónov eur, píše Pravda.
Dôvodom búrania úseku je výstavba Chotýčanského železničného tunela, na ktorý sa pri výstavbe diaľnice zabudlo. Tunel je súčasťou železničného koridoru Nemanice – Ševětín a s jeho potrebou sa počítalo už pri výstavbe diaľnice.
K situácii sa pre portál Seznam vyjadrila Miloslava Pošvářová, bývalá riaditeľka úseku kontroly kvality stavieb Riaditeľstva ciest a diaľnic. Za hlavného vinníka považuje ministerstvo dopravy, ktoré zlyhalo pri koordinovaní práce. Tvrdí, že s podobnou situáciou sa vo svojej kariére ešte nestretla.
„Samozrejme, že to bude mať obrovské dopady na životnosť stavby v tejto časti, pretože keď tú časť rozbijete a potom ju znova budete stavať, narušíte tým kompaktnosť stavebných úprav pod diaľnicou,“ hovorí Pošvárová. „Je to neuveriteľná záležitosť. Nepamätám si, že by sa behom mojej kariéry niečo takéto stalo.“
Ministerstvo viní železnice a naopak
Český portál zdopravy.cz vyspovedal hovorcu Správy železníc Jana Nevolu. Zlyhanie koordinácie výstavby podľa neho nie je zavinené Správami železníc.
„V rámci koordinácie stavieb bolo dohodnuté, že stavba diaľnice D3, ktorá mala byť realizovaná ako prvá, bude v sebe zahŕňať predstihový objekt tzv. hluchého diaľničného mostu, ktorý by mal zaistiť možnosť výstavby Chotýčanského tunela bez prerušenia dopravy na diaľnici. Pri realizácii stavby diaľnice bol však tento predstihový objekt zo stavby ŘSD vypustený, a preto Správa železníc musí teraz prerokovať technické riešenie nezahrnuté v pôvodnom územnom rozhodnutí, ktoré bude generovať čiastkové obmedzenia prevádzky na diaľnici,“ tvrdí Nevola.
Ako to teda naozaj bolo? Minister dopravy Martin Kupka sa od celej veci dištancuje. Vysvetlenie je podľa neho jednoduché. Odkazuje sa na rok 2011, v ktorom sa o veci rozhodovalo. Pre portál Seznam sa vyjadril: „Primárne rozhodnutie nastalo v roku 2011, keď Správa železníc nemala jasno v tom, kadiaľ povedie trasa modernizovaného koridoru smerom na České Budějovice. Pokladám za chybu, že vtedy nebolo jasno v tom, ako povedie modernizovaná časť, a tým pádom sa od predstihových objektov ustúpilo.“
Práce budú hotové v roku 2031
Vodiči si tak na českých diaľniciach nasledujúcich pár rokov budú musieť zvyknúť, že v tomto úseku treba spomaliť. Pri výstavbe Chotýčanského tunela bude doprava vedená obojsmerne vždy iba v jednom pruhu. Nemusia sa však ešte chvíľu báť, nastavený časový harmonogram je prívetivý pre vodičov, nie však pre českú Správu železníc.
Harmonogram PPP projektu hovorí o tom, že poradca začne pracovať v prvom štvrťroku 2024. Stavebné práce však začnú až v roku 2026. Dokončené by mali byť v roku 2031.
Štát vraj momentálne nemá na takúto výstavbu peniaze, projekt preto padne do rúk súkromníkov.
Zdroje: Seznam, zdopravy, Pravda