Cesta k miliónom #19: Z nuly vybudovali najobľúbenejšie kníhkupectvo na Slovensku s niekoľkomiliónovými tržbami

  • Má slovo vo svete biz­nisu, kre­a­tívne ná­pady a po­máha po­sú­vať Slo­ven­sko vpred
  • Michal Meško je spolumajiteľom kníhkupectva Martinus, kde pôsobí vo funkcii CEO
  • Toto je príbeh o tom, ako sa mu spoločne s jeho biznis partnermi podarilo vybudovať najobľúbenejšie kníhkupectvo, ktoré dosiahlo v poslednom roku tržby 23,53 mil. €
BeFunky-collage (1)
Michal Meško, Martinus
  • Má slovo vo svete biz­nisu, kre­a­tívne ná­pady a po­máha po­sú­vať Slo­ven­sko vpred
  • Michal Meško je spolumajiteľom kníhkupectva Martinus, kde pôsobí vo funkcii CEO
  • Toto je príbeh o tom, ako sa mu spoločne s jeho biznis partnermi podarilo vybudovať najobľúbenejšie kníhkupectvo, ktoré dosiahlo v poslednom roku tržby 23,53 mil. €

História značky Martinus sa začala písať už v roku 1990. Vtedy v Martine založili bratia Miroslav a Jozef Santusovci jedno z prvých súkromných kníhkupectiev na Slovensku. Kníhkupectvo začínalo v malých priestoroch, sotva pár metrov štvorcových.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Knihy si vozili sami – najmä z Bratislavy a Čiech. Neskôr sa Martinus presťahoval do budovy Divadla Slovenského národného povstania, kde kníhkupectvo pôsobilo dlhé roky. Odtiaľ sa v roku 2004 presunulo o pár sto metrov ďalej, na martinskú pešiu zónu.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Názov vznikol z latinského prekladu názvu mesta Martin a zároveň je slovnou hračkou s priezviskom jedného zo zakladateľov – Miroslava Santusa (santUS). V roku 2000 vznikla myšlienka sprístupniť ponuku kníhkupectva aj ľuďom, ktorí nie sú z Martina a voľba bola jednoduchá – pôvodná značka sa preniesla na internet a doplnila sa k nej koncovka .sk na dlhé roky – až v roku 2017 sa koncovka oddelila a kníhkupectvo funguje opäť bez nej pod značkou Martinus.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Internetové kníhkupectvo Martinus.sk začalo vznikať 10 rokov po otvorení kamenného Martinusu, v septembri 2000. Vtedy sa ku kníhkupcom, bratom Santusovcom, pridal programátor (vtedy ešte študent) Michal Meško, a tak vznikla trojica, ktorá začala budovať internetové kníhkupectvo, ktoré malo za cieľ stať sa nie najväčším, ale najlepším obchodom na slovenskom internete.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Meško sa stal v roku 2006 spoločníkom Martinusu. Svoju „manažérsku“ kariéru však  začínal už na základnej škole v Martine, kde už v štvrtom ročníku založil školský časopis, ktorého bol šéfredaktorom. Aj keď sa dnes obklopený knihami cíti  jednoznačne vo svojom živle, cesta k tomuto biznisu bola skôr náhoda. V tínedžerskom veku inklinoval viac k počítaču, ktorý používal na iné činnosti ako hry.

Pri tvorbe časopisu ho najviac bavila výroba – keď sa zliali výsledky tímu do jedného produktu. Na strednej škole sa domnieval, že z neho bude programátor, novinár či (podľa vzoru rodičov) lekár. Ako sám hovorí, zasiahla prezieravosť otca i mamy, ktorí ho smerovali na manažment.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Michal Meško,FB

Postupne sa učil programovať a jeden z jeho prvých úspechov, pri ktorého zrode stál, bol študentský web s domácimi úlohami, Referáty.sk. V roku 2004 ho kúpil internetový portál Atlas.sk. Vďaka práci na Referátoch sa Meško dostal počas strednej školy ku knihám ako biznisu. Jeho mama začala rozmýšľať, ako by internetová stránka mohla začať zarábať.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Michal Meško,FB

Študentský projekt mal odkazovať na kníhkupectvo, ktoré predávalo knihy citované v školských prácach. A tak tvorcovia oslovili v rodnom meste známy Martinus. Prvotný nápad sa síce nepodarilo dotiahnuť do konca, no bratia Jozef a Miroslav Santusovci, ktorým obchod s knihami patril, pätnásťročnému M. Meškovi ponúkli miesto brigádnika – programátora.

Kníhkupectvo sa na adrese martinus.sk spustili v roku 2001. Na začiatok stačila jedna miestnosť s veľkosťou 10 metrov štvorcových, v nej jeden počítač, skener, atramentová tlačiareň, prenajatý hosting, pripojenie cez telefónnu linku (neskôr ISDN), baliaci stôl a taška, s ktorou sa chodilo na poštu. Miro sa staral o katalóg, stránku a objednávky, Jožo vybavoval tovar. Mišo programoval. Všetci sa učili, ako sa robí internetový obchod.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Michal Meško,FB

„Rástli sme rýchlo, ale nie nekontrolovane a najmä sme sa snažili, aby to nikdy nebolo na úkor našich zákazníkov. Internetové kníhkupectvo po niekoľkých rokoch prerástlo svojho kamenného súrodenca a v roku 2006 sme sa presťahovali na prízemie rodinného domu,” opisujú príbeh Martinusu jeho tvorcovia.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Tam prežili jedny Vianoce a po roku a pol im začali byť malé aj tieto priestory. Presťahovali sa teda opäť (štvrtýkrát), tentokrát do krásnych veľkých priestorov bývalého kina Mladosť v Martine, kde sídlia od konca roku 2007. V roku 2009 priestory ešte viac rozšírili a dnes majú na jednom mieste ľudí, ktorí zákazníkom zdvíhajú telefóny, riešia žiadosti, aj ľudí, ktorí pripravujú objednávky z ich skladu.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Systém, na ktorom beží celý internetový obchod aj jeho pozadie, vyvíjajú kompletne sami už od roku 2000. Umožňuje im to byť stále o krok vpredu a prinášať do slovenského nakupovania na internete veci a služby, ktoré tu doteraz neboli.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Ich prácu ocenilo viacero organizácií. V roku 2006 ako prvý internetový obchod na Slovensku získali prestížny certifikát kvality Slovak Gold a v roku 2011 ho úspešne obhájili opäť. V roku 2008 tiež medzi prvými získali certifikát SAEC Bezpečný nákup.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

V roku 2017 sa dočkali ocenenia v rebríčku Zákaznícky najobľúbenejšia značka podľa prieskumu KPMG a v roku 2018 už piate ocenenie Absolútny víťaz Mastercard Obchodník roka.  Jeden zo zakladateľov, Miro Santus, bohužiaľ v roku 2008 podľahol ťažkej chorobe. O rok na to otvorili kníhkupectvo v Bratislave a opäť sa tak vrátili „ku koreňom“. Neskôr nasledovali prevádzky v Nitre a Žiline.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Michal Meško,FB

Svoju vlajkovú loď všetkým knihomoľom predstavili v roku 2011 v Bratislave na Obchodnej ulici, v unikátnom spojení s kaviarňou Shtoor. Piate kníhkupectvo otvárali v roku 2012 v Mlynskej doline. Nasledovali Košice, Považská Bystrica, Poprad, Lučenec a Banská Bystrica spolu s novým priestorom v Martine.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Začiatkom roka 2012 začali prevádzkovať aj internetové kníhkupectvo v Českej republike na adrese martinus.cz, ktoré sa tam za pár rokov vypracovalo medzi top 5 internetových kníhkupectiev. Zároveň sú lídrom aj v oblasti elektronických kníh a stále kontinuálne rastú.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Michal Meško,FB

„Dô­le­žité je práve slovo kon­ti­nu­álne. Ni­kdy nám to­tiž ne­šlo o rast za každú cenu. Me­dzi­ročný rast bol opäť okolo 20 per­cent. Sú­visí to aj s čo­raz väč­ším roz­vo­jom na­šej čes­kej di­ví­zie, kde nám in­ter­ne­tový ob­chod pekne ras­tie. Darí sa nám aj na Slo­ven­sku, ale sa­moz­rejme to už nie sú sto­per­centné me­dzi­ročné rasty ako ke­dysi. Pri na­šich čís­lach sa na­ro­bíme aj na de­sia­tich per­cen­tách,” hovorí Meško v rozhovore pre Startitup.

Zobraziť celú galériu (23)
zdroj: Martinus,Facebook

Martinus.sk je dnes najväčším internetovým kníhkupectvom na Slovensku a druhým najväčším predajcom kníh u nás celkovo. Viackrát získal v nezávislých prieskumoch ocenenie „najlepší“ aj „najobľúbenejší“ internetový obchod na Slovensku. Podľa Finstatu spoločnosť Martinus, s.r.o. v roku 2017 zvýšila zisk o  6 % na 122 266 € a tržby jej narástli o 180 % na 23,53 mil. €.

Najnovšie videá

Trendové videá