Cesta na letnú dovolenku do Chorvátska nemusí trvať 10 hodín. Krajina prichádza s revolučnou novinkou
- Chorvátsko zavedie nový systém platenia mýta
- Využije pritom SkyToll, ktorý používame na Slovensku
- Chorvátsko zavedie nový systém platenia mýta
- Využije pritom SkyToll, ktorý používame na Slovensku
V Chorvátsku sa črtá zavedenie nového systému platenia mýta na diaľnici. V skratke by to pre všetkých návštevníkov krajiny, ako aj miestnych znamenalo, že by sa rozlúčili so súčasnými mýtnymi bránami. Nový systém by už nevyžadoval platenie pri okienkach tak, ako to poznáme z našich posledných letných dovoleniek.
Ako píše chorvátsky Poslovni dnevnik, tamojšie ministerstvo dopravy však túto zmenu avizuje už celé roky. Konečne sa ale pohli z mŕtveho bodu a začali sa prvé kroky.
Vo výberovom konaní sa ocitli aj český systém Tollnet či slovenský SkyToll. Práve v týchto dvoch prípadoch šlo aj o ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku na úrovni 79,91 milióna eur bez DPH a Chorváti si aj oba systémy vybrali. Mali by fungovať na všetkých diaľniciach – bez ohľadu na ich majiteľa či správcu.
Legislatívny proces sa však ešte naťahuje a minister Oleg Butković oznámil, že konečný termín na zavedenie nových systémov spoznáme už budúci rok. Prinajlepšom sa však celý proces natiahne do druhého štvrťroka 2026, píše Novi list.
Rakúske odvolanie
Problémom je totiž odvolanie dvoch spoločností, ktoré nesúhlasili s výberom českých či slovenských systémov. Jedna z nich je rakúsky Kapsch TrafficCom.
Chorváti s ale v súčasnosti musia vysporiadať aj vyššou sumou, než sa spočiatku očakávalo. V samotnom tendri stúpla predpokladaná hodnota prác o približne 50 percent a v súčasnosti dosahuje 100 miliónov eur.
Chorváti už termín na zavedenie nového systému raz predĺžili o dva roky. Reálne to v súčasnosti vyzerá tak, že zmluva so slovenským SkyTollom by mohla byť podpísaná niekedy v apríli tohto roku. Nový systém platenia mýta by sa však zaviedol do praxe bol v praxi najskôr pred turistickou sezónou v roku 2026.
Dve technológie
Nový systém výberu mýta by mal využívať dve známe technológie. Za prvé ide o DSRC (rádiová komunikácia na 5,8 GHz) na výber mýta pre používateľov zariadení ENC a za druhé ALPR, ktorý rozpoznáva evidenčné čísla vozidla.
Znamená to, že buď si návštevník Chorvátska pred cestou zapožičia systém, ktorý nechá položený v aute a systém ho rozpozná ako platiteľa mýta, alebo si zakúpi klasickú elektronickú diaľničnú známku. Problém je, že ak sa rozhodneš pre ENC zariadenie, musíš si ho prísť prebrať a aj ho neskôr vrátiť.
Cieľom týchto systémov je zvýšiť plynulosť premávky. Mýtne kabínky, ako ich z Chorvátska poznáme dnes, by sa mali stať minulosťou. Okrem toho by mal po novom každý prejdený kilometer stáť rovnakú sumu, čo v súčasnosti neplatí.
Proti rozhodnutiu vybrať si SkyToll a TollNet sa odvolali Rakúšania, ale aj Číňania (CTFO Jeton Technology), pričom odvolanie čínskej spoločnosti bolo zamietnuté ako nezákonné. Spoločnosť totiž neposlala doklad o zaplatení 66 eur na kompenzáciu odvolacieho konania.
Zdroje: Poslovni dnevnik, Novi list