Jeden z najtalentovanejších Slovákov vybudoval unikátnu firmu. Spolieha na ňu Bentley, Airbus či Porsche
- Za jedenásť rokov vybudoval jednu z najrýchlejšie rastúcich spoločností nielen na Slovensku, ale aj vo svete kompozitných materiálov
- Najkvalitnejšie karbónové komponenty dodáva pre Porsche, BMW, Bentley či ako Tier 2 pre Airbus
- Patrick Hessel z c2i je odhodlaný posunúť firmu na ďalší level a nebojí sa žiadnej podnikateľskej výzvy
- Za jedenásť rokov vybudoval jednu z najrýchlejšie rastúcich spoločností nielen na Slovensku, ale aj vo svete kompozitných materiálov
- Najkvalitnejšie karbónové komponenty dodáva pre Porsche, BMW, Bentley či ako Tier 2 pre Airbus
- Patrick Hessel z c2i je odhodlaný posunúť firmu na ďalší level a nebojí sa žiadnej podnikateľskej výzvy
Patrick Hessel sa narodil v Nemecku, no strednú školu absolvoval v Paríži. Následne vyštudoval manažment na London School of Economics a priemyselné systémy na Univerzite v Cambridge. Jeho mama pochádza zo Slovenska, otca pod Tatry preniesol tradičný biznis, už vyše 20 rokov vo Vrábľoch prevádzkuje továreň na káblové zväzky. Hessel mal šťastie, keď získal od otca nevyužívaný areál v Dunajskej Strede, čo uľahčilo jeho rozhodovanie, kde začať podnikať.
Keď Patrick uvidel areál s kapacitou 1000 ľudí, dostal víziu, že jedného dňa by bolo skvelé ho naplno využiť. Spočiatku bol veľký optimista, no keď tam po dvoch – troch rokoch mal stále iba 20 ľudí, začal postupne vidieť veci reálnejšie.
Vo firme začínali vyrobou pretekárskych lodí pre Formulu 4, ktoré idú po vode rýchlosťou aj 100 km/hod. Robili však aj špeciality, ako gitary alebo súčasti prístrojov na nočné videnie pre armádu, kde stál jeden kus vyše 100-tisíc Eur. Teraz majú viac ako 400 zamestnancov a miesta je stále dosť. Spoločnosť c2i založil v októbri 2005.
Firma sa naplno rozbehla v období, keď mali približne päťdesiat ľudí a dostali dve veľmi dobré zákazky od Bentley a Porsche 918 Spyder, čo bol veľký sériový projekt. Vtedy sa to začalo – objednávky boli niekoľkonásobne vyššie než obrat firmy.
Napriek tomu to bolo podľa Patricka ťažké, pretože v tej chvíli firma ešte nevyzerala tak, ako by si to zákazníci predstavovali. Takže aj oni išli čiastočne do rizika. No Patrickovi sa ich podarilo presvedčiť, že to všetko vybudujú, len potrebujú väčšiu zákazku.
Potom to prišlo. Hesselovi sa podarilo získať súkromného rakúskeho investora výmenou za 40-percentný podiel vo firme. Vďaka tomu mohla firma preinvestovať do technológií, rekonštrukcie haly a profesionálneho manažmentu päť miliónov eur a presvedčiť Porsche na podpis kontraktu. To bolo základom ďalšieho rastu.
Ročný rast v rámci odvetvia, v ktorom sa firma pohybuje, sa dá označiť za unikátny. Za posledných päť rokov priemerne medziročne rástli o viac ako 60 %.
„Hlavným dôvodom tohto dynamického rastu je, že sme hľadali na mnohých miestach, kde vieme našu technológiu aplikovať. Ďalším dôvodom je to, čo plynie už z nášho názvu c2i (c, dvakrát i) – teda Composites Innovations International. Mali sme ambíciu fungovať medzinárodne, a to sa nám podarilo. Takmer všetci konkurenti totiž pôsobia na národnom trhu – nemeckí pôsobia hlavne v Nemecku, anglickí v Anglicku. My pôsobíme na týchto dvoch trhoch, ale veľa exportujeme aj do USA či Írska,“ povedal Patrick pre Startitup.
Raketový rast však podľa Hessela nebol dlhodobo udržateľný. Patrick si plne uvedomoval, že nedokáže vybudovať firmu s tržbami vyše sto miliónov eur, unikátnymi technológiami a vývojom bez globálneho strategického partnera.
Hessel si preto položil otázku, ktoré firmy potrebujú c2i najviac. Logicky mu vyšlo, že to musí byť veľká nadnárodná korporácia, ktorej chýbajú kompetencie v kompozitných materiáloch na báze uhlíka, čo znamenalo aj vyššiu valuáciu.
Oslovil vyše sto firiem, rokovania trvali pol druha roka a na ich konci zostali tri nadnárodné spoločnosti z Ázie. Výsledkom je jedna z najdôležitejších transakcií v slovenskom priemysle.
Patrick Hessel predal pred rokom podľa informácií World Market Intelligence za približne 40 miliónov eur tesnú väčšinu vo firme juhokórejskej spoločnosti LG Hausys. Tá je dcérou gigantu LG s ročným obratom 150 miliárd dolárov. Cieľ mladého podnikateľa je dnes jasný. So silným juhokórejským koncernom za chrbtom chce vybudovať z c2i globálneho lídra vo výrobe kompozitných materiálov, ktorého tržby budú presahovať sto miliónov eur.
Práve sila skupiny LG a veľký potenciál synergií mladého podnikateľa presvedčili, aby predal v c2i aj krehkú majoritu v podobe 50,1 % spoločnosti. Išlo pritom o jednu z podmienok kupujúceho. Pôvodne totiž uvažoval len o vzdaní sa minoritného podielu. Dôležité však podľa neho bolo, že sa mu podarilo udržať silnú nezávislosť firmy, keďže riadenie zostalo v jeho rukách.
LG Hausys zároveň do c2i vložilo desať miliónov eur ako equity, čo podnik finančne posilnilo a stabilizovalo. A v neposlednom rade získal prostriedky aj Hessel, čo mu aj do budúcnosti umožní podieľať sa na financovaní spoločnosti.
Dunajskostredská firma sa dnes už môže pochváliť aj kontraktom na dodávku karbónových komponentov pre elektromobil Jaguar I-Pace, ako aj pre prvý čisto elektrický model od Porsche. Vďaka tomu by tržby c2i mali v tomto roku stúpnuť o viac ako päťdesiat percent. Spoločnosť aj preto rozširuje svoj závod a chce prijať približne stovku nových zamestnancov.
Treba spomenúť, že c2i je jedným z kľúčových technologických partnerov a dodávateľov komponentov aj pre AeroMobil. Hessel pritom do AeroMobilu pred rokom vstúpil ako privátny investor. Výšku investície ani jedna zo strán nezverejnila. Dá sa však predpokladať, že sa pohybuje rádovo v miliónoch eur.
„Pokročilý stupeň virtuálneho dizajnu, simulácií a výpočtov na mňa urobil výrazný dojem. Už počas predchádzajúcich dvoch rokov, AeroMobil 3.0 ukázal svoje letové a jazdné schopnosti. Moja investícia umožní spoločnosti prechod do výroby a produkcie najnovšieho modelu a jeho prototypov. Team, ktorý sa zišiel v AeroMobile, je absolútne unikátny a má obrovský potenciál dosiahnuť globálnu zmenu v osobnej doprave,“ oznámil Patrick Hessel na margo investície v tlačovej správe.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy