Chaos s elektrokolobežkami: Niektorí Slováci musia mať vodičák, naznačuje polícia

  • Polícia naznačuje, že riadenie niektorých elektrokolobežiek by si mohlo vyžadovať vodičský preukaz
  • Klienti sú z podmienok PZP zmätení
Pár na elektrokolobežkách a žena v aute si robí vodičák.
Ilustračné foto Freepik/@freepik
  • Polícia naznačuje, že riadenie niektorých elektrokolobežiek by si mohlo vyžadovať vodičský preukaz
  • Klienti sú z podmienok PZP zmätení

Od augusta tohto roku musíš uzavrieť povinné zmluvné poistenie, ak vlastníš niektoré malé elektrické vozidlá. Keď poisťovne začali ponúkať toto poistenie, tvrdili, že potrebuješ vodičák. Preto sa mnohí začali pýtať, či je vodičák potrebný aj na elektrokolobežky alebo elektrické trojkolky. Ako informuje portál Finsider, zákony sú však v tejto oblasti stále nejasné.

Elektrokolobežky, ktoré môžu jazdiť po cestách a majú maximálnu rýchlosť 25 km/h, poistenie nepotrebujú. Polícia však naznačuje, že niektoré rýchlejšie modely si môžu vyžadovať vodičský preukaz.

Ministerstvo dopravy určuje vo vyhláške, čo sa považuje za elektrickú kolobežku. Podľa ich pravidiel je to kolobežka s motorčekom, bez sedadla, ktorá jazdí maximálne 25 km/h. Používateľ takejto kolobežky nepotrebuje vodičák, lebo ide o nemotorové vozidlo.

Niektoré poisťovne pre portál Finsider uviedli, že na verejných cestách by mali jazdiť len pomalšie kolobežky. Ak kolobežka ide rýchlejšie ako 25 km/h, alebo váži viac ako 25 kilogramov a ide rýchlosťou nad 14 km/h, mala by mať povinné poistenie. Legislatíva však takúto kolobežku nešpecifikuje a polícia ešte nemá jednoznačnú odpoveď. Podľa hovorkyne policajného zboru Martiny Slávikovej bude potrebné zistiť, do akej kategórie kolobežka patrí, aby sa určili potrebné vodičské oprávnenia a povinnosti.

Rôzne kategórie vozidiel

Podľa ministerstva financií sa zákon o povinnom poistení nezameriava na rozdelenie alebo kategorizáciu rôznych vozidiel.

„PZP by malo platiť na všetky vozidlá, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu, alebo sú ťažšie ako 25 kilogramov – s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu. Samozrejme, že na kolobežky, ktoré neprekračujú dané parametre, vodičské oprávnenie netreba. Kto a ako môže jazdiť na daných dopravných prostriedkoch rovnako nespadá do kompetencie ministerstva financií,“ avizuje ministerstvo.

Niektoré malé elektrické vozidlá si môžu vyžadovať vodičák skupiny AM. Elektrické dvojkolesové alebo trojkolesové vozidlá, ktoré dosahujú rýchlosť medzi 25 a 45 km/h a majú výkon do 4 kW, spadajú do tejto kategórie. Rovnako aj ľahké elektrické štvorkolky s rýchlosťou 25 až 45 km/h a hmotnosťou do 350 kilogramov (bez batérií) môžu patriť do tejto skupiny.

Pred zmenami v zákone už bolo potrebné mať na tieto vozidlá povinné poistenie a vodičák. Minimálny vek na získanie vodičáku je 15 rokov.

Elektrické chopper kolobežky sa zaraďujú do kategórie L, čo znamená, že ich treba registrovať ako motocykel alebo trojkolku a mať vodičák skupiny AM. Rýchle mopedy s rýchlosťou 25 až 45 km/h spadajú do kategórie L1e, takže sa musia registrovať a mať evidenčné číslo. Povinné poistenie a vodičák skupiny AM platili aj pred zmenami.

Vek na poistenie vozidla

Poisťovne zaviedli vekové obmedzenia. Allianz – Slovenská poisťovňa pridala k svojmu poisteniu pre bežné vozidlá aj novú kategóriu pre malé elektrické vozidlá. Na uzatvorenie poistenia musíš predložiť požadované údaje a zároveň musíš byť starší ako 18 rokov, aby si mohol svoje malé elektrické vozidlo poistiť.

Legislatíva tiež stanovuje vekové obmedzenia. Ak ideš na samovyvažovacom vozidle, ako sú kolobežky s motorčekom, segway alebo jednokolka, zákon dovoľuje jazdiť na ceste iba osobám starším ako 15 rokov. Na cyklistických chodníkoch, poľných a lesných cestách alebo v obytných zónach môžu jazdiť aj mladší. Od augusta musíš mať na niektoré z týchto vozidiel povinné poistenie, takže vodič musí mať minimálne 18 rokov.

Povinné poistenie pre nové typy vozidiel funguje rovnako ako pre bežné autá. To znamená, že poistenie sa viaže na konkrétne vozidlo, nie na jeho vodiča.

kolobezka
zdroj: Unsplash/Martin Katler

„Pri prevádzke tuzemského motorového vozidla je vodič povinný mať pri sebe zelenú kartu, ktorú je povinný na výzvu príslušníka policajného zboru predložiť. Policajný zbor vykonáva kontrolu týchto dokladov v zmysle dikcie zákona, a teda kontroluje zelenú kartu vydanú na vozidlo, nie na vodiča,“ uvádza hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Martina Sláviková.

Aj iní ľudia môžu používať vozidlo, ktoré nie je ich. Ak však ten, kto jazdí, nesplní potrebné podmienky, môže vzniknúť problém. Poisťovňa zaplatí škodu, ale môže sa nielen obrátiť na vinníka, ale aj požadovať náhradu. V takom prípade bude musieť vinník pokryť náklady z vlastných peňazí.

PZP aj pre elektrobicykle?

Nejasnosti v zákone spôsobili zmätok aj medzi majiteľmi elektrobicyklov. Ako sme ťa informovali, pre elektrobicykle neplatí povinnosť uzavrieť povinné zmluvné poistenie.

Na Slovensku určuje technické parametre elektrických bicyklov vyhláška ministerstva dopravy, ktorá stanovuje podmienky na prevádzku vozidiel v cestnej premávke.

„Elektrobicykel definuje ako bicykel s pomocným motorčekom, pri ktorom najväčší výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kilowattov (kW), jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 kilometrov za hodinu alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov,“ ozrejmilo obsah vyhlášky ministerstvo financií pre Finsider.

Elektrický bicykel musí podľa ministerstva spĺňať podmienku, že motor sa zapne len pri šliapaní do pedálov. Potom by sa automaticky mal vypnúť, keď rýchlosť prekročí 25 kilometrov za hodinu.

„Elektrobicykel teda nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily. Pri elektrobicykloch od 1. augusta tohto roka nenastala žiadna zmena a PZP nepotrebujú,“ ozrejmilo ministerstvo financií.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Finsider, slov-lex.sk, allianz.sk, Archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá