Chceš nakúpiť posledný spaľovák pred príchodom elektromobilov? Ceny v autobazároch rastú aj o desiatky percent
- Ceny v slovenských autobazároch za posledných 6 mesiacov stúpli aj o vyše 10 %
- Dôvody sú rovnaké, ako na trhu s elektronikou
- Majiteľ siete autobazárov odhadol, ako to s cenami jazdeniek bude v najbližších mesiacoch
- Ceny v slovenských autobazároch za posledných 6 mesiacov stúpli aj o vyše 10 %
- Dôvody sú rovnaké, ako na trhu s elektronikou
- Majiteľ siete autobazárov odhadol, ako to s cenami jazdeniek bude v najbližších mesiacoch
Kto nemá na nové auto, zväčša siahne po čo najzachovalejšej „jazdenke“ s čo najmenším počtom najazdených kilometrov.
Skupina autobazárov Aures Holdings, pod ktorú patrí známe AAA Auto alebo Mototechna, však v tlačovej správe uvádza, že ojazdené autá u nás za posledný pol rok výrazne zdraželi. Dáva aj niekoľko konkrétnych príkladov.
Ceny päťročných jazdeniek stúpajú
Napríklad priemerná cena piatej najpredávanejšej jazdenky v ich sieti, ktorou je rodinný hatchback Volkswagen Golf, dnes dosahuje priemerne 11 945 eur. V januári to pritom bolo o 1 150 eur menej, nárast ceny teda od januára predstavuje viac než 10 %.
Firmy analyzovali ceny päťročných áut, malo by teda ísť o Golf Mk7 vyrábaný od roku 2012 v inzerátoch s rôznym počtom kilometrov.
Golf zároveň zdražel najviac. Väčší a rovnako koncernový Volkswagen Passat je najčastejšie ponúkaný za 14 414 eur. V januári to bolo 13 900 eur, nárast teda za 6 mesiacov predstavuje vyše 500 eur.
Podobný trend je vraj možné pozorovať v celej strednej Európe. V susednej Českej republike stúpla cena Volkswagenu Passat o 26 500 českých korún (1 025 eur) a Škody Rapid o v prepočte takmer 700 eur, pričom dnes toto auto stojí asi 8 436 eur. Mnohí slovenskí autíčkári pritom jazdené autá dovážajú aj z Nemecka či práve Česka.
V Poľsku je zas najobľúbenejším autom Opel Astra (opäť píšeme o 5 rokov starých jazdenkách), ktorý zdražel o 6,5 % na 9 147 eur. Autobazáry však zároveň priznávajú, že na Slovensku sa zdražuje menej, ako v okolitých krajinách. Ak si odmyslíme extrémny nárast cien Golfu, iné modely stúpli o maximálne 5 %.
V Poľsku je to od 4 do 7 % v závislosti na konkrétnom aute, v Česku vidno aj 8,3 % alebo 6,7 % nárast v prípade Volkswagenov (Passat a Golf).
Dôvody sú jasné
Extrémne konšpiračné teórie fanúšikov automobilov by mohli zájsť až k teóriám o tom, že ľudia chcú nakúpiť „posledné“ tradičné spaľováky predtým, než na trhu zostanú len maloobjemové trojvalce s turbom alebo drahé elektromobily. Vysvetlenie stúpajúcich cien je však jednoduchšie.
Dôsledkom majú byť podľa predajcov jazdeniek hlavne dlho zavreté hranice so západnou Európou počas koronavírusovej krízy. Do Česka odtiaľ ročne mierilo až 14 500 áut mesačne, kým vlani to bolo v priemere len 12 500 jazdeniek.
V Českej republike tak aktuálne na trhu chýba 30-tisíc automobilov a v bazároch zákazníci nájdu len domáce autá – ktoré často navyše môžu byť v horšom stave už len preto, že česko-slovenskú sieť tvorí menej diaľnic, na ktorých netrpia prevodovky ani spojky neustálym radením. Jednoznačným faktom sú aj výrazne horšie a rozbitejšie cesty, ktoré dokážu knokautovať ložiská, tlmiče a iné komponenty nápravy.
Zástupca Aures Holdings Petr Vaněček však kontruje, že v prípade tuzemských jazdeniek býva jednoduchšie dohľadanie servisnej histórie vozidla, riziko podvodov je teda menšie.
Za nárastom cien v bazároch treba hľadať aj nedostatok nových áut v dôsledku výpadku dodávok čipov a polodičov. Vaněček predpokladá, že ceny by sa „s postupným uvoľňovaním a silnejúcim dovozom mohli do konca roka ustáliť“. V najbližších mesiacoch by však ešte o jednotky percent mohli narásť.