Chceš podnikať online? Máme pre teba pár tipov od profíkov, ktoré musíš poznať
Cez internet nakupuje podľa Štatistického úradu SR až 80 percent Slovákov. Záujem o online obchody sa navyše počas pandémie raketovo zvýšil. Vďaka riešeniam internetových obchodov „na kľúč“, ako je napríklad Shoptet, zvládneš samotné otvorenie veľmi jednoducho a lacno. Čo však robiť ďalej, aby sa dostavil úspech a predaj fungoval podľa tvojich predstáv?
Máš pocit, že každý okolo teba podniká? Nuž, možno nie si ďaleko od pravdy. Online biznis prudko stúpa a vlastný e-shop je ideálnou možnosťou, ako sa zviezť na tejto vlne. Odborníci zo Shoptetu pre teba dali dokopy niekoľko rád a tipov na to, aby si sa vyhol problémom svojich kolegov a fungovanie e-shopu išlo ako po masle. Na čo by si sa mal zamerať?
Poznaj konkurenciu
Nie, nemyslíme to tak, že máš kopírovať to, čo robia iní. Ale ak napríklad plánuješ predávať oblečenie, je dobré vedieť, ktorý segment trhu je e-shopmi preplnený a ktorý trpí nedostatkom. Pomôže aj vyskúšať si nákup v konkurenčných obchodoch, aby si sa poučil z chýb druhých a neopakoval kroky, ktoré zákazníkov obťažujú alebo ich mätú.
Vyhraď si dostatok času
Chcem predávať cez internet a najlepšie hneď zajtra! Technicky je to vďaka Shoptetu, samozrejme, možné, no vypustiť do sveta vyslovene nedotiahnutý obchod nie je dobrý nápad. Ak nakupujúci uvidí zjavné nedostatky, bude nielen otrávený, ale môže úplne stratiť dôveru k tvojej značke. Prirodzene, veľa vecí budeš upravovať ešte za chodu, s tým sa počíta, no základ musí byť funkčný.
„Treba dobre vyriešiť aj platobnú bránu, nastavenie vzhľadu, no aj napojenie na externé služby,“ vymenúva Dan zo Shoptetu. Na rozjazd potrebuješ určitý čas, preto ti odborníci odporúčajú naplno využiť bezplatné obdobie na 30 dní, počas ktorého si všetko vyladíš.
Reklama, reklama, reklama
Povedzme, že máš skvele nastavený e-shop. Vzorne nahraté produkty. Plný sklad a dohodnutú distribúciu. No objednávky nechodia. „Najmä pri menších projektoch sa stáva, že ľudia sa zameriavajú na menej dôležité veci, ako je farba e-shopu, a zanedbávajú základy, ako napríklad podnikateľský plán od pozície voči konkurencii cez definíciu cieľovej skupiny až po cenotvorbu. A veľmi často zabúdajú na nutnosť reklamy,“ opisuje Zuzana zo Shoptetu.
Tiež si treba uvedomiť, že online marketing je hotová veda. „Klienti často aj investujú do reklamy, ale zabudnú, že tá síce privedie ľudí na stránku, ale nezaručí, že tam naozaj nakúpia. Často teda zákazníci podceňujú potrebu marketingových doplnkov,“ hovorí Simona zo Shoptetu. Zvážiť možno aj vernostný program, zľavu na ďalší nákup či prihodenie maličkosti zadarmo.
Nájdi si vhodných spolupracovníkov
E-shop aj reklama sú okej, všetko funguje. A teraz nastupuje ľudský faktor. Každý personalista ti povie, že nájsť kvalitných zamestnancov a spolupracovníkov je z roka na rok zložitejšie. Mnoho e-shoperov preto s rozrastajúcimi sa objednávkami zisťuje, že má problém. Chýba človek, ktorý urobí kvalitné fotky nových produktov. Chýba dobrý účtovník či marketér, ktorý by vyhodnotil reklamu.
Aj v tomto prípade je tu však pomocná ruka vo forme programu Shoptet Partneri, ktorý spája šikovných so šikovnými. Je tvoj online obchod úspešný a si schopný a ochotný zaplatiť si profíka, ktorý ti pomôže ďalej rásť? Nájdeš ho aj vďaka tejto platforme. Napokon – vraví sa, že vždy je všetko o ľuďoch.
Buď trpezlivý
Už od začiatku tvorby e-shopu rátaj s tým, že cesta za úspechom nejaký čas trvá. Občas sa stane, že máš geniálny produkt, ktorý okamžite spustí lavínu nákupov, alebo si skrátka „vyhral v lotérii“ a tvoj online obchod sa zvezie na nejakej virálnej vlne. Obyčajne však rozbeh e-shopu zaberie mesiace trpezlivej drobnej práce.
„E-shop musí fungovať aspoň rok s podporou nejakej reklamy, aby sa dalo povedať, či je úspešný,“ potvrdzuje Simona a dodáva, že k zvyšovaniu počtu objednávok a ich hodnoty pomáha napríklad hodnotenie produktov a obchodu, kolónka súvisiace produkty alebo rozšírená objednávka.
Daj si poradiť
V predchádzajúcich bodoch sme opísali iba základy toho, čo noví majitelia e-shopov riešia. Je pravdepodobné, že sám narazíš na problém, nad ktorým si budeš dlho lámať hlavu. V tom prípade neprepadaj panike, ale využi jednu z mnohých možností nápovede, ktorú Shoptet ponúka. Pre úplných začiatočníkov je tu Shoptet škôlka, neskôr zas Shoptet Univerzita. Vďaka nej získaš rady od top odborníkov v e-commerce.
Na customer care Shoptetu sa môžeš kedykoľvek obrátiť emailom alebo telefonicky. „Ľuďom vieme pomôcť s prechodom do ostrej verzie, prevodom domény, s napojením na ich účtovnícke systémy, s možnosťami individuálnych úprav vzhľadu a podobne,“ opisuje Annamária zo Shoptetu. Využiť sa oplatí aj skupinu Shoptet na Facebooku, kde si e-shoperi radia navzájom.