Chodili nám zákazky na pseudo-folklórne krojové paškvily, hovorí zakladateľka FakeFolk. Tradície ctí inak
- Pôvab moderného v spojitosti s tradičnou ľudovou kultúrou, značka FakeFolk vznikla v srdci Horehronia
- O tom, ako značka vznikla, a ako vníma majiteľka módne dianie na Slovensku, nám prezradila v rozhovore
- Pôvab moderného v spojitosti s tradičnou ľudovou kultúrou, značka FakeFolk vznikla v srdci Horehronia
- O tom, ako značka vznikla, a ako vníma majiteľka módne dianie na Slovensku, nám prezradila v rozhovore
V srdci Horehronia vznikla značka, ktorá spája modernú eleganciu s tradičnými vzormi. Na jej čele stojí šikovná Michaela Hubert. Vyštudovaná etnologička, ktorej učarovala móda.
Napriek tomu, že na módny trh prináša už takmer sedem rokov jedinečné kúsky oblečenia, tak pojem návrhár v spojitosti so svojou osobou nemá rada a ani ho nepoužíva.
„Začiatky boli krásne. Postupovala som veľmi pomaličky – krok po kroku – s jednoduchými kúskami odevov vo veľmi malej produkcii. Dnes poviem, že to bolo naivné, snilé, zanesené optikou ružových okuliarov. Nemyslím to, ale v negatívnom zmysle, naopak bolo to skvelé obdobie,“ spomína na svoje podnikateľské začiatky zakladateľka FakeFolk.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Vánok tradičnej ľudovej kultúry v novodobom prevedení
Značku FakeFolk uzrela módny priemysel v roku 2014 a jej víziou je prekračovať odevný dizajn. „Chcem, aby sme v ateliéri vytvárali kolaborácie so scénickou formou foklorizmu. Tam sme úplne doma, vo svojej koži. Situácia v tomto smere je momentálne nepriaznivá, ale na druhej strane je tu priestor na premýšľanie. Teraz totiž viem, že miestami bolo naše tempo neudržateľné,“ ozrejmila víziu značky Miška.
Tvorba z dielne FakeFolk je zameraná na folklórne motívy. Pre Michaelu je folklór diagnóza. „Vec srdca pretavená od môjho koníčka, cez štúdium, až po profesiu. Neovial ma žiadny trend v zmysle slova – renesancia folklóru. My spolu žijeme turbulentný život už niekoľko rokov. Nebolo to rozhodnutie s jasným cieľom. Bola to vec vnútorného hlasu a sebarealizácie,“ priblížila podnikateľka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Toto nie sú kroje, ani napodobeniny
Názov je pre mnohých veľmi kontroverzný. Jeho podstata však pre majiteľku odzrkadľuje vymanenie sa od stereotypov. Nevyrába kroje, ani ich napodobeniny.
„Chodili nám totiž zákazky na krojové paškvily, laicky povedané, na pseudo-folklórne krojové súčasti. Tradičný ľudový odev je časť histórie, má svoju formu, význam a stoja za jeho výrobou zložité postupy,“ hovorí majiteľka, podľa ktorej značka FakeFolk vyrába k tomuto pohľadu veci „nepravé“ a názov odzrkadľuje našu úctu ku tradícii.
Za tvorbou každého modelu stojí pomerne náročný proces. Častokrát je to skúška sebadisciplíny a vlastne samého seba. Michaela si zamilovala akúkoľvek časť tvorby a výroby. Potrebuje pri nej len pokoj a ticho, čo je pre čerstvú mamičku polročného bábätka občas zložité. „Všetky okolnosti, možnosti, fázy tvorby sa menia časom a teda sa menia aj moje stanoviská,“ dodáva.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Stačí mať pri tvorbe talent a vedieť šiť?
„Stačí chcieť, byť cieľavedomý a plniť si svoje sny. Nesmierne dôležité je prostredie, v ktorom žijete a kým sa obklopujete. Vždy som vravela, že ľudia okolo sú veľmi podstatní. Ovplyvňujú a inšpirujú vás. Ťahajú vás hore, ale aj dole. Teraz sa moja práca spája s rolou matky. S určitosťou teda prehlasujem, že ľudia okolo mňa sú pre ateliér najdôležitejší. “
Inšpiráciu Michaela čerpá v tichu, vo svojej mysli, pri kráčaní a momentálne aj pri kočíkovaní. „Vizualizujem si všetky predstavy a s nimi spojené vedomosti – kombinácie farieb, časti krojov, ich strihy, materiály a potrebujem na to všetko ticho,“ opisuje.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Nie je materiál ako materiál. V ateliéri FakeFolk pracujú s mnohými materiálmi a ku každej látke pristupujú individuálne. Nezatvárajú dvere pred žiadnou kvalitnou látkou a potrpia si na jej dobré zloženie a vlastnosti.
„Vlastne niekedy s látkou prichádza nápad, inokedy zas hľadám vhodný materiál na konkrétnu predstavu. Úprimne najviac milujem rôzne bavlnené stužky, primky a taký ten drobný galantérny tovar. V súčasnosti veľa pracujem so sklenenými korálkami. Na druhej strane snažím sa uchopovať krajky a čipky v rôznych prevedeniach, a to spolu s výšivkami. Častokrát je to pre mňa hranica medzi vkusom a gýčom,“ ozrejmuje.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čo FakeFolk a ekológia?
„Nechceme expandovať do veľkopočetných kolekcií. Držíme sa neustálej zásady jedinečnosti a originality v malopočetnej výrobe. Vždy apelujeme na udržateľnosť produktu. Na jeho mnohopočetné využitie a variovateľnosť. Veľké róby a svadobné šaty častokrát zákazníčkam prerábame na casual oblečenie. Teraz upriamujeme pozornosť na personalizované výrobky – v podobe bytového textilu.“
FakeFolk predstavuje majú ateliérovú tvorbu. Tie isté šaty vyrobené dva krát alebo v inej farbe tam nenájdete. Kde vidí majiteľka značku o päť rokov?
„V prvom rade obklopení dobrými ľudmi, ktorí sa budeme nadchýnať pre nové veci. Budeme prekračovať svoje možnosti a posúvať nielen značku, ale aj samých seba.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Slovenky sú konzervatívne, chýba im odvaha
Svetom sa neprestajne tiahne pandémie. Ta skomplikovala biznis nejednej firme. Mnohí podnikatelia skrachovali alebo pozastavili výrobu na neurčitok. Ako aktuálna situácia ovplyvnila prácu čerstvej mamičky? „V prvej vlne som bola tehotná. V druhej vlne som sa stala matkou. Moja pracovná situácia by bola a je teda asi úplne rovnaká, či je kríza alebo nie,“ hovorí.
Michaela uvádza, že Slovenské módne dianie je v mnohom plné diverzity, v na druhej strane je zas plné vzájomnej inšpirácie.
„Všetkým nám avšak v súčasnej situácii držím palce, aby sme svoje ateliéry nezatvorili. Pretože takýmto krokom by sme nielen zatvorili možnosti svojich príjmov, ale zabuchli by sme dvere našim snom. Buďme optimisti. Sme vynaliezavé kreatívne prostredie, niečo vždy vymyslíme,“ vyjadrila sa.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
A čo Slovenky, majú podľa Michaely cit pre výber šiat alebo je stále čo doháňať? „Každá z nás je iná. Každá máme svoju bublinu vkusu. To čo je pre mňa dychberúce, môže byť pre niekoho odstrašujúce. Naopak, zas pre mňa mnohé veci hraničia s gýčom, napriek tomu mnohým ženám vyčaria úsmev. Z vlastnej skúsenosti skôr poviem, že sme konzervatívne a chýba nám odvaha.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy