Chrumkavé kura na oslavu židovského masakra. Slávny reťazec si zarobil na obrovské faux pas
- Reťazec poslal v rámci svojej aplikácie poburujúcu správu
- Odkazovala na masaker Židov z II. svetovej
- Za škandál sa ospravedlnil
- Reťazec poslal v rámci svojej aplikácie poburujúcu správu
- Odkazovala na masaker Židov z II. svetovej
- Za škandál sa ospravedlnil
Zlá reklama je stále reklama? Nie vždy. Vyzývavosť či zdravá drzosť nemusí byť v marketingu prešľapom. Keď sa však predmetom reklamy stane tragédia, počas ktorej nacistický režim ničil životy tisícok Židov, vtedy to prešľapom skutočne zaváňa. A nie malým.
Tragická noc
Predtým, než prezradíme, o akú firmu vlastne išlo a čo bolo dôvodom extrémne nevhodnej reklamy, pripomeňme si historickú udalosť s názvom Krištáľová Noc. Ako uvádza portál History, Krištáľová Noc, alebo v pôvodnom jazyku „Kristallnacht“, bola nocou z 9. na 10. novembra roku 1938.
Počas tejto noci nemeckí nacisti pálili synagógy, rozbíjali výklady židovských obchodov a komunitu dokonca vyvražďovali. Práve rozbité sklenené výklady sa zaslúžili o prívlastok „krištáľová“. Tento dátum je považovaný za zlomový bod v nenávisti Nemcov voči židovskému obyvateľstvu. Na druhý deň bolo do koncentračných táborov odvlečených niečo vyše 30 000 židovských obyvateľov.
Noc, i keď tragická, si rozhodne zaslúži vlastný sviatok, ktorým by sme si mohli obete ohavného činu pripomenúť. Málokomu by však napadlo uctiť si pamiatku návštevou reťazca s rýchlym občerstvením.
Krok vedľa
To však nezastavilo populárny reťazec KFC, ktorý vo svojej aplikácii zaslal používateľom správu, ktorá ich vyzývala, aby pamätný deň oslávili ich pokrmom. „Dnešok je pamätným dňom Krištáľovej noci! Doprajte si náš jemný syr a chrumkavé kura!“ písalo sa v správe, o ktorej informoval britský spravodajský web BBC.
KFC si pravdepodobne svoj prešľap rýchlo uvedomilo a používateľom opäť zaslalo správu, v ktorej sa za celú vzniknutú situáciu ospravedlňovalo. „Veľmi nás to mrzí, okamžite preveríme naše interné procesy, aby sa to už neopakovalo. Ospravedlňte, prosím, našu chybu,“ odkázali zákazníkom.
@KFCDeutschland Nein ich möchte keinen zarten Cheese zu meinem knusprigen Chicken am #9november pic.twitter.com/Ikwy5TKa5S
— LEVINSKY (@djlevinsky) November 9, 2022
Spoločnosť následne prišla s vyjadrením, že išlo len o jednoduchý „error“. Pre spravodajský portál Newsweek poskytla vyjadrenie, v ktorom bližšie vysvetlila vzniknutú situáciu. „Používateľom aplikácie KFC v Nemecku bolo omylom vydané automatické upozornenie , ktoré obsahovalo zjavne neplánovanú, necitlivú a hlavne neprijateľnú správu, a za to sa úprimne ospravedlňujeme,“ citujú v článku spoločnosť.
„Používame poloautomatický proces vytvárania obsahu prepojený s kalendármi, ktoré zahŕňajú rôzne národné sviatky,“ objasňujú ďalej situáciu hlbšie.
„V tomto prípade nebol správne dodržaný náš interný proces kontroly, čo viedlo k zdieľaniu neschváleného upozornenia. Počas skúmania nášho súčasného procesu sme pozastavili komunikáciu s aplikáciami, aby sme sa uistili, že sa takýto problém už nebude opakovať. Chápeme a rešpektujeme závažnosť a históriu tohto dňa,“ uzavreli vyjadrenie.
Nie sú v tom sami
Podobný prípad sa odohral aj v inom populárnom fastfoodovom reťazci ešte v roku 2019. O obdobnom škandále informoval spravodajský web The Guardian. Celá situácia sa odohrala v Portugalsku, kde reťazec reklamoval svoj obľúbený zmrzlinový pokrm pod frázou „krvavý sundae“ pri príležitosti osláv Halloweenu.
Kameňom úrazu sa však stala udalosť z roku 1972, ktorá niesla nápadne pripomínala meno – „Krvavá nedeľa“ (podobnosť vychádza z anglických výrazov sunday a sundae).
V tento deň britské vojenské jednotky vystrieľali protestujúcich v Severnom Írsku na proteste za občianske práva. „Kampaň bola zamýšľaná ako oslava Halloweenu, nie ako necitlivý odkaz na nejakú historickú udalosť alebo snaha akokoľvek niekoho naštvať či uraziť. Úprimne sa ospravedlňujeme za akékoľvek urážky alebo ťažkosti, ktoré to mohlo spôsobiť,“ uviedla spoločnosť v tom čase.
Reťazec promptne zareagoval na vzniknutú situáciu a všetok reklamný materiál, používajúci frázu „bloody sundae“, zo svojich pobočiek urýchlene stiahol.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: History, BBC, Newsweek, The Guardian