„Čierne bodky“ na skle auta majú význam, o ktorom si ani netušil. Fritový pás spĺňa 3 dôležité úlohy
- Malé bodky z keramiky tam nie sú len tak, na okrasu
- Musia totiž spĺňať tri hlavné účely
- Malé bodky z keramiky tam nie sú len tak, na okrasu
- Musia totiž spĺňať tri hlavné účely
Určite si sa nikdy nezamyslel nad tým, aké opodstatnenie majú čierne bodky na čelnom či zadnom skle tvojho auta. Malé bodky z keramiky tam nie sú len tak na okrasu alebo preto, že je to len estetika daného modelu. Zbiehajú sa totiž do takzvaného fritového (vypálená keramická fabra) pásu a majú tri hlavné účely. Ide o štruktúru, estetiku a bezpečnosť.
„Moderné čelné sklo je zázrakom techniky a dovolíme si povedať, že jeden z najviac nedocenených komponentov vozidla. Súčasťou tohto inžinierstva bolo aj to, ako je čelné sklo pripevnené k rámu,“ píše IFL Science, odvolávajúc sa na blogový príspevok od DeDona Tint and Glass.
Podľa nich je fritovací pás životne dôležitý pre jednoduché uchytenie čelného skla na aute. Zatiaľ čo dovnútra obrátená strana frity umožňuje priľnavosť lepidla ku sklu, vonkajšia strana slúži ako štít proti UV žiareniu, a tak chráni adhéznu väzbu, ktorá by sklo oslabila neustálym vystavením priamemu slnečnému žiareniu, čo znamená, že by sa sklo rozbilo.
To nie je všetko, bodky či iné vzory po obvode celého čelného či zadného okna slúžia aj proti tomu, aby ti do auta nenatiekla voda. Samozrejme, nedržia ju samotné bodky, ale lepidlo, ktoré spomínané bodky prekrývajú. Znamená to tak, že vďaka tomu má karoséria väčšiu torznú tuhosť.
V autách sa medzi ľavou a pravou slnečnou clonou nachádza väčšia alebo menšia medzera, v nej je vnútorné spätné zrkadlo. Ako uviedol portál Topspeed, medzera medzi zrkadlom a sklopenými slnečnými clonami je vybodkovaná na to, aby tienila ostrému svetlu, ktoré mieri priamo do očí vodiča a spolujazdca.
Keďže frit vytvára aj drsnejší povrch na kraji skla, pomáha tým špeciálnemu lepidlu, aby sa sklo ku karosérii lepšie „prilepilo“. V neposlednom rade je to taktiež aj estetická bariéra a práve vďaka nej nevidno zvonku lepené časti skla ku karosérii.
3 veci, na ktoré by si v zime nemal zabudnúť
Keďže na Slovensko je už niekoľko týždňov plnohodnotné zimné obdobie, snáď každý vodič si dal záležať na tom, aby tento prechod a samotné ročné obdobie zvládlo jeho auto čo najlepšie.
Základom je, okrem dobrých zimných pneumatík, aj kvalitná výbava do auta. Ak sa čo najskôr vybavíš týmito užitočnými doplnkami, zima ťa nemá šancu zastihnúť nepripraveného. Nejde pritom len o lopatku, škrabku či metličku.
Nemrznúca zmes: Ak ti v nádrži na zmes do ostrekovačov stále stojí obyčajná letná kvapalina (čo by už nemala ani na západe Slovenska), čo najskôr ju vyprázdni. Keď začne mrznúť, môže ti byť úplne na nič. Namiesto toho sa bezodkladne vybav nemrznúcou zmesou, ktorá čelné sklo vyčistí aj v tých najväčších mrazoch.
Rozmrazovač: So zimou sa spája aj ranné škrabanie okien. V noci totiž teploty klesajú najnižšie a okná na autách sú z rána prikryté vrstvou ľadu. Jazdiť bez očistenia zasklených plôch je takmer nemysliteľné, keďže vodičovi úplne obštruujú výhľad z auta. Ešte efektívnejším riešením, než je škrabka, môže byť tekutý rozmrazovač. Jednoducho ním postriekaš okná na aute a v priebehu sekúnd je vozidlo pripravené na jazdu.
Reťaze: V situácii, keď nebudeš vedieť, či je lepšie cúvať, ísť vpred alebo ostať na mieste, je dobré mať vždy po ruke ďalšiu možnosť. V týchto prípadoch sú nevyhnutné snehové reťaze. Existuje niekoľko typov snehových reťazí, no základné varianty obsahujú priečne reťaze, ktoré prechádzajú cez behúň pneumatík krížom. Moderné reťaze však už zahŕňajú záberové články v priečnom, pozdĺžnom a diagonálnom smere.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: IFL Science, Topspeed