Čína do Maďarska „vleje“ významné investície a prehĺbi vzťah. „Je pilierom nového svetového poriadku,“ tvrdí Orbán

  • Maďarsko sa vďaka čínskym investíciám postupne stáva obrovským centrom pre výrobu elektrobatérií
  • Táto snaha môže podkopať bezpečnosť v Európe
Hungary_China314981040937
Maďarský premiér Viktor Orbán vo štvrtok popoludní privítal čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga TASR/AP
  • Maďarsko sa vďaka čínskym investíciám postupne stáva obrovským centrom pre výrobu elektrobatérií
  • Táto snaha môže podkopať bezpečnosť v Európe

Maďarský premiér Viktor Orbán vo štvrtok popoludní privítal čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga. Rokovali o prehĺbení spolupráce a spoločných projektoch v oblasti investícií a infraštruktúry. Orbán takisto vyzdvihol spoluprácu v jadrovom priemysle. TASR informuje podľa agentúr Reuters a MTI.

Si Ťin-pching uviedol, že Čína bude v spolupráci s Maďarskom napredovať vo výstavbe dôležitých projektov vrátane železničného spojenia medzi Budapešťou a srbským Belehradom. Takisto s Maďarskom prehĺbi hospodársku, obchodnú, investičnú a finančnú spoluprácu.

Orbán taktiež uviedol, že obe krajiny rozšíria spoluprácu v jadrovom priemysle a v ďalších oblastiach. „Čína je jedným z pilierov nového svetového poriadku,“ povedal a dodal, že Maďarsko podporuje čínsky mierový plán pre Ukrajinu.

Pekinský Tokaj

Čínsky prezident Si Ťin-pching v otvorenom liste Maďarsku, ktorý vyznieva skôr ako úprimná óda než formálna diplomatická depeša, prirovnal puto medzi Čínou a Maďarskom k „jemnej a bohatej“ chuti vína Tokaj.

Maďarský premiér Viktor Orbán, napriek tomu, že vedie krajinu, ktorá je súčasťou Európskej únie už dve desaťročia, má bližšie k Siovi ako k partnerom z EÚ.

Orban
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Orbán často vyjadruje frustráciu z európskej byrokracie, otvorene odmieta jej imigračnú a sociálnu politiku a spochybňuje jej kritiku demokratického ústupu jeho administratívy, píše portál Politico.

Si v liste vyzdvihol hlboko zakorenenú spoluprácu, keď uviedol: „Navzájom sa považujeme za prioritného partnera spolupráce. Spoločne sme prešli ťažkosťami a vzdorovali sme mocenskej politike uprostred nestabilnej medzinárodnej situácie.“

Tento politický vzťah prináša Maďarsku značné hospodárske dividendy, keďže Čína významne investuje do rozvíjajúceho sa odvetvia elektrických vozidiel a batérií v krajine.

Maďarsko sa ako jediná európska krajina zúčastňuje na čínskom investičnom a infraštruktúrnom projekte Jeden pás, jedna cesta (OBOR). Orbán sa priateľskými vzťahmi s Pekingom usiluje vytvoriť protiváhu k situácii v EÚ, kde je často izolovaný.

Čína v súčasnosti stavia 350-kilometrové železničné spojenie medzi Budapešťou a srbským Belehradom. V Maďarsku takisto buduje továrne na výrobu elektrických áut a batérií.

Maďarsko ako stred európsko-čínskej elektromobility?

Strategické spojenectvo Maďarska s Čínou sa ukazuje ako lukratívne, najmä keď sa krajina stavia do pozície jedného z popredných výrobcov automobilov v EÚ s ambíciou stať sa globálnym centrom výroby elektrických batérií.

Toto zameranie prilákalo významné investície, najmä od spoločnosti CATL, najväčšieho svetového výrobcu batérií, ktorá investuje viac ako 7 miliárd eur do 100-gigawattového závodu na výrobu batérií v Debrecíne.

„Projekt na zelenej lúke v Maďarsku bude obrovským skokom v globálnej expanzii spoločnosti CATL,“ vyhlásil počas oznámenia transakcie Robin Zeng, zakladateľ spoločnosti, pre Politico.

Hoci tieto nové továrne predstavujú politický a hospodársky triumf premiéra Viktora Orbána v jeho snahe o užšie vzťahy s prezidentom Si Ťin-pchingom, prinášajú aj miestne výzvy.

Obyvatelia Debrecína vyjadrujú silný nesúhlas a obávajú sa vplyvov na životné prostredie, ako je znečistenie vody a strata poľnohospodárskej pôdy.

„Ľudia žijúci v Debrecíne sú s tým veľmi, veľmi nespokojní a veľmi protestujú,“ uviedol Szunomár. Napriek týmto protestom prílev čínskych investícií naďalej podnecuje Orbánovo nadšenie, ktoré neodrádza domáci odpor, doplňuje Politico.

Zdroje: TASR, Politico

Najnovšie videá

Trendové videá