Čína dokončuje obrovskú lietadlovú loď s katapultom. Už teraz má najväčšie námorníctvo sveta
- Námorníctvo čínskej ľudovej oslobodzovacej armády môže dokončiť svoju tretiu lietadlovú loď už čoskoro
- Lietadlová loď je veľkým skokom vopred. Vybavená je viacerými technickými novinkami
- Vďaka ním môže konkurovať americkým lietadlovým lodiam. Veľký posunom je katapult
- Čína má v súčasnosti najväčšie námorníctvo na svete. Pentagón tvrdí, že bude len ďalej rásť
- Námorníctvo čínskej ľudovej oslobodzovacej armády môže dokončiť svoju tretiu lietadlovú loď už čoskoro
- Lietadlová loď je veľkým skokom vopred. Vybavená je viacerými technickými novinkami
- Vďaka ním môže konkurovať americkým lietadlovým lodiam. Veľký posunom je katapult
- Čína má v súčasnosti najväčšie námorníctvo na svete. Pentagón tvrdí, že bude len ďalej rásť
Námorníctvo čínskej ľudovej oslobodzovacej armády (PLAN) je bližšie k dokončeniu tretej lietadlovej lode. Nezávislý think tank Centrum strategických a medzinárodných štúdií (CSIS) vo svojej analýze upozornil, že plavidlo známe ako Typ 003 môže byť dokončené za niekoľko mesiacov.
CSIS na základe satelitných snímok spoločnosti Maxar zistilo, že „za posledných niekoľko týždňov došlo k výraznému posunu vo vizuálnom vzhľade Type 003.“
Došlo k zapečateniu dvoch veľkých otvorov na palube lode. Prostredníctvom týchto otvorov sa do lode vkladajú a inštalujú vnútorné komponenty, ako sú motory alebo pohonné jednotky. Zapečatenie týchto otvorov môže naznačovať, že ich inštalácia bola úspešná.
Veľký skok vopred
K dokončeniu sa blížia aj ostatné komponenty vrátane katapultov, ktoré sú v testovacej fáze. „Začlenenie katapultov na Typ 003 je pre námorníctvo ľudovej oslobodzovacej armády (PLAN) veľkým skokom vpred. Dve existujúce čínske lietadlové lode, Liaoning a Shandong, sa spoliehajú na menej pokročilé štartovacie systémy v štýle skokanských mostíkov,“ uvádzajú autori článku.
Predpokladá sa, že katapulty, ktoré sú montované na loď, sú parné.
Parné katapulty používa aj väčšina amerických lietadlových lodí, zariadenie skracuje dĺžku dráhy potrebnej na vzlet, pričom umožňuje aj vzlet ťažkým lietadlám, ktoré na to potrebujú dlhú dráhu. Vzletová dráha na lietadlových lodiach je výrazne obmedzená.
Verí sa, že Číňania už disponujú aj elektromagnetickým katapultom podobným, ako je na americkej lietadlovej lodi USS Gerald R. Ford. Či bude práve elektromagnetický katapult aj na čínskej lietadlovej lodi nie je zatiaľ známe.
Na loď je ešte potrebné inštalovať pravobokové výťahy plavidla, ktoré slúžia na prepravu lietadiel z hangárov vo vnútri lode na palubu. Loď rovnako čaká tiež inštalácia radarov.
Loď by mohla byť hotová za tri až šesť mesiacov. Kým však dosiahne počiatočnú prevádzkovú kapacitu, môže to potrvať roky. Ministerstvo obrany USA (DOD) vo svojej správe predpokladá, že do prevádzky vstúpi do roku 2024. Predtým uvádzali dátum 2023.
Čínske námorníctvo má už vo výslužbe lietadlové lode Liaoning a Shandong. Prvá z nich je staršia sovietska loď, ktorú Peking kúpil od Ukrajiny a ako nedokončenú. Do služby vstúpila v roku 2012. Druhá Shandong je prvá doma zostrojená lietadlová loď vôbec, do služby vstúpila len v roku 2019.
Dvojaké využitie lodeníc by malo byť pre európske spoločnosti varovaním
Omeškanie výstavby pripisujú CSIS dvojakému využitiu lodeníc v Ťiang-nane, kde sa súčasne s vojenskými plavidlami budujú aj komerčné plavidlá. Lodenice pritom dostávajú zákazky z celého sveta aj z Európy. Lode si tam dali postaviť spoločnosti z Holandska, Francúzska či Švédska.
CSIS varuje tieto spoločnosti. „Povaha dvojakého použitia čínskych lodeníc by mala spôsobiť výrazné varovanie. Zahraničný kapitál prúdiaci do Ťiang-nanu a do desiatok ďalších lodeníc, ktoré sú posiate čínskym pobrežím, môže priamo aj nepriamo pomôcť podporiť prebiehajúcu modernizáciu čínskeho námorníctva. Zahraničné spoločnosti by mali zvážiť, či by ich plavidlá mali byť postavené spolu s čínskymi vojnovými loďami – vrátane Typu 003,“ vysvetľujú autori.
Najväčšie námorníctvo na svete
Modernizácia čínskeho námorníctva pritom postupuje raketovými tempom. Pentagón vo svojej správe o Čínskej armáde uvádza, že čínske námorníctvo je už teraz najväčšie námorníctvo na svete. Má 355 lodí a ponoriek z toho 145 sa odhaduje ako bojových.
Tento údaj nezahŕňa 85 hliadkových plavidiel, ktoré nesú protilodné riadené strely (ASCM).
Očakáva sa, že toto číslo bude v budúcnosti len rásť, pričom ministerstvo obrany predpokladá, že čínska flotila sa do roku 2030 rozrastie na 460 lodí.
„Cieľom čínskej ľudovej oslobodzovacia armády je vybudovať ‚silné a modernizované námorné sily‘, ktoré budú stále modernejšou a flexibilnejšou silou, zameranou na nahradenie svojich predchádzajúcich generácií platforiem, ktoré mali obmedzené schopnosti v prospech väčších moderných viacúčelových strojov,“ uvádza správa ministerstva obrany.
Okrem toho Čína má aj najväčšiu stálu armádu na svete a tretie najväčšie letectvo.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: CSIS, DOD