Čína predbehla USA: Stealth drony lietajú 3× dlhšie, spotrebujú o 50 % menej energie a fungujú pod vodou

  • Čína čoraz častejšie predbieha USA v bojových technických vychytávkach
  • Peking je o krok pred Washingtonom v oblasti vývoja stealth dronov novej generácie
X-65
DARPA
  • Čína čoraz častejšie predbieha USA v bojových technických vychytávkach
  • Peking je o krok pred Washingtonom v oblasti vývoja stealth dronov novej generácie

Zatiaľ čo USA pracujú na novom radikálnom dizajne svojho najnovšieho stealth dronu, ich projekt už značne zaostáva za čínskym, píše South China Morning Post (SCMP)

Stealth technológia znižuje viditeľnosť na radaroch a iných detekčných systémoch. Najčastejšie sa využíva vo vojenskej leteckej technike. Nová štúdia tvrdí, že čínske stealth drony novej generácie spotrebujú o polovicu menej energie a vydržia trikrát dlhšie. 

Fluidný systém

Čínske drony, označované ako duálne syntetické trysky (DSJ), eliminujú tradičné riadiace plochy, ako sú klapky a chvostové plochy, čím znižujú radarovú stopu a tepelnú signatúru. Čína už tieto lietadlá testovala v reálnych podmienkach. USA pracujú na podobných technológiách, avšak tie sú zatiaľ iba v koncepčnej fáze.

Tradičné lietadlá a drony majú rôzne pohyblivé plochy – klapky, smerovky, výškovky –, ktoré im umožňujú manévrovať. Problém je, že tieto časti vytvárajú radarové odrazy a znižujú stealth schopnosti stroja. Čína však prišla s riešením: fluidné systémy, ktoré riadia lietadlo iba pomocou presne smerovaných prúdov vzduchu.

Je to, ako keď držíš v ruke fľašu a jemne stláčaš otvor, aby si usmernil prúd vody. Takto dokážu čínske drony manévrovať bez potreby klasických riadiacich plôch. V skutočnosti ide o to, že namiesto pohyblivých častí lietadla sa smer letu mení prúdením vzduchu, ktoré je riadené impulzmi.

Čína na to používa vibrujúce keramické platne, ktoré vytvárajú pulzy vzduchu, a tie môžu ovládať smer letu podobne, ako by si prúdom vody upravoval jej trajektóriu. Výsledok? Menej radarových odrazov, lepšia aerodynamika a hlavne nižšia spotreba paliva.

USA zaostávajú

Podľa  SCMP si Pentagón už dávnejšie uvedomil potenciál fluidných systémov. Napriek tomu DARPA schválila vlastný program X-65 na vývoj a testovanie tejto technológie až v roku 2023.

DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) je zodpovedná za vývoj stealth lietadiel a GPS. Táto agentúra je známa vývojom špičkových obranných technológií. Nová správa však naznačuje, že v oblasti fluidných systémov, známych aj ako CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors), ju Čína už predbehla.

Podľa štúdie profesora Luo Zhenbinga z Národnej univerzity obranných technológií Číny (NUDT) je americký program X-65 o niekoľko rokov pozadu za čínskymi operačnými systémami, informuje portál Interesting Engineerin. Článok, ktorý podľa portálu minulý mesiac vyšiel v časopise Acta Aeronautica et Astronautica Sinica, uvádza, že Čína testovala lietadlo s CRANE už v roku 2021, zatiaľ čo USA ešte len vypracovávali koncepty.

Dve vzduchové komory zabezpečujú pohyb vo vode

Čínske systémy využívajú technológiu DSJ (dual synthetic jet), ktorá generuje impulzy vzduchu prostredníctvom vibrácií keramických platní umiestnených v krídlach. DSJ jednotky majú dve komory, ktoré pracujú striedavo, čím sa znižuje namáhanie a predchádza sa poruchám. Na rozdiel od nich americký systém DARPA využíva iba jednu vzduchovú komoru, ktorá je náchylnejšia na poškodenie.

Podľa NUDT dvojkomorový dizajn predchádza tlakovým poškodeniam pri strmhlavých letoch a dokonca umožňuje podvodné použitie. Vďaka tejto technológii by mohol dron operovať pod hladinou a následne sa rýchlo vynoriť a prejsť do letu.

Pokrok v Stealth technológiách

Hoci priekopníkmi stealth technológie sú primárne Spojené štáty americké a Rusko, Čína ich dobieha a prichádza s mnohými novými inováciami.

Len nedávno sme ťa informovali, že čínski vedci vynašli nový stealth materiál inšpirovaný starodávnou technikou tkania hodvábu. Vedci prišli na to, že špeciálna technika, ktorú používali ešte za čias starovekej Číny, dokáže vytvoriť materiál, ktorý je nielen radar-absorpčný, ale aj extrémne odolný. Vlastne našli lacné riešenie na drahý problém. 

Problémom je, že sa tento stealth povlak v extrémnych podmienkach rýchlo opotrebúva – napríklad letom nad púšťou, kde vietor nesie drobné zrnká piesku, alebo v tropických oblastiach, kde je veľká vlhkosť. Pozemný technický personál musí tento materiál obnovovať každé tri týždne, čo je časovo náročné, ale aj extrémne drahé – asi 60 000 dolárov za let. Nová technológia môže Číne pomôcť znížiť náklady. 

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: SCMP, Interesting Engineering

Najnovšie videá

Trendové videá