Čína ukázala motor ako zo Star Wars. Rýchlosť zvuku prekonáva až 16-násobne
- Čínski vedci mali úspešne otestovať hypersonický prúdový motor, ktorý by dokázal prekonať 16-násobne rýchlosť zvuku
- Prototyp motora sa nazýva Soramjet, zatiaľ pri testovaní dosiahol úroveň Mach 9
- Lietadlo poháňané takýmto motorom by sa podľa nich mohlo za menej ako dve hodiny dostať kamkoľvek na svete
- Motor pracuje na podobnom princípe ako motory scramjet
- Čínski vedci mali úspešne otestovať hypersonický prúdový motor, ktorý by dokázal prekonať 16-násobne rýchlosť zvuku
- Prototyp motora sa nazýva Soramjet, zatiaľ pri testovaní dosiahol úroveň Mach 9
- Lietadlo poháňané takýmto motorom by sa podľa nich mohlo za menej ako dve hodiny dostať kamkoľvek na svete
- Motor pracuje na podobnom princípe ako motory scramjet
Čínski vedci mali úspešne otestovať hypersonický prúdový motor, ktorý by dokázal prekonať 16-násobne rýchlosť zvuku. Prototyp motora sa nazýva Soramjet, a lietadlo poháňané takýmto motorom by sa podľa nich mohlo za menej ako dve hodiny dostať kamkoľvek na svete.
Podľa South China Morning Post prebehol úspešný skúšobný test prototypu v hypersonickom veternom tuneli v Pekingu.
Motor by mohol slúžiť aj „opakovane použiteľným transatmosférickým lietadlám (ktoré) budú vzlietať horizontálne z letiskovej dráhy, zrýchľovať na obežnú dráhu okolo Zeme, potom znovu vstúpiť do atmosféry a nakoniec pristáť na letisku,“ uviedli vedci, pod vedením profesora Jiang Zonglina z Inštitútu mechaniky Čínskej akadémie vied v recenzovanej správe zverejnenej v sobotu v Čínskom vestníku aeronautiky. Dostupná je aj na stránke ScienceDirect.
Ak by sa niekedy podarilo takéto hypersonické motory uviesť do prevádzky, mohli by sa použiť aj ako vojenské zbrane.
Testy na úrovni Mach deväť
Testy v tuneli JF-12 v Pekingu sa vykonávali až do úrovne Mach deväť, čo je až deväťnásobná rýchlosť zvuku. Hodnota rýchlosti zvuku sa odvíja od teploty vzduchu, atmosférických podmienok a nadmorskej výšky. Pri teplote 20 °C je rýchlosť zvuku v suchom vzduchu 343 metrov za sekundu, teda 1235 kilometrov za hodinu.
Podľa čínskych vedcov by motor mohol dosiahnuť až 16-násobnú rýchlosť zvuku, ale jediný aerodynamický tunel na Zemi schopný tento let simulovať je stále vo výstavbe.
Motor žiaril ako vesmírna loď Star Wars
Motor má pomerne jednoduchý dizajn. Skladá sa z troch hlavných komponentov bez akýchkoľvek pohyblivých častí: jednostupňový prívod vzduchu, vstrekovač vodíkového paliva a spaľovacia komora. Ústa komory sa otvárajú k hornému koncu prívodu vzduchu.
South China Morning Post opísal skúšku motora na základe videozáznamov poskytnutých výskumným tímom. „Keď na vstup narazil vysokorýchlostný vietor, generoval rázové vlny s extrémne vysokou teplotou a tlakom. Nárazové vlny sa stretli s vodíkovým palivom v spaľovacej komore a spôsobili výbuch, ktorý posunul motor dopredu. Keď motor naštartoval, ústa spaľovacej komory žiarili ako vesmírna loď Star Wars,“ uviedlo médium.
Jiang a jeho kolegovia nazvali motor „stojatý šikmý detonačný ramjetový motor“ alebo skrátene Sodramjet.
Motor pracuje na podobnom princípe ako motory scramjet
Čínski vedci vyskúšali iný prístup k inej známej forme hypersonických prúdových motorov, známej ako scramjet. Tieto motory sú v testovacej fáze a môžu dosiahnuť rýchlosť Mach 8.
Líšia sa od tradičných prúdových motorov videných na súčasných lietadlách a neobsahuje žiadne pohyblivé časti. Takýto motor začne fungovať až pri dosiahnutí rýchlosti nad hranicou Mach 3. Motory majú tvar trubice, do ktorej prúdi vzduch, ktorý sa vďaka vysokej rýchlosti a tvaru trubice stáča a zahrieva. Následne sa do nej strekne palivo, vodík, ktorý sa vznieti a tým vytvára pohon tlačiaci lietadlo dopredu.
Tieto motory majú zásadnú chybu, ktorá im neumožní prekročiť rýchlosť Machu 8 a tým je spoliehanie sa na stlačenie vzduchu pred motorom, a tak sa nevyužijú nárazové vlny, zvukových výložníkov.
Soramjets je založený na teórii, ktorú pôvodne predložil inžinier menom Richard Morrison v roku 1980, ktorý uviedol, že rázové vlny by sa mohli použiť na zapálenie paliva, nielenže vyvrátia problém scramjetu, ale urobia z neho pozitívum.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: South China Morning Post, ScienceDirect , PLUS 7 DNÍ