Čína ukázala motor ako zo Star Wars. Rýchlosť zvuku prekonáva až 16-násobne

  • Čínski vedci mali úspešne otestovať hypersonický prúdový motor, ktorý by dokázal prekonať 16-násobne rýchlosť zvuku
  • Prototyp motora sa nazýva Soramjet, zatiaľ pri testovaní dosiahol úroveň Mach 9 
  • Lietadlo poháňané takýmto motorom by sa podľa nich mohlo za menej ako dve hodiny dostať kamkoľvek na svete
  • Motor pracuje na podobnom princípe ako motory scramjet
Soramjet
Chinese Journal of Aeronautics
  • Čínski vedci mali úspešne otestovať hypersonický prúdový motor, ktorý by dokázal prekonať 16-násobne rýchlosť zvuku
  • Prototyp motora sa nazýva Soramjet, zatiaľ pri testovaní dosiahol úroveň Mach 9 
  • Lietadlo poháňané takýmto motorom by sa podľa nich mohlo za menej ako dve hodiny dostať kamkoľvek na svete
  • Motor pracuje na podobnom princípe ako motory scramjet

Čínski vedci mali úspešne otestovať hypersonický prúdový motor, ktorý by dokázal prekonať 16-násobne rýchlosť zvuku. Prototyp motora sa nazýva Soramjet, a lietadlo poháňané takýmto motorom by sa podľa nich mohlo za menej ako dve hodiny dostať kamkoľvek na svete.

Podľa South China Morning Post prebehol úspešný skúšobný test prototypu v hypersonickom veternom tuneli v Pekingu.

Pentagon chce pre prezidenta lietadlo, ktoré skoro dvojnásobne pokorí rýchlosť zvuku

Motor by mohol slúžiť aj „opakovane použiteľným transatmosférickým lietadlám (ktoré) budú vzlietať horizontálne z letiskovej dráhy, zrýchľovať na obežnú dráhu okolo Zeme, potom znovu vstúpiť do atmosféry a nakoniec pristáť na letisku,“ uviedli vedci, pod vedením profesora Jiang Zonglina z Inštitútu mechaniky Čínskej akadémie vied v recenzovanej správe zverejnenej v sobotu v Čínskom vestníku aeronautiky. Dostupná je aj na stránke ScienceDirect.

Ak by sa niekedy podarilo takéto hypersonické motory uviesť do prevádzky, mohli by sa použiť aj ako vojenské zbrane.

zdroj: Chinese Journal of Aeronautics

Testy na úrovni Mach deväť 

Testy v tuneli JF-12 v Pekingu sa vykonávali až do úrovne Mach deväť, čo je až deväťnásobná rýchlosť zvuku. Hodnota rýchlosti zvuku sa odvíja od teploty vzduchu, atmosférických podmienok a nadmorskej výšky. Pri teplote 20 °C je rýchlosť zvuku v suchom vzduchu 343 metrov za sekundu, teda 1235 kilometrov za hodinu.

Podľa čínskych vedcov by motor mohol dosiahnuť až 16-násobnú rýchlosť zvuku, ale jediný aerodynamický tunel na Zemi schopný tento let simulovať je stále vo výstavbe.

zdroj: Chinese Journal of Aeronautics

Motor žiaril ako vesmírna loď Star Wars

Motor má pomerne jednoduchý dizajn. Skladá sa z troch hlavných komponentov bez akýchkoľvek pohyblivých častí: jednostupňový prívod vzduchu, vstrekovač vodíkového paliva a spaľovacia komora. Ústa komory sa otvárajú k hornému koncu prívodu vzduchu.

South China Morning Post opísal skúšku motora na základe videozáznamov poskytnutých výskumným tímom. „Keď na vstup narazil vysokorýchlostný vietor, generoval rázové vlny s extrémne vysokou teplotou a tlakom. Nárazové vlny sa stretli s vodíkovým palivom v spaľovacej komore a spôsobili výbuch, ktorý posunul motor dopredu. Keď motor naštartoval, ústa spaľovacej komory žiarili ako vesmírna loď Star Wars,“ uviedlo médium.

Jiang a jeho kolegovia nazvali motor „stojatý šikmý detonačný ramjetový motor“ alebo skrátene Sodramjet.

zdroj: Chinese Journal of Aeronautics

Motor pracuje na podobnom princípe ako motory scramjet

Čínski vedci vyskúšali iný prístup k inej známej forme hypersonických prúdových motorov, známej ako scramjet. Tieto motory sú v testovacej fáze a môžu dosiahnuť rýchlosť Mach 8.  

Líšia sa od tradičných prúdových motorov videných na súčasných lietadlách a neobsahuje žiadne pohyblivé časti. Takýto motor začne fungovať až pri dosiahnutí rýchlosti nad hranicou Mach 3. Motory majú tvar trubice, do ktorej prúdi vzduch, ktorý sa vďaka vysokej rýchlosti a tvaru trubice stáča a zahrieva. Následne sa do nej strekne palivo, vodík, ktorý sa vznieti a tým vytvára pohon tlačiaci lietadlo dopredu.

Tieto motory majú zásadnú chybu, ktorá im neumožní prekročiť rýchlosť Machu 8 a tým je spoliehanie sa na stlačenie vzduchu pred motorom, a tak sa nevyužijú nárazové vlny, zvukových výložníkov.

Soramjets je založený na teórii, ktorú pôvodne predložil inžinier menom Richard Morrison v roku 1980, ktorý uviedol, že rázové vlny by sa mohli použiť na zapálenie paliva, nielenže vyvrátia problém scramjetu, ale urobia z neho pozitívum.

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: South China Morning Post, ScienceDirect , PLUS 7 DNÍ

Najnovšie videá

Trendové videá