Čína už v Európe spustila predaj tohto lacného elektromobilu, airbag ani ESP v ňom však nehľadaj
- Vlna čínskych elektromobilov prichádza
- Ako je možné, že automobilka získala povolenie napriek tomu, že autu chýba viacero bezpečnostných prvkov?
- Prvé vozidlá sa už predávajú v Nemecku
- S akou cenou bude čínske e-auto konkurovať?
- Vlna čínskych elektromobilov prichádza
- Ako je možné, že automobilka získala povolenie napriek tomu, že autu chýba viacero bezpečnostných prvkov?
- Prvé vozidlá sa už predávajú v Nemecku
- S akou cenou bude čínske e-auto konkurovať?
Ak nemáš našetrené a naozaj túžiš po elektromobile, nezúfaj. Čína má pre teba riešenie. Veď od koho iného by sme ho mohli očakávať.
Nové vozidlo, ktoré sa už predáva v Európe, dnes zoženieš napríklad v Nemecku pod 20 000 €. Ak z toho odpočítame tisíce eur, ktoré nemecká vláda rozdáva ako dotácie na elektromobily, nové čínske elektro-autíčko je naozaj veľmi lacným vozidlom.
Reč je o automobile pomerne neznámej značky Suda, presnejšie jeho vozidle SA 01 – s názvom sa Číňania zjavne príliš nepohrali.
Auto dokáže vytiahnuť rýchlosť nad 130 km/h, teda ísť s ním môžeš aj na diaľnicu. Dojazd batérie by mal byť až 200 km. Súčasťou predaja je 3-ročná záruka na vozidlo a 8-ročná záruka na batériu.
https://www.instagram.com/p/CHVYjYvn0FH/
„Model SA 01 je štandarde vybavený klimatizáciou, posilňovačom riadenia, centrálnym zamykaním, parkovacím asistentom či hlasovým ovládaním. Nebude chýbať ani dotykový informačno-zábavný systém,“ opisuje nový, lacný čínsky elektromobil automobilový portál TopSpeed.
Ale, má to samozrejme nejaké ale, autu chýbajú pre Európu v podstate povinné bezpečnostné prvky, akým je napríklad systém ESP – elektronický stabilizačný systém, bezpečnostný prvok, ktorý pomáha autu vyhnúť sa šmyku – či dokonca chýbajú v ňom aj airbagy.
Prvé modely sa už v Európe, presnejšie v Nemecku, predali. Viacero ľudí ale ostáva zaskočených a nechápu, ako takéto auto môže u nás jazdiť.
„Toto je dobrá ***. Tento elektromobil nemusí mať airbag, ani ESP, a môže sa predávať, ale iné autá v minulosti museli meniť celé kapoty, nárazníky a tvary, lebo mali príliš ostré hrany, lebo boli rizikom pre chodcov… Ale im dáme výnimku v bezpečnosti!,“ píšu nahnevane niektorí čitatelia v komentároch a na fórach.
https://www.instagram.com/p/CH2JOK2HN8Z/
Čínske e-vozidlo dostalo výnimku, ktorú je vraj možné udeliť malosériovým vozidlám, a súčasťou povolenia údajne má byť aj to, že čínska automobilka na svojich nedostatkoch pre európsky trh zapracuje.
Čínske elektromobily sa valia na Európu
Nejde samozrejme o prvý elektromobil, ktorý sa spoza Čínskeho múru dovalil na Európu. „Automobilka Aiways sa stala prvým a zatiaľ jediným čínskym výrobcom elektromobilov, ktorý môže svoje elektromobily predávať aj na európskom trhu vďaka získaniu tunajšej licencie,“ písali sme počas leta o SUV elektromobile Aiways U5. Slovo „jediný“ už rozhodne neplatí.
Jeho cena sa stále pohybuje okolo 30 000 €, čo je v porovnaní s bežnými elektromobilmi, nižší priemer, no v porovnaní s tým, s akými elektromobilmi prichádza Čína, hovoríme skôr o drahšom aute.
Neskôr sa na starom kontinente objavili ďalšie čínske SUV e-vozidlá, ako napríklad DFSK Seres 3, ktorý sa dal zohnať aj na Slovensku. Jeho batéria sa môže pochváliť rýchlo-nabíjaním a dojazdom vyše 400 km. Cena je podobná ako pri Aiways U5, okolo 30 000 €.
https://www.instagram.com/p/CG4aGmPnR67/
Aj v tomto prípade, ako u Aiways U5 či teraz SA 01, sa začal predaj v Nemecku. „Nemecký trh zjavne začína priťahovať pozornosť čínskych výrobcov elektromobilov, a to zrejme aj vďaka tamojším štedrým dotáciám na elektrické vozidlá. Veď tie dosahujú sumu až 9 000 €,“ okomentoval začiatok predaja DFSK Seres 3 v Nemecku Tesla magazín.
Ďalšie SUV Xpeng G3, luxusný e-crossover Lynk & Co s dojazdom 700 km či mini-elektromobily Zhi Dou, ktoré si tiež nie je problém kúpiť na Slovensku (Zhi Dou, Lynk & Co i švédske Volvo patria do jedného spoločného koncernu Geely) – zdá sa, že sa s čínskymi elektromobilmi nad Európou trhá vrece, a nie je žiadnym tajomstvom, že sa sem snažia dostať ďalšie.
Veľkú pozornosť, aj keď skôr ako atrakcia než reálne auto, vzbudil aj najlacnejší elektromobil na svete, ktorý ti za zhruba 1 000 € môže prísť z Číny v krabici (hoci ťažko povedať, či by ťa s ním bez problémov pustili na cestu).
Elektromobily sú, hoci majú aj hlasných neprajníkov, v trende, a podľa niekoho sú budúcnosťou. Európa navyše robí asi všetko preto, aby sa ľudia postupne zbavovali spaľovacích áut a zamerali sa na e-autá.
Rekordné dotácie, drahšie palivá, lacnejšia elektrina, emisné normy a trestanie automobiliek za ich nesplnenie – s tým všetkým sa stretávame po celej Európe.
Číňania, ktorí s vlastnými spaľovacími motormi príliš neprerazili, no s e-autami im to, zdá sa, ide oveľa lepšie, cítia v Európe príležitosť. Čínsky drak je známy tým, že ho vie prilákať hocijaká šanca kdekoľvek vo svete, a Európa na neho tentokrát doslova kričí: „My tu budeme jazdiť ns elektromobiloch!“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: archív Startitup, Tesla magazín, TopSpeed