Číňania zverejnili znepokojivé správy, čo sa deje v miestnej fabrike Tesla. Tá podáva žalobu a žiada dôkazy
- Používanie chybných súčiastok a slabšie kontroly vozidiel
- Namiesto teplého jedla iba chlieb, menšie platy a na pohreb svojho otca zabudni
- Tesla podáva na americko-čínsky spravodajský web PingWest žalobu a žiada ho predložiť dôkazy
- Používanie chybných súčiastok a slabšie kontroly vozidiel
- Namiesto teplého jedla iba chlieb, menšie platy a na pohreb svojho otca zabudni
- Tesla podáva na americko-čínsky spravodajský web PingWest žalobu a žiada ho predložiť dôkazy
Písal sa rok 2018, keď svetové i slovenské médiá informovali o tom, že Tesla sa rozhodla vybudovať fabriku v Číne. „Americká spoločnosť viedla zdĺhavé rokovania o otvorení vlastnej továrne v Číne, ktorá by jej pomohla zvýšiť podiel na rýchlo rastúcom čínskom trhu s elektromobilmi a vyhnúť sa vysokým dovozným clám,“ písali Aktuality.sk.
Stavba fabriky trvala iba 168 dní, v roku 2019 už médiá informovali o jej otvorení a oficiálnom spustení: „Ako píše ChinaDaily, výroba jedného vozidla Modelu 3 je v čínskej továrni až o 65 % lacnejšia ako výroba Modelu 3 v USA.
Na vyrobené vozidlá sa navyše nebude vzťahovať 25 % clo z importu, kombinácia týchto faktorov dokáže zabezpečiť konkurencieschopné ceny vozidiel Tesla pre čínsky trh. Ten je pre Teslu veľmi zaujímavý, pretože v predajoch sa radí na druhé miesto, hneď za USA,“ písal náš web Fontech Startitup o novej fabrike.
Dnes sa na už vyše roka starú čínsku fabriku Tesly v Šanghaji pozrieme znova. A to vďaka článkom, ktoré o nej priniesol čínsky spravodajský portál, ktorý v 2012 vznikol v Sillcon Valley, PingWest.
Spoločnosť Tesla nie je zo správ, samozrejme, nadšená a ohlásila, že podáva žalobu. Pingwest priniesol svedectvá o zhoršujúcich sa podmienkach pre zamestnancov čínskej fabriky, ale aj o tom, ako Tesla znižuje svoju kvalitu či používa chybné súčiastky.
Zhoršujúca sa kvalita vozidiel Tesla?
Minulý rok si americká automobilka Elona Muska vyslúžila pozornosť najmä za masívne rastúce akcie na trhoch, vďaka čomu sa majiteľ Tesly stal najbohatším človekom planéty. No pomerne dosť článkov sa objavovalo aj ohľadom fatálnych chýb jeho vozidiel, ktoré rozbehli diskusiu, či sú autá tejto značky skutočne také kvalitné, ako sa o nich hovorí.
Písali sme napríklad o mladíkovi, ktorému sa na diaľnici len pár hodín po kúpe novej Tesly odtrhla a odletela z auta celá strecha. „Odpadávajúce nárazníky, praskajúca náprava či sklá, zatekanie, uvoľnené bezpečnostné pásy, priehlbiny v sedadlách, chyby a nedostatky pri nalakovaní, chladiaci kondenzátor pripevnený páskou,“ zhrnuli sme zopár ďalších nahlásených chýb nespokojných majiteľov v článku.
O Tesle sa hovorí, že jej stanovené ciele – napríklad, koľko vozidiel má vyrobiť za týždeň či za rok – sú pre ňu priam posvätné a aby ich splnila, je ochotná ísť aj za hranice toho, čo sa pokladá za reálne alebo zdravé. Výsledkom takého prístupu ale môžu byť aj totálne vyšťavení, prepracovaní zamestnanci či chyby pri výrobe.
Presne na tento dôvod opäť poukazuje portál Pingwest: „Tesla robí všetko preto, aby dosiahla svoje produkčné ciele, a to zahŕňa aj zníženie vlastných kvalitatívnych štandardov.“ V článkoch sa píše napríklad to, ako automobilka odstránila až 20 bodov, ktoré museli jej vozidlá predtým splniť, kým opustili fabriku. Dnes ich má spoločnosť namiesto 80 už len 60.
Veľmi znepokojivé vyjadrenie poskytol stránke údajne jeden z dodávateľov Tesly, jeho meno však portál na jeho želanie zverejniť odmieta: „Nemôžeme vyrobiť dostatok dielov, ktoré zodpovedajú štandardom kvality. Je to stresujúce. Riešenie bolo jednoduché: Vezmite chybné diely a pošlite ich spoločnosti Tesla.“
Elektromobily Elona Muska už nejaký čas rozhodne nešetria ani automobilové portály, akým je napríklad známy český web Autoforum.cz. „Tesla dnes vyrába ďaleko najnekvalitnejšie autá vôbec a profesionáli v odbore už ani nemôžu pochopiť, ako po všetkých tých rokoch a všetkej kritike dookola dodáva zákazníkom vozidlá s výrazne nelineárnymi škárami, nenadväzujúcimi dielmi a ďalšími jasne viditeľnými nedostatkami.“
Zamestnanci bez sľúbených výplat a s chlebom na obed
O tom, ako unavení zamestnanci odpadávajú v Tesle, už médiá informovali aj predtým. Samotný Musk nazval výrobu Modelu 3 „výrobným peklom“ a aby išiel príkladom, sám trávil vo fabrike celé dni a noci.
Spoločnosť chcela vyrobiť 5 000 kusov Modelov 3 každý týždeň, no realita bola na oveľa nižších číslach a pohybovala sa skôr na úrovni niekoľkých stoviek. Podľa zverejnených informácií strávil každý zamestnanec Tesly pri výrobe Modelu 3 v práci priemerne 100 hodín týždenne, čo je viac než 14 hodín denne, ak sme v práci celých 7 dní v týždni.
Dá sa predpokladať, že v Číne to vyzerá podobne, ak nie ešte horšie. Minulý rok slávila Tesla spomínaný úspech, rastom akcií i rekordným číslom vyrobených vozidiel. PingWest pripomína, že fabriky Tesly v Amerike a v Európe nešli vlani vďaka korone na plný plyn ako vyliečená fabrika v Číne. Dosiahnutie vysoko-stanovených cieľov a nové rekordy tak padli hlavne na čínskych robotníkov.
Mnohí tento nápor nezvládajú a z fabriky odišli, obzvlášť po tom, čo zistili, že za nadčasy nič nedostanú. „V niektorých týždňoch stálo v rade asi 100 ľudí, ktorí ukončili prácu. Zvyšok prešiel na ešte vyčerpávajúcejšiu dvojzmennú schému,“ spomína portál.
Taktiež zverejnil prípady, ako napríklad zamestnanec nemohol ísť na pohreb svojho otca, lebo musel ísť do práce. Tesla je jednoducho na prvom mieste a má prednosť pred všetkým a pred každým – ako údajne vkladal zamestnancom do hlavy globálny viceprezident Tesly a šéf čínskych operácií Tom Zhu. Obľúbenými vetami tunajších manažérov Tesly sú „nepáči sa ti? Tak sa nevracaj“ alebo „povedz ešte slovo a skončíš!“
A rozhodne ružovo to nevyzerá ani s výplatou. Články spomínajú, že čínski zamestnanci dostávajú menej, než by podľa stanovených tabuliek mali, o príplatkoch za nadčasy sa vo fabrike chvíľu hovorilo, no tam to aj definitívne skončilo, a niektoré sľúbené benefity tiež ešte nikto nevidel.
No zmeny už nastali napríklad v obedoch, hoci k horšiemu. Zo začiatku vraj zamestnanci dostávali teplú stravu. Tú neskôr nahradili lacnejšie instantné rezance. Teraz je na obed chlieb.
Tesla vyzvala PingWest, aby jednotlivé tvrdenia podložil dôkazmi. Má tak spraviť do 8. februára, kým sa právnici oboch strán stretnú na súde. Spravodajský portál sa bráni, že informácie má z overených zdrojov a zo svedectiev zamestnancov.
Zdroje: PingWest, archívne články Startitup, Autoforum.cz