Čínske clo je problémom aj pre Slovensko. Opatrenia pocítime najviac, autá sa značne predražia
- Od júna musia pri importe áut platiť clo
- Odpovedať môžu odvetným clom
- Predražilo by to autá vyrobené v bratislavskom Volkswagene a nitrianskom Jaguari
- Od júna musia pri importe áut platiť clo
- Odpovedať môžu odvetným clom
- Predražilo by to autá vyrobené v bratislavskom Volkswagene a nitrianskom Jaguari
V lete zaviedla Európska únia (EÚ) clo na čínske elektrické vozidlá. Clá sú zamerané na boj proti údajnej štátnej podpore poskytnutej čínskemu automobilovému priemyslu, ktorá umožnila predávať vyvážané vozidlá za nižšie ceny ako ceny svetových konkurentov, vysvetľoval The Guardian.
Keďže tieto kroky EÚ uškodia Číňanom, krajina chce reagovať. BBC píše o niečom, čo by sa dalo nazvať odvetným clom. Podľa portálu čínske automobilky vyzvali Peking, aby uvalil na konkurentov z Európskej únie dovozné dane až do výšky 25 %, ak obchodný blok zavedie clá na vozidlá z Číny. Odvolávajú sa na tamojšie štátne médiá. Na problematiku upozorňuje aj Denník N.
Štátne dotácie
EÚ v júli k dovtedajšiemu 10-percentnému clu na elektromobily z Číny pridala prirážky až do výšky 38 percent v závislosti od konkrétneho výrobcu. Únia ich neskôr mierne znížila.
Rozhodnutia EÚ podľa britského portálu vyplývajú z deväťmesačného vyšetrovania údajných nespravodlivých štátnych dotácií do čínskych batériových elektrických vozidiel (BEV) a výška taríf sa líši v závislosti od značky. Majiteľ MG, SAIC, čelí najvyššej tarife. Geely, ktorá vlastní podiel vo Volve, čelí clu vo výške 20 %. Na značky BYD, medzi ktoré patria autá Dolphin a Seal uvedené na trh v EÚ minulý rok, sa bude vzťahovať clo vo výške 17,4 %.
Výrobcovia elektromobilov, ktorí spolupracovali s vyšetrovateľmi EÚ, budú čeliť clu vo výške 21 %, zatiaľ čo tí, ktorí nečelia najvyššej úrovni, budú čeliť clu vo výške 38,1 %. Sadzba 17,1 % zvýši náklady na auto základnej úrovne 30-tisíc eur o 5 250 eur. Sadzba 38,1 % bude zas znamenať zvýšenie ceny o 11 450 eur.
Poplatky sa pripočítavajú k existujúcim 10-percentným poplatkom za autá dovážané do EÚ, čo znamená, že na elektromobily vyrobené v Číne sa vzťahujú celkové clá až do výšky 48 %.
Čínske automobilky sa preto podľa britského portálu BBC stretli a o situácii rokovali. Nemecký automobilový gigant Volkswagen pre portál potvrdil, že bol prítomný na stretnutí, ale odmietol komentovať, o čom sa diskutovalo. Porsche odmietlo komentovať, zatiaľ čo BMW neodpovedalo. BBC tvrdí, že v dokumente, o ktorom diskutovali, stálo, že čínske automobilky vyzvali vládu, aby prijala pevné protiopatrenia voči EÚ.
„Navrhuje sa, aby sa v rámci limitov povolených pravidlami organizácie Word Trade Organization uvalila vyššia provizórna tarifa na benzínové vozidlá s veľkým objemom dovážané z Európy,“ píšu.
Ako to zasiahne Slovensko
Slovensko vyváža do Číny autá so spaľovacím motorom za stovky miliónov dolárov mesačne, píše Denník N. Ak by Čína odvetné clo naozaj zaviedla, predražilo by to aj niektoré modely áut, ktoré vyrába bratislavský Volkswagen a nitriansky Jaguar.
Podľa vyššie spomínaných informácií by mohli totiž plánovať zaviesť podobnú prirážku na dovoz áut z Európskej únie. Podľa portálu bude Slovensko medzi krajinami, ktoré to pocítia najviac.
Agentúra Bloomberg píše, že členské krajiny by mali tento mesiac hlasovať, či sa dočasné opatrenie natiahne na päť rokov. Číňania by mali chystať odvetu, ale aktuálne sa zaujímajú o luxusný tovar, riešia napríklad aj koňak. Clá na automobily zatiaľ nikde oficiálne komunikované neboli.
Spravodajský portál píše, že Slovensko patrí medzi tri krajiny s najväčšou hodnotou vývozu do Číny v kategórii automobilov. Na prvom mieste je Nemecko, nasleduje USA. Ukazujú to čísla, ktoré rovnako spracovala agentúra Bloomberg.
Nie sme za vodou
K téme sa vyjadril aj prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek v rozhovore rovnako pre Denník N. Podľa toho, čo hovorí, si zďaleka vydýchnuť nemôžeme. Upozorňuje na fakt, že výroba modelov, za ktorou stojí Volkswagen a nitriansky Jaguar Land Rover, je pre Slovensko šťastím aj nešťastím.
„Ani teraz sa nedá úplne povedať, že sme za vodou. Aj tieto naše automobilky stále môžu ohroziť napríklad nové čínske clá na dovoz európskych áut vyšších kubatúr, aké vyrábajú práve tieto dva naše závody. Svoje väčšie autá obe vyvážajú aj do Číny, a to ich naozaj môže poškodiť,“ uviedol.
Vysvetľuje, že ide o odvetné clá na nedávno zavedené európske clá na dovoz jej elektromobilov. Ak sa zavedú, problém môže podľa neho nastať takmer okamžite aj na Slovensku.
„To je situácia, voči ktorej sa snažíme vystupovať a s Európskou komisiou o nej hovoriť. Tieto veci by sa mali napraviť, lebo náš automobilový priemysel je zásadne proti akýmkoľvek clám. Tie clá nepomôžu nikomu a už vôbec nie zákazníkom,“ dodal.
Hovorí, že clá nepoškodia len štáty, ale aj spotrebiteľov. „Čína sa veľa vecí naučila a skôr ide tým smerom, že ak teraz Európa zaťažuje clami čínske elektromobily podporované samotnou čínskou vládou, aj ona zavádza clá na podporované európske produkty. Preto Čína teraz obmedzuje španielske mäso, francúzske koňaky a tak ďalej,“ povedal.
Situácia postihne podľa Matušeka aj dodávateľov, keďže ľudia si autá už nekupujú toľko, koľko v minulosti. Súvisí to podľa neho aj s tým, že sa rodí menej ľudí a predaj áut je spojený aj s nepriaznivou demografickou situáciou.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: BBC, Bloomberg, Denník N, Denník N, The Guardian