Čínsky gigant zvažuje príchod na Slovensko. Chce postaviť novú továreň

  • Čínska automobilka SAIC zvažuje výstavbu továrne v Európe a Slovensko je jednou z možných lokalít
  • Rozhodnutie padne v septembri
  • Investícia by mohla výrazne posilniť pozíciu Slovenska v automobilovom priemysle
urn_binary_dpa_com_20090101_240723_935_176885_FILED059438
TASR/DPA
  • Čínska automobilka SAIC zvažuje výstavbu továrne v Európe a Slovensko je jednou z možných lokalít
  • Rozhodnutie padne v septembri
  • Investícia by mohla výrazne posilniť pozíciu Slovenska v automobilovom priemysle

Čína má v automobilovom priemysle veľké ambície. Z pôvodnej lacnej výrobnej dielne sa postupne stala spoľahlivým dodávateľom komponentov.

Na informáciu upozornili ako prvé v utorok Hospodárske noviny.

Prepracovanie interiéru aj exteriéru čínskych vozidiel je aktuálne často lepšie ako u európskej konkurencie. Noví hráči na trhu zaujmú aj nižšími cenami, ktoré európski výrobcovia nedokážu konkurovať, píšu tvnoviny.sk.

Slovensko: Potenciál pre novú automobilku

Slovensko, ktoré si už teraz drží silnú pozíciu v automobilovom priemysle, má šancu ešte viac posilniť svoju pozíciu. Po našej krajine sa obzerá ďalšia automobilka z Ďalekého východu.

Volvo ešte nestihlo spustiť piatu automobilku na východe Slovenska a už je v hre šiesta. Záujem prejavili Číňania, konkrétne automobilka SAIC.

zdroj: SAIC-GM-Wuling

SAIC, druhá najväčšia automobilka v Číne, zvažuje výstavbu svojej továrne v Európe a Slovensko je jednou z možných lokalít.

Podľa zdrojov Hospodárskych novín rozhodnutie padne v septembri. SAIC má vo svojom portfóliu značky ako IM, Maxus, Rising a oživené britské legendy MG a Roewe (v minulosti Rover). Ročne vyrobí viac ako 1,2 milióna vozidiel.

Čína ako konkurencia Európy v automobilizme

Európa mala donedávna výhodu v spaľovacích motoroch, ktoré obsahujú stovky pohyblivých častí. Viac ako sto rokov výskumu a vývoja v tejto oblasti bolo ťažké dobehnúť. Elektrické pohony však zmenili hru a Európa sa chce čoskoro na ne plne preorientovať. Tieto zmeny môžu viesť k katastrofickým scenárom.

Brusel to zrejme chápe, a preto začiatkom tohto mesiaca uvalil na čínske elektromobily dodatočné clá.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o podporu európskeho automobilového segmentu, avšak samotní výrobcovia s týmto krokom nesúhlasia.

Otázkou zostáva, či clá nie sú len politickým manévrom. Skutočnou pointou môže byť snaha o ešte intenzívnejšie spájanie síl európskych a čínskych výrobcov, využitie ich technologického náskoku a prilákanie čínskeho kapitálu do Európy.

Tento proces už prebieha a z ciel Bruselu môže najnovšie profitovať aj Slovensko.

Budúcnosť spolupráce

Spolupráca medzi európskymi a čínskymi automobilkami by mohla priniesť významné výhody obom stranám. Európske automobilky by mohli využiť technologický náskok čínskych partnerov, zatiaľ čo čínske automobilky by mohli profitovať z európskeho trhu a kapitálu.

Tento proces by mohol viesť k posilneniu pozície európskeho automobilového priemyslu a prilákaniu investícií do krajín ako Slovensko. Slovensko by mohlo zo súčasnej situácie výrazne profitovať a posilniť svoju pozíciu automobilovej veľmoci. Nové investície by priniesli nové pracovné miesta a podporili ekonomiku.

Zároveň by sa Slovensko mohlo stať dôležitým hráčom v prechode na elektrické pohony a moderné technológie v automobilovom priemysle.

Zdroje: tvnoviny.sk, Hospodárske Noviny

Najnovšie videá

Trendové videá