Čo sú tieto zvláštne krabičky? Sú všade, už teraz ich nájdeš na parkoviskách či v supermarketoch
- Senzory, snímače a ďalšie kľúčové súčasti Priemyslu 4.0. začínajú pribúdať v slovenských firmách
- Podľa odborníkov začína éra internetu vecí, umelej inteligencie či 5G sietí
- Slovenské firmy veľkú príležitosť zvládajú, najviac sa vraj darí priemyslu
- Senzory, snímače a ďalšie kľúčové súčasti Priemyslu 4.0. začínajú pribúdať v slovenských firmách
- Podľa odborníkov začína éra internetu vecí, umelej inteligencie či 5G sietí
- Slovenské firmy veľkú príležitosť zvládajú, najviac sa vraj darí priemyslu
Aj keď okolo rozširovania 5G siete sa robil na Slovensku rozruch, väčšina Slovákov vylepšenú sieť stále vníma predovšetkým prostredníctvom rýchleho sťahovania či kvalitnejšieho pripojenia.
Vďaka 5G je však možné urýchliť technologický pokrok a vyťažiť z neho môžu aj slovenské firmy. Vchádzame do éry autonómnych dronov, inteligentných wearables, umelej inteligencie a internetu vecí, vysvetľujú Peter Bäuml a Jakub Čopík.
- Peter Bäuml pracuje v Orange ako manažér pre firemné riešenia.
- Jakub Čopík pracuje v Orange ako manažér pre internet vecí.
Slovenské firmy podľa nich už na inovácie naskakujú – vďaka nim vedia predovšetkým zefektívniť svoje fungovanie.
Kombinácia nových technológií, ktoré umožňuje 5G sieť, znamená napríklad aj to, že firmy nebudú musieť zamestnávať ľudí na repetetívne a monotónne pozície a budú sa môcť venovať hodnotnejším projektom.
- Čo pre Slovensko znamená rozvoj 5G, umelej inteligencie a internetu vecí
- Ako ich už dnes prekvapivo a kreatívne využívajú slovenské firmy, festivaly a mestá
- Ktoré segmenty a pozície čakajú v najbližších rokoch najväčšie zmeny
- Aké technológie budú pre Slovensko kľúčové v najbližších rokoch
Veľké využitie umelej inteligencie sme videli na festivale Grape, kde kamery monitorovali bezpečnosť na vstupoch, veľa sa o tom písalo. Ako presne to fungovalo?
Orange je dlhodobo partnerom festivalu, preto je logické, že sa snažíme prinášať nejaké novinky. Obojstranne sme identifikovali práve možnosť využiť umelú inteligenciu, konkrétne Orange AI Vision.
S organizátormi sme sa zhodli na tom, že chcú počítať ľudí a identifikovať bezpečnostné riziká – zbrane či napríklad nožíky.
Naša AI Vision dokáže na základe naučených situácií rozpoznať objekt či spočítať ľudí. Identifikovať dokáže prakticky čokoľvek – objekty sú rozdelené do 27 tried, teda správne dokáže identifikovať napríklad aj osoby, zvieratá či plastové fľašky, no v prípade festivalu Grape sme sa zameriavali iba na bezpečnosť a počet ľudí.
Vždy je to na dohode medzi nami a zákazníkom – okrem preddefinovaných use casov vieme vymyslieť prakticky čokoľvek. S touto technológiou vieme napríklad rozpoznávať evidenčné čísla vozidiel – s tým môže súvisieť napríklad rampa, ktorá na parkovisko vpustí len autá s konkrétnym EČV.
Alebo vieme pozorovať, koľko ľudí vstúpi do objektu v ktorýkoľvek čas, na základe čoho vie majiteľ napríklad preusporiadať daný priestor. Aké inovácie sú dnes možné s 5G sieťou →
Čo napríklad monitorovanie požiarov? Na festivaloch to je veľká téma.
Áno, zamerať sa dá napríklad aj na sledovanie požiarov – vieme rozpoznať aj oheň, dokonca ešte keď iba tlie. Umelá inteligencia nám pomáha predvídať a byť efektívnejší, čo je podľa mňa najväčšia pridaná hodnota všetkých spomínaných riešení.
Samotná kamera totiž môže byť aj termálna – s termovíziou máme veľké skúsenosti ešte z covidovej doby, kedy naši zákazníci potrebovali identifikovať napríklad telesnú teplotu zákazníkov prichádzajúcich do predajne. S piatimi alebo šiestimi klientmi sme tak pokrývali aj tepelné kamery a fungovalo to dobre.
Uplatnenie takejto kamery si viem predstaviť napríklad aj na stavbe. Kamera by mohla sledovať, či majú pracovníci helmy, ktoré si veľakrát skladajú.
Presne tak. Kamera vie priebežne sledovať, či majú pracovníci všetky ochranné pomôcky.
Je na požiadavke klienta, či to má byť na vstupe alebo má viacero kamier monitorovať celú stavbu.
Ako presná je identifikácia objektov? Napríklad aj Tesla má na najnovších videách stále problém s mlákami či chodníkmi s viacerými objektmi. Takáto kamera si napríklad nepomýli vrece s batohom?
Dobrá otázka – čo sa týka Tesly, tá kamera sa snaží vyhodnocovať neskutočné množstvo dát, naša AI Vision nemusí byť až taká robustná.
Naša úspešnosť je na úrovni 98 %, čo dnes v internetovom svete považujeme za veľmi vysoké. Je to aj preto, že riešenie robíme vždy na mieru zákazníkovi tak, aby pri deploymente bola úspešnosť čo najvyššia.
Každopádne, stopercentná úspešnosť nie je nikdy pri ničom a do veľkej miery to ovplyvnia aj použité kamery – nie každý organizátor alebo klient má kamery, ktoré umožnia takmer stopercentnú identifikáciu typu objektu.
Ale ako som spomínal, vieme sa na všetkom dohodnúť. Ak klient potrebuje menej sofistikované rozpoznávanie objektov, stačí mu aj slabšia kamera a dokáže veľa ušetriť.
Spomenuli ste kontrolu EČV tabuliek. V Bratislave je horúca téma parkovacej politiky, spolupracujete aj so samosprávami?
Priamo s Bratislavou nie. EČV takto skúmame napríklad na našom firemnom parkovisku v Banskej Bystrici, kde má Orange budovu.
Ale pri parkovaní nejde len o sledovanie EČV, ale napríklad aj obsadenosti. Takáto kamera musí mať dobrý výhľad, v tomto prípade je priamo na streche.
Pomocou virtuálnych čiar si nakreslí aj parkovacie miesto a sleduje, koľko je ešte voľných parkovacích miest. Samosprávy by takto mohli monitorovať vyťaženosť a podľa toho upravovať dostupnosť parkovania v jednotlivých častiach mesta.
Parkovanie je vo všeobecnosti téma, ktorá sa vyvíja. V minulosti sa do vozoviek inštalovali parkovacie senzory, teraz sa začínajú používať kamery. No takisto záleží miesto od miesta.
Aj taká jednoduchá vec, ako je sledovanie parkovísk, však vie byť omnoho silnejšia, keď sa prepojí s inou technológiou. V jednom slovenskom meste okrem parkovania napríklad robíme aj manažment odpadov a odpadových nádob. Systém následne vytvára trasy pre zvozové smetiarske autá, aby auto nemuselo chodiť vtedy, keď sú kontajnery úplne prázdne.
Tieto jednotlivé využitia sa spolu spájajú v koncepte, ktorý poznáme ako internet vecí, kedy spolu objekty navzájom komunikujú a na základe toho fungujú efektívnejšie. Vďaka 5G je okrem parkovania možné riešiť aj monitorovanie vozidiel →
Nie je to stále hudba budúcnosti? Ťažko si predstaviť, že teraz obce začnú vo veľkom nakupovať inteligentné senzory, kamery či snímače. Už teraz sa sťažujú na veľmi obmedzené rozpočty.
Áno, máte pravdu. Nefunguje to tak, že primátor povie: „Hurá, mám v meste 4 000 kontajnerov, kúpim 4 000 čidiel, poďme to plošne nasadiť!“ Takáto investícia by bola príliš veľká.
Odporúčame na to ísť postupne. Najprv sa spraví určitá časť, tá sa vyhodnotí a podľa toho sa rozhodujeme, či pokračujeme ďalej. A to neplatí len pre smetné koše, ale aj pre parkovaciu politiku.
Napríklad teraz pre jedno mesto implementujeme technológiu práve pre parkovanie. A z možno 30 parkovísk, ktoré to dané mesto spravuje, začíname na prvých troch. Budú to sledovať, vyhodnocovať a prípadne aj rozširovať. Dôležitá je aj spätná väzba z pohľadu občana, keďže vo finále sa všetko robí preto, aby sa občan cítil komfortnejšie.
A to isté platí napríklad aj pri monitorovaní spotreby energií, čo je ďalšia naša veľká téma. Ak má mesto viacero budov v správe a zaujíma ho energetická efektívnosť týchto budov, najprv začneme robiť energetický audit na jednej. Mesto uvidí, koľko vie ušetriť, a podľa toho sa rozhodneme, čo ďalej.
Vy ste to už načali, no po monitorovaní energetickej efektívnosti budov je čoraz väčší dopyt. Súvisí to aj so zvyšovaním cien za energie?
Je to jeden z našich bestsellerov (smiech).
Využívajú to najmä výrobné haly, bytové družstvá, mestá a ktokoľvek ďalší, kto potrebuje pomôcť s energetickým manažmentom. Kto má budovu, vie, že sa za to platí veľa a so súčasným zdražovaním je to ešte horšie, preto veľakrát nastupujeme my.
Začína sa to energetickým auditom, na závere ktorého dodáme správu s naším odporúčaním. Úplne ideálne je začať s nejakou miestnosťou.
Robíme aj priebežný monitoring či dokonca takzvaný alarming. V priemysle totiž fungujú takzvané 15-minútové maximá, kde ak klient presiahne spotrebu energie, ceny vedia byť ešte vyššie, čo my vieme zachytiť.
A výsledkom sú i dáta. Klient napríklad v správe uvidí, či viac energie spotrebuje ranná, denná či nočná smena, a základe toho sa vie pozrieť na to, kde je problém. Z pôvodného auditu sa tak vie vyvinúť živý partnerský vzťah, kde vieme klientovi spotrebu prakticky neustále monitorovať.
Veľmi dôležitý je aj podružný monitoring. Majiteľ office budovy alebo priemyselného areálu dnes vie, koľko platí za energiu, no už nemusí vedieť, ktorý nájomca minul aký kus koláča.
S našou technológiou mu však dáme možnosť mu spotrebu presne rozpočítať a napríklad dynamicky pracovať s cenou priestorov pre konkrétneho nájomníka.
Keďže ide o inováciu, je prirodzené, že na ňu niektoré firmy naskakujú skôr než iné. Ktoré segmenty sú na Slovensku najrýchlejšie v adopcii?
Prirodzene, je to veľký priemysel, a to aj preto, že sú svojím spôsobom nútení. Tým, že majú masovú výrobu, potrebujú byť zladení v rámci fabriky, komunikujú s viacerými dodávateľmi, komunikujú s nami. Automotive je jedným z najväčších lídrov.
Veľmi silný je však aj potravinársky priemysel, kde veľkú rolu hrá prísna regulácia z EÚ. Treba monitorovať teplotu či vlhkosť skladov, či už potravín alebo napríklad aj mraziarenských výrobkov.
To môže zaujímať supermarket, logistické centrum či nejakú prestupnú stanicu. Dopyty prichádzajú aj zo zdravotníckeho sveta, no tam treba merať aj iné veličiny – a takisto je to viac extrémny svet, kde sa teploty hýbu napríklad aj pri -80 stupňoch.
Opäť je to však prepojené aj so samotnými strojmi, pretože ak sa nejaký stroj blíži k poruche, často má vyššiu teplotu, a to dokážeme detegovať ešte predtým, než sa stane nejaký väčší problém. Vlhkosť a teplota sú pre nás nosné témy a vidíme presah do viacerých segmentov. Aké inovácie dnes používajú top slovenské firmy →
Veľký pokrok v poslednej dobe zažili aj drony, Orange mal v minulosti projekt so Žilinskou univerzitou. Budúcnosť dronov si každý predstavuje predovšetkým v doručovaní tovaru a e-commerce segmente. Ako sa teraz vyvíja?
Projekt pokračuje. Sústredíme sa predovšetkým na 3 témy – 5G, privátny 5G kampus a autonómne drony, o čom je táto otázka.
Trošku nám to komplikuje legislatíva, pretože autonómny dron v našej legislatíve zatiaľ vôbec neexistuje. Tú konkrétnu vyhlášku treba rozšíriť a je tam aj zopár ďalších vecí, je to celkom dlhý proces.
Nejde však len o prenášanie balíčkov z e-shopu, dôležitou témou je napríklad aj prevoz biologických zdravotníckych materiálov.
Potrebnou súčasťou je však aj 5G sieť, ktorú takýto autonómny dron potrebuje – 5G sieť je kľúčom k viacerým súčasným inováciám. Pýtajú sa na to aj priemyselné firmy, ktoré by autonómne drony priamo využívali v rámci svojich areálov.
5G sieť nie je len o tom, že si pesničku stiahnem za podstatne kratší čas, ale aj o tom, že má veľmi nízku latenciu, čo je kľúčové pre to, aby autonómne zariadenia – a to nielen drony – spolu vedeli online komunikovať.
Pretože by nebolo nič horšie, ak by sa zrazili dva autonómne drony či vozíky, kde síce jeden druhému dával prednosť, ale kým tá informácia cez sieť prešla k druhému vozíku, už došlo k zrážke.
Aj najdrahší internet občas vypadne, poruchy sa dejú. Ako to vyriešiť v takomto prípade? Ak mám takúto fabriku, nemôžem si dovoliť nefunkčnú sieť.
Vždy existuje primárne aj sekundárne riešenie. Veľké firmy na to môžu využiť napríklad aj privátnu 5G sieť, ktorú im vieme zabezpečiť.
Nemôžeme byť naivní a spoliehať sa iba na jeden typ pripojenia, vždy odporúčame mať aj nejaké zálohové, ktoré nabehne v prípade, že primárna linka vypadne. Nepríde tak k prerušeniu prevádzky a firma tak dokáže normálne ďalej fungovať.
Aj keď sa v tejto oblasti udialo veľa progresu, 5G pripojenie ani dnes ešte nie je štandard na celom Slovensku. Čo s regiónmi, kde takéto pripojenie ešte nie je?
My máme plán na rozširovanie 5G siete a zostavujeme ho aj na základe požiadaviek našich klientov. Ku koncu roka by sme mali dosiahnuť 65-percentné pokrytie 5G sieťou na Slovensku.
A budeme v tom pokračovať, je to pre Orange priorita. Ak ide o nejaký konkrétny úsek, firma sa vždy môže ozvať, môžeme sa dohodnúť a v relatívne krátkom čase prísť a 5G sieť zabezpečiť.
Druhá vec je tiež to, že sa opierame o našu 4G sieť – už sme s ňou 4x vyhrali ocenenie za najlepšiu sieť. Nad 4G sieťou vieme robiť akúsi nadstavbu, takzvané 4G+. A táto 4G+ sieť už má časť funkcionalít klasickej 5G siete, a teda možno vie klient využiť aj túto sieť.
Ak si predstavíte firmy o 5 či 10 rokov, čo bude v oblasti AI, internetu vecí či pripojenia inak na Slovensku?
Myslím, že príde k tomu masívnemu rozšíreniu wearables – práve pre tých B2B zákazníkov, tam vidím naozaj veľký priestor.
Veľmi subjektívne si myslím, že to bude najrýchlejšie práve v priemyselnom prostredí, pretože tieto podniky budú ťahúňom z pohľadu dopytu.
A postupne uvidíme, akým spôsobom sa ďalšie vertikály alebo segmenty zákazníkov budú pridávať.
Stále bude silná téma umelej inteligencie a pribudnú ďalšie využitia, ktoré budú nápomocné a ktoré budú firmy využívať. Ťažko však povedať, ktoré to budú.
Veľa sme sa bavili o samosprávach. Sú vôbec ľudia, ktorí majú takéto technológie objednávať, zorientovaní? Držia krok s dobou?
Je to individuálne. Sú mestá, ktoré sú naozaj veľmi angažované. Z vlastných skúseností, napríklad Žiar nad Hronom je veľkým ťahúňom slovenských smart cities.
Druhá vec je, že títo ľudia sú v rôznych samosprávnych združeniach, komunikujú spolu a navzájom sa inšpirujú. Majú prehľad o tom, čo ich obce potrebujú, sú v dennodennom kontakte – to, že už nevedia, či je riešenie internet vecí alebo umelá inteligencia, s tým už poradíme aj my.
Je zaujímavé sledovať, že dnes firmy do Orange volajú už nielen s tým, že potrebujú paušál alebo optický internet, ale aj s tým, že chcú do budovy elektromer. Kedy sa udiala táto transformácia?
Snažíme sa o to neustále – nie je to vec, ktorú vieme vyriešiť zo dňa na deň, lebo naozaj vnímame, že Orange bol pre väčšinu ľudí naozaj operátor na sim kartu alebo internet.
Kontinuálne sa to však snažíme vysvetľovať. Robíme biznisové raňajky, školíme vlastných obchodníkov. Organizovali sme tento rok aj technologickú konferenciu, kde sme jasne zadefinovali témy, ktoré sú pre nás dôležité: umelá inteligencia, internet vecí, sieť a 5G. Ako sa Orange angažuje v téme internetu vecí →