Crpce: Slovenská značka, ktorá sa baví tradíciami a verí zdravej chôdzi „naboso“

  • Dnes ti prinášame jeden príjemný rozhovor s Evou a Petrom, ktorí rozbiehajú značku obuvi pre najmenších
  • Pri svojej práci dbajú na kvalitu, inšpirujú sa tradíciami, no využívajú aj moderné marketingové nástroje
  • Financovanie podnikania išlo z vlastného vrecka, a to nikdy nie je bez rizika
collage
Crpce
  • Dnes ti prinášame jeden príjemný rozhovor s Evou a Petrom, ktorí rozbiehajú značku obuvi pre najmenších
  • Pri svojej práci dbajú na kvalitu, inšpirujú sa tradíciami, no využívajú aj moderné marketingové nástroje
  • Financovanie podnikania išlo z vlastného vrecka, a to nikdy nie je bez rizika

Ahoj Crpce, prezraďte nám, kto za značkou stojí a ako sa jej príbeh začal?

Sme jeden tím. Ja a moja polovička (Eva a Peťo Gendiaroví). Jedna rodina, polovica z vidieka, polovica z paneláku. Bavíme sa tradíciami, ale máme radi aj mestský životný štýl. Veríme zdravej chôdzi naboso.

Príbeh začal počas mojej materskej dovolenky, keď som pre našich krpcov zháňala capačky, papučky a sandálky, ktoré by spĺňali prísne kritériá bosej chôdze a zároveň by mali nejakú pridanú hodnotu. Hľadala som obuv, ktorá by dávala detským nôžkam absolútnu voľnosť, v ktorej by ich nič netlačilo a deti by sa nepotkýnali. Nenašla som. Povedala som svojmu Peťovi, že by bolo skvelé, niečo také vytvoriť. Neviem, či to hral alebo nie, ale podporil ma (úsmev).

No a mne viac nebolo treba. Začali sme bez akejkoľvek znalosti o výrobe obuvi, túto víziu aj realizovať. Našťastie sme natrafili na známeho môjho svokra, ktorý sa na výrobu podujal. S láskou k tradícii a s nadšením z bosej chôdze sme spoločne vytvorili Crpce. Bez zbytočne hrubej podrážky. Presne tak ako to príroda mala v pláne. Presne tak ako to robili naši predkovia.

zdroj: Crpce

Máte veľmi originálny názov evokujúci pozadie slovenského folklóru. Ako vznikol?

Paradoxne. Názov vznikol skôr ako prototyp topánočiek. V týchto veciach som totiž viac doma, keďže robím v marketingu. Veľmi ma potešilo, keď som názov predstavila nášmu spoločnému kamošovi – Peťovi Gašparíkovi z DADS advertising. Jemu sa názov naozaj pozdával. Vtedy som vedela, že je to na dobrej ceste. Spolu s ním sme potom doriešili aj dizajn výrezu, ktorý odkazuje na pôvodnú tradičnú obuv.

Trendy totiž prichádzajú a odchádzajú, ale iba to hodnotné pretrvá. Stvorili sme Crpce, lebo veríme, že tradícia, dizajn a bosá chôdza patria k sebe.

A čo materiál a výroba? Tie sú slovenské?

Celý nápad, výroba a balenie prebieha na Slovensku. Prejde cez množstvo slovenských rúk, aby sa poctivý voňavý produkt dostal až k šťastnému malému krpčekovi. Na to, aby Crpce vznikli však potrebujeme aj kvalitnú certifikovanú kožu, ktorá však pochádza z EÚ.

zdroj: Crpce

Aké boli a sú pre vás začiatky podnikania na Slovensku? Čo je pre vás najväčšia motivácia a čo vás najviac brzdí?

S podnikaním začal Peťo v roku 2011, keď založil malé rodinné záhradníctvo. Vedeli sme zhruba, do čoho ideme, aj keď človeka vždy niečo prekvapí (úsmev).

Crpce vznikli bez biznis plánu, ako veľká srdcovka. Ľudia cítia, že to všetko robíme s láskou. Tešíme sa ako malé deti, keď nám napíšu, ako sú krpci spokojní. Úžasne to hreje pri srdci. To nás poháňa vpred. Vďaka tomu majú zmysel prebdené noci a akútny nedostatok voľného času. Ale myslím si, že ak človeka niečo skutočne baví, venuje tomu aj svoj voľný čas.

Môžete prezradiť, ako ste začínali a aké boli vaše vstupné náklady? Ako ste financovanie riešili?

Začínali sme úplne na kolene, netušili sme nič o obuvníckom remesle. No už pri vývoji topánočiek bolo úžasné sledovať túto namáhavú a podľa mňa naozaj nedocenenú robotu. Je to poctivé remeslo, ktoré má na Slovensku bohatú tradíciu, len sa bohužiaľ postupne vytráca. Pritom má v dnešnej dobe ohromný potenciál.

Vstupné náklady pokryli väčšinu našich úspor. Najskôr som sa toho veľmi obávala. Museli sme sa prehrýzť cez veľa vecí, najmä na začiatku, keď sme nevedeli, či vôbec o produkt bude záujem. Ale teraz, keď nás už oslovujú aj samotné predajne a my si môžeme vyberať, s kým spolupracovať, viem, že to stálo za to riziko.

Vaše topánočky si obľúbili aj influenceri. Ako sa vám od začiatku darí?

Pamätám si našu úplne prvú objednávku. Prišla po asi 3 dňoch od spustenia e-shopu, zrejme vďaka Instagramu. Skákala som asi meter dvadsať. No a potom prišli ďalšie. A moja radosť sa len násobila.

Influenceri sú super, ale najlepší sú tí, ktorí si nás vybrali. Sami nás začali sledovať a odporúčať. Takáto spolupráca je vždy o niečo čarovnejšia.

zdroj: Crpce

Kto je vašou najväčšou konkurenciou? Brandy s detským oblečením a doplnkami dnes valcujú aj slovenský trh.

Neviem či sa dajú naše Crpce porovnať s nejakým iným produktom. Spájajú totiž v sebe jedinečné veci ako filozofiu bosej chôdze, tradíciu a dizajn. V tomto sme takí rojkovia. Ak máme nejakú slovenskú konkurenciu, doprajeme jej. Nech sa každej slovenskej značke, malej či veľkej, darí nad pomery. To si zo srdca želáme.

Na Slovensku máme, čo ponúknuť. Vzniká tu veľa skvelých nápadov. Mám dojem, že menší influenceri sa začínajú vracať k slovenským značkám. Zisťujú, že sú kvalitnejšie, lepšie a hlavne nemasové. A to je skvelé. Želáme si, aby sa o pár rokov aj tá masa naučila dávať prednosť slovenským brandom.

Kde všade Crpce nájdeme? Máte svoj kamenný obchod alebo fungujete výhradne cez e-shop?

Nájdete nás v Prahe, v Bratislave, v Košiciach a aj kúsok od Prievidze – v Lehote pod Vtáčnikom, kde má môj manžel otvorené svoje rodinné záhradníctvo (Račických záhrada). Fungujeme však viac menej ako e-shop, keďže to robíme obaja popri svojich joboch, dvoch malých bojovníkoch a psíkovi.

Investujete do marketingu? Ak áno, do akého?

Máme radi sociálne siete. Aj keď by sme sa im mali do budúcna venovať asi vo väčšej intenzite, je v nich totiž veľká sila.

Prezradíte nám ešte, aké sú vaše plány na najbližšiu budúcnosť?

Prvý rok bol ohromné dobrodružstvo, sme zvedaví, čo prinesie druhá sezóna. Chystáme menšiu spoluprácu, ktorá je však zatiaľ tajomstvo (úsmev). Tešíme sa na všetko, čo nás čaká.

Radi by sme vytvorili ďalší produkt, ktorý by opäť spojil tradíciu s niečím netradičným. Nechceme to, ale uponáhľať. Aj my sami na to musíme dozrieť (úsmev).

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá