Čudné veci v Bratislave: Kusý natočil predvolebný spot v štýle seriálového hitu Netflixu
- Rudolf Kusý zverejnil kampaňové video, ktoré sa ponáša na slávny seriál Netflixu
- Reklamný expert Róbert Slovák video považuje za riskantný ťah
- Rudolf Kusý zverejnil kampaňové video, ktoré sa ponáša na slávny seriál Netflixu
- Reklamný expert Róbert Slovák video považuje za riskantný ťah
Súčasný starosta bratislavskej mestskej časti Nové Mesto a kandidát na primátora Bratislavy vyrazil do volieb s vskutku bizarným novým videom. To nedávno uverejnil na sociálnej sieti a kuriozitou je, že už na prvý pohľad vidno jeho inšpiráciu populárnym seriálovým sci-fi hitom Stranger Things. Startitup k volebnému spotu oslovil aj reklamného experta Róberta Slováka.
Čudné veci
„V našom meste sa začali diať čudné veci…,“ oznamuje v úvode videa Kusý. Hneď v ďalšom zábere vidíme v červenom fonte nápis „Čudné veci“, ktorý by ako z oka vypadol úvodným titulkom známeho seriálu.
Sprevádza ho ambientná elektronická hudba, taktiež podobná ikonickej zvučke z diváckeho hitu Stranger Things streamovacej platformy Netflix.
Vizuál spotu je temný, oblohou lietajú „čierne vločky“, čo je jasná referencia na paralelnú dimenziu „Upside down“, ktorá je fanúšikom seriálu dobre známa.
Vzápätí nasleduje spleť tajomných záberov, ktoré zobrazujú ľudí pri platení parkovného. „V parkovaní je chaos, platenie cez aplikácie je zložité, z parkovania sa stala nová daň pre všetkých Bratislavčanov,“ oznamuje nám hlas.
Aktérka, ktorá v kampaňovom videu platí desaťeurovkou za parkovanie, nás s vyľakaným výrazom tváre informuje, že keď deti rozváža po krúžkoch, tak ju parkovné stojí viac než samotné krúžky.
„Ide z toho veľmi negatívna emócia, vymedzovanie sa voči inému kandidátovi je v tomto prípade vcelku jasné a nápadné,“ prezradil pre Startitup marketér Robert Slovák.
Následne sa obraz videa otočí a divák sa ocitne v realite. Teda presnejšie povedané, v „kampaňovej realite“ kandidáta na primátora hlavného mesta.
Tam už vidíme spokojných obyvateľov Bratislavy, ktorí môžu za parkovanie platiť aj formou sms, a dozvedáme sa, že parkovanie musí byť zrozumiteľné a že prvé auto by pre Bratislavčanov malo byť bezplatné.
Reklamný odborník si myslí, že video určite poslúži tomu, čomu má, teda vyhraniť sa a negatívne hovoriť o tom, čo dokázal iný kandidát. Podľa Slováka z hľadiska funkčnosti odovzdá posolstvo, s ktorým Kusý prišiel do kampane.
Podľa odborníka ide o riskantný ťah
Ak si myslíš, že pri parkovaní video končí, tak si na omyle. Neskôr sa znova ocitáme v „temnom svete“, kde neexistuje pätnásťminútový lístok na MHD a mestu hrozí, že „kvôli nedostavanej električke do Petržalky príde o dotáciu 100 miliónov eur“.
Aj na to má však Kusý riešenie. Vo videu sľubuje, že zrušený pätnásťminútový lístok sa vráti, dokonca aj to, že seniori nad 65 rokov a rodičia na rodičovskej dovolenke budú mať MHD zadarmo. Nechýba ani prísľub dokončenia električky do Petržalky.
„Samozrejme, takto negatívna kampaň môže obrátiť negatívnu energiu aj na samotného kandidáta, je to riskantný ťah,“ hovorí šéf reklamky Róbert Slovák a jeho priatelia.
Reakcie ľudí na Kusého video sa na sociálnych sieťach rôznia. Problémová poslankyňa z klubu Sme Rodina Romana Tabák napríklad video na sociálnej sieti pochválila a v komentári uviedla, že mu dáva 100 bodov.
„Rudolf, čudné sú iba tie stavebné povolenia, ktoré ste začali vydávať ako na bežiacom páse… Ale to je taký zvyk v Novom meste. Buď pred voľbami, alebo dva dni pred Vianocami,“ napísal pod Kusého príspevok používateľ Martin.
Samotný starosta mestskej časti Nové mesto mu na to odpovedal: „Stavebné povolenia nevydávame, kedy sa nám zachce. Všetko má svoje pravidlá a procesy.“
Zbytočná kreativita, odkazuje Slovák ku Kusého videu s detektorom lži
Istú pozornosť vzbudilo aj Kusého predchádzajúce kampaňové video, ktoré uverejnil pred necelým mesiacom a taktiež išlo o neobvyklú autorskú tvorbu. Kandidát na primátora hlavného mesta sa v ňom totiž ocitol na detektore lži.
„Síce nie som kúzelník a na gitaru tiež nehrám, zato viem, ako spravovať mesto. Aj preto som podstúpil test, či sú moje sľuby pravdivé. Pozrite sa, ako som dopadol,“ písal na Facebooku k videu Kusý.
„Už dlhšiu dobu vidíme v politickom marketingu snahu o kreativitu, niekedy až zbytočnú kreativitu,“ myslí si Slovák. „Pozitívne však hodnotím, že kandidát verí sľubom, ktoré sám dáva. Samozrejme, či sa mu to podarí splniť a či to bude pravda, sa dozvieme až neskôr,“ myslí si Slovák.
Podľa odborníka ide v tomto prípade o hyperbolu a „nadsázku“ na zaujatie pozornosti. „Predpokladám, že na niektorých ľudí, ktorí sú znechutení z planých sľubov, to môže fungovať. Nepovažoval by som to za najlepšie možné riešenie, ale rozumiem, že to môže kandidátovi pomôcť sa odlíšiť,“ uzavrel.