Cyklisti nad 15 rokov by už po novom nemuseli nosiť na hlave prilbu ani mimo obce

  • Cyklistov na Slovensku zrejme čakajú podstatné zmeny
  • Ponovom by mala cyklistom na 15 rokov odpadnúť povinnosť nosiť prilby aj mimo mesta
  • Niektorých tieto novinky vítajú, iní upozorňujú, že na prijatie takýto zmien Slovensko nemá potrebnú cyklo-infraštruktúru
bentos
pixabay.com, wikimedia.org-Wizzard
  • Cyklistov na Slovensku zrejme čakajú podstatné zmeny
  • Ponovom by mala cyklistom na 15 rokov odpadnúť povinnosť nosiť prilby aj mimo mesta
  • Niektorých tieto novinky vítajú, iní upozorňujú, že na prijatie takýto zmien Slovensko nemá potrebnú cyklo-infraštruktúru

Podľa zákona o cestnej premávke cyklista doposiaľ musel mať ochrannú prilbu  pri jazde mimo obce. Zdá sa však, že táto povinnosť cyklistom môže už čoskoro veľmi ľahko odpadnúť.

Oznámila to na svojom Facebooku aj ministerka vnútra Denisa Saková:  „Cyklisti nad 15 rokov by už nemali mať povinnosť nosiť na hlave prilbu. V novele zákona o cestnej premávke, ktorú schválila vláda, tak reagujeme na požiadavku širokej verejnosti a Cyklokoalície, podľa ktorých je táto povinnosť v Európe skôr výnimkou. Z hľadiska bezpečnosti však budem apelovať na cyklistov, aby prilby používali čo najviac. Novela zákona by mohla platiť už na jeseň tohto roka, najprv ju však musia schváliť poslanci.”

Na názor k tejto novinke sme sa pýtali aj Cyklokoalície, ktorá túto zmenu iniciovala prostredníctvom hromadnej pripomienky a teda ju víta. Dan Kollár z Cyklokoalície uvádza, že existuje hneď niekoľko dôvodov na presadenie tejto zmeny.

„Povinné nosenie prilby podľa výskumov výrazne negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel, a teda celkovo na rozvoj cyklodopravy. Pre ľudí vytvára prekážku v používaní bicykla z praktického aj psychologického hľadiska. Napríklad čísla z Austrálie, jednej z mála krajín s takýmto opatrením ukazujú výrazný pokles používania bicykla po zavedení povinného nosenia prilieb,” vyjadril sa Dan Kollár pre Startitup.

Ďalej upozorňuje, že v rámci EÚ je takáto úprava celkom ojedinelá, okrem Slovenska má povinné nosenie prilieb v zákone iba jedna krajina. Zároveň je hlavným faktorom bezpečnosti cyklistov ich počet – čím viac ľudí jazdí na bicykli, tým nižšia je nehodovosť, čo dokazujú štúdie z mnohých krajín sveta.

„Cyklokoalícia presadzuje skutočné riešenia pre bezpečnosť, ktorými je upokojovanie dopravy a kvalitná infraštruktúra. Tými je možné kolíziam predchádzať, nielen redukovať ich dôsledky s otáznou účinnosťou. Nutné je tiež zdôrazniť, že zákon nikomu prilbu nosiť nezakazuje, a napríklad pri športe jej použitie odporúčame,” dodáva D. Kollár.

Podobný názor má aj Tomáš Gajdoš z Oddelenia stratégie a projektov, Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy.

„Nosenie prilby nereflektovalo fakt či ide o jazdu na cestnom bicykli rýchlosťou 40-50 km na komunikácii 1. triedy s plnou premávkou, na horskom bicykli dole kopcom offroad v Malých Karpatoch s kameňmi a koreňmi alebo na segregovanej cyklotrase, ktorá nikdy neriadene nekrižuje cestnú komunikáciu pre motorovú dopravu,” vysvetľuje pre Startitup T. Gajdoš.

V mene Magistrátu hlavného mesta SR Bratislava taktiež cyklistom odporúčame v odôvodených prípadoch nosenie prilby. Výhodu tejto novinky je aj to, že aj keď nemáte prilbu môžete bez problémov používať zdieľané bicykle. 

„Prilba môže v ľuďoch vyvolať falošný pocit bezpečia a nechcene podstupujú riziká (napr. jazda s autami na komunikáciách s vysokou max. povolenou rýchlosťou), ktoré by bez ochrany hlavy nepodstúpili. Navyše, štúdia ukázala, že vodiči viac riskujú pri predbiehaní cyklistov s prilbou (nechávajú si menší odstup ako od cyklistov bez prilby),” vysvetľuje Gajdoš. 

Naopak, pravidelné bicyklovanie do práce má podľa neho na zdravie človeka významnejšie benefity ako potenciálne riziko zranenia sa na bicykli.

„Prilba síce znižuje riziko vážneho zranenia hlavy pri bicyklovaní (v porovnaní s ľuďmi bez prilby), ale k podobným výsledkom by sme dospeli ak by sme porovnávali pády chodcov s prilbou a bez, a zranenia vodičov s prilbou a bez. Prilba by ich ochránila v prípade pádu/nehody,” objasňuje T. Gajdoš.

Po vzore Dánska či Holandska, by sme skôr ako samotné nosenie prilby, mali budovať kvalitnejšiu a bezpečnejšiu infraštruktúru, ktorá bude minimalizovať možné konflikty medzi ľuďmi v autách, ľuďmi na bicykloch a ľuďmi kráčajúcimi na chodníku.

Najnovšie videá

Trendové videá