Ďalšia známa firma na Slovensku prepúšťa. Stovky zamestnancov môže nahradiť umelá inteligencia
- V Bratislave aj Košiciach môžu prepustiť stovky ľudí
- Dôvodom je aj nástup umelej inteligencie
- V Bratislave aj Košiciach môžu prepustiť stovky ľudí
- Dôvodom je aj nástup umelej inteligencie
Americká firma AT&T tajne začala ďalšie prepúšťanie zamestnancov. Na Slovensku pôsobí prostredníctvom svojej divízie AT&T Global Network Services Slovakia s pobočkami v Bratislave a Košiciach, kde poskytuje podporu a správu sietí a iné služby svojim klientom.
Už takmer pätnásť rokov je súčasťou slovenského sektora centier zdieľaných služieb, ktorý sa stal jedným z najväčších v ekonomike krajiny. Okrem AT&T do tohto sektora patrí aj Dell, Henkel, Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia, Amazon, DXC Technology a IBM.
Sektor centier zdieľaných služieb je od pandémie v útlme a za ten čas prišlo k prepusteniu tisícov zamestnancov. Minulý týždeň spravodajský portál INDEX uviedol, že IBM v Bratislave čelí prepúšťaniu 439 zamestnancov, pričom jedným z hlavných dôvodov je šetrenie nákladov a rozvoj umelej inteligencie.
Prepúšťanie v Košiciach aj v Bratislave
Podľa najnovších správ portálu INDEX plánuje spoločnosť AT&T Global Network Services Slovakia prepustiť zamestnancov vo svojich pobočkách v Košiciach aj v Bratislave.
„Zatiaľ sú na začiatku, v našom tíme už ohlásili pár výpovedí a budú zrejme pokračovať do ďalších tímov,“ uviedol pod podmienkou zachovania anonymity zamestnanec spoločnosti z bratislavskej pobočky.
Spoločnosť AT&T potvrdila síce prepúšťanie zamestnancov, ale neuviedla, koľko ľudí to ovplyvní. Oficiálne čísla o počte prepustených zatiaľ nie sú známe.
„Znižovanie našej pracovnej sily je ťažké rozhodnutie, ktoré neberieme na ľahkú váhu. Pracujeme so zástupcami zamestnancov a ďalšími kľúčovými zainteresovanými stranami, aby sme zvládli dosah na našich ľudí,“ reagovalo oddelenie marketingu a komunikácie.
Podľa neoficiálnych informácií by mohlo ísť o prepustenie štyristo ľudí. Účtovná závierka za rok 2022 uvádza, že firma mala 2 546 zamestnancov. Toto číslo však už nie je aktuálne, pretože spoločnosť prepúšťala aj minulý rok.
„Vlani AT&T prešla reorganizáciou tímov a došlo k presunom niektorých zamestnancov,“ uviedla bývalá zamestnankyňa firmy, ktorá v AT&T nepracuje od konca minulého roka.
Niektorí zamestnanci firmy odišli s odstupným, iní prijali ponuky na pokračovanie práce v konkurenčných IT firmách s podobnými pracovnými pozíciami. Časť bývalých zamestnancov AT&T si našla nové zamestnanie v IT spoločnosti DXC Technology.
Nástup umelej inteligencie
Slovenská pobočka spoločnosti AT&T neovplyvňuje rozhodnutia o počte prepustených zamestnancov. Tieto rozhodnutia prijíma centrálne vedenie v USA a slovenská pobočka ich len vykonáva.
„Tieto opatrenia sú v súlade s naším strategickým zameraním rastu a súvisí so zmenou správania zákazníkov. V dôsledku toho dôjde k cielenému zníženiu našej pracovnej sily v súlade s už prezentovanými transformačnými iniciatívami,“ reagovalo na dôvody pre INDEX oddelenie marketingu a komunikácie.
AT&T sa usiluje znížiť svoj obrovský dlh, ktorý dosahuje 137 miliárd dolárov, a ako súčasť tohto úsilia spustila program na znižovanie nákladov o osem miliárd dolárov, ktorý firma oznámila minulý rok.
AT&T patrí medzi tri najväčšie telekomunikačné spoločnosti v USA spolu s Verizonom a T-Mobile. V minulom roku firma znížila počet svojich zamestnancov z 163-tisíc na 150-tisíc.
John Stankey, šéf spoločnosti AT&T, uviedol, že využívanie umelej inteligencie (AI) znižuje prevádzkové náklady spoločnosti, čo umožňuje prepúšťanie zamestnancov alebo ich presun do krajín s nižšími nákladmi.
„Sme stále vo veľmi raných fázach generatívnej AI. Už teraz vidíme hmatateľné zlepšenia produktivity a úspory nákladov,“ uviedol Stankey pri prezentovaní hospodárskych výsledkov pred investormi.
Častejšie útoky na firemné siete
Útočníci sa snažia preniknúť do firemných sietí čoraz častejšie cez zraniteľný softvér virtuálnej súkromnej siete (VPN). Firmy však majú problém držať krok s aktualizáciami, ktoré sú kľúčové na opravu jeho zraniteľností. Upozornila na to bezpečnostná spoločnosť Eset.
„Častým dôvodom, prečo sa mnohé organizácie stanú obeťou útoku, je zastaraný softvér. Stačí, aby hackeri zneužili zraniteľnosť v riešení VPN, a môžu ukradnúť prihlasovacie údaje, zmocniť sa šifrovaných prenosových relácií, vzdialene spustiť ľubovoľný kód či získať prístup k citlivým firemným údajom,“ uviedla spoločnosť.
Zneužitie zraniteľnosti otvára možnosti pre ďalšie škodlivé prístupy, čo môže podľa spoločnosti viesť ku kompromitácii firemnej siete. Pokiaľ ransomvérové skupiny získajú prístup na zraniteľné servery VPN, môžu napríklad šifrovať údaje a následne požadovať výkupné, vykonávať špionáž a podobne.
Spoločnosť upozornila na prípad organizácie Global Affairs Canada, ktorej kompromitácia riešenia VPN zostala neodhalená najmenej jeden mesiac. Hackeri údajne získali prístup k nezverejnenému počtu e-mailov zamestnancov a k rôznym serverom, ku ktorým sa pripájali ich notebooky. Následkom boli podľa vlaňajšej správy spoločnosti IBM finančné škody v priemere 4,45 milióna USD (4,11 milióna eur).
Zdroje: Index, Index 1, TASR