Česká organizácia nechutne zaútočila na Babišov slovenský pôvod. Jasný odkaz politológa
- Silná reakcia na Slovensku
- Babišov pôvod nebude mať vplyv na voľby, tvrdia odborníci
- Silná reakcia na Slovensku
- Babišov pôvod nebude mať vplyv na voľby, tvrdia odborníci
Už o pár dní sa v susednom Česku rozhodne o nástupcovi Miloša Zemana na Pražskom hrade, keďže druhé kolo prezidentských volieb je na programe 27. a 28. januára.
Ako je všeobecne známe, novým českým prezidentom sa stane buď generál Petr Pavel, alebo bývalý premiér Andrej Babiš, pričom najmä Babiš vo svojej predvolebnej kampani nešetril útočnými a urážlivými výrokmi na adresu bývalého predsedu Vojenského výboru NATO.
Avšak minulý týždeň sa o poriadny rozruch postaral spolok Dekomunizace, ktorý mal na pražskom Újezde a Staromestskom námestí mimoriadne kontroverzné nápisy a billboardy. Tie vyvolali búrlivé reakcie, a to predovšetkým na Slovensku.
Guerilla marketing bez účasti generála Pavla
Verejné nápisy „Ďalšieho Čechoslováka už nie“, respektíve „Prezidentom by mal byť Čech“, podľa portálu Echo24 len pár dní pred druhým kolom prezidentských volieb poriadne rozdúchali vášne tak na Slovensku, ako aj a v Česku.
Prvý plagát totiž sprevádzala fotografia bývalého prezidenta Československa Gustáva Husáka, taktiež so slovenskými koreňmi a nie práve čistou češtinou, a karikatúru kandidáta na prezidenta Andreja Babiša, ako s nahou hornou polovicou tela a pokrúteným výrazom na tvári ukazuje zdvihnutý prostredník.
https://twitter.com/MichaelRozsypal/status/1614977226096656384?t=lxJDGVd7NE4bFv3KSmDkew&s=31
Tieto heslá vznikli formou takzvaného guerillového marketingu, čo znamená, že sa v uliciach objavili mimo oficiálne reklamné nosiče.
Za ich publikovaním nestál Babišov súper v boji o prezidentské kreslo generál Pavel, ale spolok Dekomunizace, ktorej cieľom je podľa oficiálnej stránky tejto organizácie „zbaviť Komunistickú stranu a jej členov podielu na moci v Českej republike prostredníctvom neustáleho nenásilného pripomínania zločinov tejto ideológie verejnosti“.
Český Deník N minulý týždeň informoval o tom, že po vlne kritiky, ktorá sa v súvislosti s vyššie uvedenými bannermi vzniesla, sa organizácia Dekomunizace rozhodla ich stiahnuť.
„Dekomunizácia vyhlasuje, že banner umiestnený na pražskom Újezde nebol v žiadnom prípade zamýšľaný ako útok na niečí slovenský pôvod. Ako sme si predtým robili srandu z Husáka a jeho normalizačnej českoslovenčiny, robíme si ju dnes z Babiša ako z niekoho, kto si myslí, že vie všetko, ale dobrého nedokázal vôbec nič,“ povedali jej zástupcovia pre Startitup.
„Vlastne sa ani nenaučil dôstojne vyjadrovať alebo poznať české reálie. A to je niečo, čo by sme od hlavy štátu mali chcieť. Ospravedlňujeme sa všetkým, ktorí si toto oznámenie vyložili mylne a považujú ho za urážlivé. Aby sme nepodnecovali ďalšie kontroverzie, rozhodli sme sa banner odstrániť,“ doplnili.
Slovenský pôvod nebude podstatný, zhodli sa odborníci
Takáto kampaň, ktorá útočí na pôvod niektorého z kandidátov, nie je ničím výnimočným, avšak podľa uznávaného sociológa a Programového riaditeľa Bratislava Policy Institute Michala Vašečku to nie je najšťastnejší postup.
„Volebná kampaň, ktorá stigmatizuje na základe etnicity, rasy, náboženského presvedčenia či rodu, je vždy nešťastná a je pozoruhodné, že stále sa k tomuto spôsobu v strednej Európe siaha. Ona síce na jednu časť spoločnosti fungovať môže, ale druhú znechucuje do tej miery, že môže paradoxne pomôcť tomu, kto je jej objektom,“ uviedol.
Vašečka si taktiež myslí, že pre nadchádzajúce druhé kolo nebude Babišov slovenský pôvod dôležitým faktorom: „Vzhľadom na úspechy Andreja Babiša v českej politike jeho slovenský pôvod zohráva malú úlohu. Rozhodne výrazne menšiu, ako keď Zeman a jeho tím zaútočil na Schwarzenberga cez jeho domnelý nemecký pôvod a jeho manželku, ktorá nevedela po česky.“
„Aj to, že sa v Českej republike zdvihla silná vlna odporu proti billboardu v Prahe ukazuje, že slovenskosť kandidáta nezohráva dôležitú úlohu, a ukazuje aj na to, že české prostredie je v týchto témach vyspelé,“ zdôraznil 50-ročný Vašečka.
S Vašečkom súhlasí aj slovenský politológ z Masarykovej univerzity Peter Spáč, ktorý pre Startitup povedal: „Pokiaľ ide o využívanie ,slovenskej’ karty, nedomnievam sa, že by to mohlo mať požadovaný účinok. Fakt, že Andrej Babiš má slovenský pôvod, je dlhodobo známy a nejde o žiadnu novinku, ktorá by mohla pôsobiť šokujúco.“
„Česká verejnosť navyše ukázala, že tento faktor nevníma ako zvlášť priťažujúci, keďže Andrej Babiš už pôsobil ako premiér a žiadnu veľkú ,slovenskú’ debatu v českej politike to nevyvolalo. Konkrétne dáta z nejakého výskumu nepoznám, ale aj z útržkovitých reakcií sa ukazuje, že v tábore Pavlových podporovateľov narážky na slovenský pôvod Andreja Babiša pôsobia skôr kontraproduktívne a časť z nich by sa s takouto formou kampane nestotožnila. Inak povedané, či už Andrej Babiš vo voľbách zvíťazí, alebo prehrá, rozhodne to nebude kvôli tomu, že má slovenský pôvod,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Dekomunizace, Echo24, Deník N