Daniel a Samuel konštruujú ekologické motocykle. Vďaka nim ich poznajú aj vo svete
- Pôvodne študentský projekt dvoch šikovných bratov vyústil do úspešnej rodinnej firmy Furkamotors
- O motobicykle bratov Furkovcov je dnes záujem aj v USA či na Novom Zélande
- Samuel a Daniel okrem toho vyrábajú chirurgické nástroje a pracujú aj na vývoji vlastného elektrického auta
- Pôvodne študentský projekt dvoch šikovných bratov vyústil do úspešnej rodinnej firmy Furkamotors
- O motobicykle bratov Furkovcov je dnes záujem aj v USA či na Novom Zélande
- Samuel a Daniel okrem toho vyrábajú chirurgické nástroje a pracujú aj na vývoji vlastného elektrického auta
Motocykle Furkamotors boli vaším študentským projektom popri štúdiu biochémie. Ako vznikol tento nápad? Prečo práve motocykle?
Uvažovali sme nad kúpou bicyklov s pomocným motorom. No keďže ja a môj brat máme radi klasický, elegantný štýl a dostupné ponuky nespĺňali toto kritérium, spravili sme si vlastné motobicykle, podľa našej predstavy.
Vývoj vášho prvého motocykla trval tri roky. Ako ste pri tom postupovali? Čo bolo pre vás najťažšie?
Na začiatku sme vyskúšali niekoľko verzií komerčne dostupných motorov, ktoré však priemerne vydržali len do dvesto kilometrov a následne sa pokazili. Toto bola jedna z najväčších prekážok, ale zároveň sme sa pri vývoji a úprave motorických častí naučili veľa nových vecí, vďaka ktorým môžeme naše bicykle priebežne zlepšovať.
Kde ste získali dostatok finančných prostriedkov na získanie potrebného výrobného materiálu?
Prvé kusy sme vyrábali v rámci študentského projektu, záujemcovia si nakúpili súčiastky a motobicykel sme zadarmo zmontovali. Následne sme sa rozhodli otvoriť firmu bez vybavenia a hneď v prvých dňoch prijať naraz viacero objednávok. Z nich sme koncom týždňa nakúpili všetko potrebné vybavenie bez toho, aby sme sa vopred zadĺžili. Všetkým tým ľuďom sme nesmierne vďační za prejavenú dôveru, bez ktorej by naša sériová výroba nemohla nikdy začať.
Kedy nastal ten zlom a zo „študentského projektu” sa stal reálny biznis? Aký bol záujem o vaše produkty?
Hneď pri prvej skúšobnej jazde na bicykloch, ktoré sme si vyrobili sami pre seba, nás začali oslovovať ľudia. To nás ešte v ten deň viedlo k myšlienke malosériovej výroby. Reálny biznis to začal byť teda presne v deň prvej skúšobnej jazdy.
Aké sú ich hlavné výhody oproti bežným motocyklom a elektrobicyklom? Čím od nich líšia z hľadiska výkonu či spotreby?
Výhod motobicykla oproti elektrobicyklu je hneď niekoľko: cena, polovičná hmotnosť, niekoľkonásobne väčší dojazd, bezpečnejšia údržba, ale aj nižšie ekologické zaťaženie, ktoré je pre mnohých ľudí nepredstaviteľné. Uhlíková stopa výroby a prevádzky motobicykla je z chemického, fyzikálneho a technologického hľadiska približne dvakrát menšia (v prípade dvojročného používania) a skoro päťnásobne menšia, ako v prípade štvorročného používania.
Samozrejme aj elektrické bicykle majú svoje výhody ako napríklad okamžitý výkon po stlačení gombíka a tiež to, že nemusíte chodiť na pumpu po benzín. Každý zákazník však oceňuje niečo iné a my to v plnom rozsahu akceptujeme. Preto pre zástancov máme už pár dní pripravenú aj elektrickú verziu. V porovnaní s motorkou je tiež výhodu to, že netreba vodičský preukaz, ani poistenia či iné prevádzkové poplatky.
Na akom trhu by ste sa chceli presadiť? Je o vaše motocykle záujem aj v zahraničí?
Momentálne sa nám darí na európskom trhu, kde sa tešíme mimoriadne pozitívnym ohlasom z Poľska, Nemecka, Francúzska, Anglicka, Švédska, Rakúska, ale aj ďalších krajín, kde garantujeme dodanie zdarma. Tento trh stíhame výrobnou kapacitou len tak-tak pokrývať, čakacia doba na výrobu je zvyčajne päť dní, v letnej špičke sa však môže predĺžiť aj na päť týždňov. Niekoľko kusov je už v Kanade, v USA, ale aj na Novom Zélande.
V súčasnosti pracujete na vývoji vlastného elektrického auta. Ako sa vám zatiaľ darí? Čo ďalej plánujete?
Vzhľadom na to, že prichádzajú nové legislatívne zmeny, tento projekt sme posledné mesiace odsunuli na vedľajšiu koľaj. V súčasnom stave máme navrhnuté a otestované hnacie časti, náhon kolies, parametre, rozdeľovanie energie a zdroj. V nasledovnej fáze by sme radi pokračovali vo výbere a optimalizácií materiálov konštrukcie a karosérie.
Okrem vývoja motobicyklov sa venujete aj výrobe laboratórnych a lekárskych prístrojov. Kedy a ako ste sa dostali k tejto aktivite? Zúžitkovali ste pri tom aj poznatky získané zo štúdia?
Táto aktivita nás držala oveľa skôr, ako motobicykle. Je to už viac ako dvadsať rokov, čo sme s bratom vyrobili prvého robota prepájajúceho chémiu a technológie, zúčastnili sme sa a vyhrali sme niekoľko medzinárodných súťaží a odvtedy to bola naša srdcovka. Fandili sme vede a technológiám a povedali sme si, že chceme, aby technológie pomáhali ľuďom, a aby sme sa hlbšie dostali k poznaniu procesov v ľudskom tele. Vybrali sme si preto štúdium biochémie a fyzikálnej chémie na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského.
Skutočné prepojenie medzi technológiou a vedou nám umožnili na katedre fyzikálnej a teoretickej chémie, kde sme obaja nastúpili na doktorát. Na tomto pracovisku robíme výskum a zároveň učíme. Katedra nám ako nerozlučnej dvojke poskytla spoločné laboratórium. Snažíme sa popri učení motivovať množstvo šikovných mladých ľudí, aby v seba verili a zbytočne neodchádzali natrvalo do zahraničia, pretože rovnakú kvalitu môžu robiť aj tu. Ešte stále sa to dá. Ak aj chcete odísť, začnite tu, zahraničie vás následne vezme ako nespochybniteľných expertov. Koniec koncov, odísť sa dá kedykoľvek, ale začať sa dá len raz.
Vaše prístroje dodávate do celého sveta. S kým aktuálne spolupracujete?
Aktuálne spolupracujeme predovšetkým s univerzitou v Havane a niekoľkými pracoviskami na Kube, kde sme v tomto roku mali česť osobne sa stretnúť a ukázať našu prácu napríklad francúzskemu nositeľovi Nobelovej ceny, ktorým je Jean-Pierre de Sauvage. Takisto však spolupracujeme aj s univerzitou v Toronte, s Národnými Fyzikálnym laboratóriom v Londýne, s univerzitou vo Viedni. Okrem aktuálnych spoluprác nájdete naše prístroje aj na excelentných pracoviskách v USA, Nemecku, Francúzsku a Juhoafrickej Republike.
Do akej miery sa dá vyžiť čisto iba z výroby prístrojov a motocyklov?
Vyžiť sa dá aj zo zberu papiera, otázka je, čo človek očakáva a čo človeka baví. Vysoká škola nemusí byť podmienka dobrého príjmu. Keď vás baví stolárstvo, robte stolára, budete dobrý a budete mať rovnako dobrý život ako človek, ktorého baví kvantová mechanika.
Čo plánujete najbližšie? Ostanete pri vašich doterajších aktivitách?
Ako väčšina vizionárov a ľudí, ktorí sa snažia svojimi myšlienkami presadiť a podnikať, nepredpokladáme, že príde doba, kedy by sme prestali vymýšľať. Plánovanie je našou hnacou silou. Zisk nie je kľúčový, najdôležitejší je pocit budovania a realizácie nášho diela a splneného sna. Je to ako dokončená socha pre sochára. Táto túžba prekryje vidinu zisku a umožní častokrát krkolomné investície, ktoré sú hnacou silou pokroku. Plánov je veľa – dokončiť elektrické auto, pracujeme na technológii vlastných energetických článkov, v spolupráci s katedrou Fyzikálnej a teoretickej chémie máme zas rozrobených niekoľko analytických prístrojov a okrem toho pracujeme aj na zaujímavých nových nanomateriáloch s antimikrobiálnymi vlastnosťami.