Darí sa im v kríze vďaka Amerike. Slováci sa vzdali stabilnej kariéry, aby si v meste otvorili prvú americkú reštiku
- Tomáš a Juliána Ferkovci sú manželia, ktorí natoľko milujú americkú kuchyňu, že sa rozhodli priniesť kúsok Ameriky aj na Slovensko
- Ich sen si vďaka tvrdej práci naplnili a otvorili si vôbec prvú americkú reštauráciu v Malackách, pod vlastnou značkou Amerikanos
- Tomáš a Juliána Ferkovci sú manželia, ktorí natoľko milujú americkú kuchyňu, že sa rozhodli priniesť kúsok Ameriky aj na Slovensko
- Ich sen si vďaka tvrdej práci naplnili a otvorili si vôbec prvú americkú reštauráciu v Malackách, pod vlastnou značkou Amerikanos
Manželský pár, Tomáš a Juliána, sú dobrým príkladom toho, že za svojím podnikateľským snom sa určite oplatí ísť. Obaja boli dlhé roky zamestnaní v ekonomickej sfére. Tomáš však vyštudoval hotelovú školu, a tak sa po narodení syna rozhodol aj s manželkou vyskúšať niečo nové. Zabehnutý život vymenili za podnikanie v gastre.
https://www.startitup.sk/kosicanov-korona-inspirovala-k-otvoreniu-premioveho-street-foodu-na-svoje-si-tu-pridu-milovnici-poriadneho-masa/
„Reštauráciu sme otvorili, keď mal syn pol roka. A do roka od otvorenia reštaurácie nám pribudla aj dcéra. Bolo to skutočne zaujímavé, pretože Juliána varila počas celého tehotenstva a z kuchyne išla rovno rodiť. Čiže skĺbiť rodinu, dve malé deti, a podnikanie je práca na 24/7. Ale prináša to veľa zážitkov a sily do života,“ objasnil Tomáš pre Startitup.
Bez pomoci od štátu
Amerikanos je mladá reštaurácia, ktorá svoje brány otvorila len v septembri 2017. Nakoľko prevádzka ako taká každým rokom rastie, pandemický rok bol pre Amerikanos paradoxne najlepším. Tomáš objasňuje, že prevádzku museli zavrieť od marca do konca apríla s tým, že vôbec nevedeli ako sa bude pandémia ďalej vyvíjať.
„Potom sme fungovali len na rozvoze jedál a osobnom odbere u nás na prevádzke. Počas leta fungovali terasy, ale ľudia boli aj tak opatrní. A teraz je opäť len rozvoz a osobný odber. Od štátu podporu nemáme, pretože v porovnaní s minulým rokom sú obraty vyššie, čiže si musíme vystačiť sami. Ale sme, samozrejme, veľmi radi, že môžeme mať otvorené,“ hovorí majiteľ prevádzky.
Nejde len o burgre
Rok čo rok vzniká na Slovensku veľké množstvo reštaurácií, ktoré sú zamerané na prípravu dobrých burgrov. Tomáš však vysvetľuje, že Amerikanos nie je len ďalšou z nich, ako si veľa ľudí zvykne myslieť. Táto prevádzka ponúka široké spektrum americkej kuchyne.
V ponuke nájdeš okrem burgrov aj poctivé hot-dogy, sendviče, tortilly, lievance, raňajkový french toast či waffle. Samozrejme nechýbajú ani krídelká, rebrá, steaky, šaláty, či polievky. V poriadnej americkej reštaurácii však nesmú chýbať ani milkshaky.
Ceny sa tu pohybujú od 4,99 eur po 14,99 eur za Vermont burger. Ide o kilový burger s troma hovädzími mäsami, troma cheddarmi, šiestimi slaninami, hranolkami a cibuľovými krúžkami.
Pre 2 až 4 osoby má Amerikanos v ponuke aj špecialitu – Oklahoma tácku za takmer 31 eur. Tá sa skladá z kuracích krídel, bravčových rebier, trhaného bravčového mäsa, hranoliek, čipsov, cibuľových krúžkov, zeleniny a iných doplnkov. Celá táto špecialita pre skutočných jedákov váži takmer dva kilogramy.
„Slováci majú radi dobré jedlo, vieme oceniť kvalitný burger a nemyslím si, že máme v tomto smere rezervy. Tým, že radi cestujeme a skúšame jedlá po celom svete, môžeme povedať, že na Slovensku máme skutočne kvalitné burgre,“ myslí si tím reštaurácie.
Cena už nie je tak dôležitá
Tím Amerikanos je toho názoru, že na Slovensku už, našťastie, nie je o zákazníka nutné bojovať cenou a veľkosťou porcie. Ide podľa nich oveľa viac o kvalitu služieb a pro-zákaznícky prístup.
„Majiteľ by mal mať nadšenie pre podnikanie. Zákazníci by mali vedieť, že to berie vážne a venuje sa tomu naplno. Najlepšie ak pozná každú pozíciu, ak si vyskúšal robiť všetko, ako aj my. Robili sme čašníkov, kuchárov, rozvozy jedál. Sami si robíme aj marketing, webovú stránku, grafiku jedálnych lístkov, ako aj komplet objednávanie tovaru, inventúry či personálne záležitosti,“ dodáva.
Tomáš zároveň konštatuje, že aj keď sa v biznise pravidelne stretávajú s komplikáciami, netreba sa vzdávať. Kľúčom k úspechu je podľa neho ihneď na problémy reagovať a čím skôr ich odstrániť.
Čo sa týka podnikateľských plánov značky Amerikanos, jej tím má pomerne jasnú víziu aj v týchto pandemických časoch. „Od začiatku od otvorenia nás oslovujú zákazníci na spoluprácu v iných mestách. Zatiaľ to berieme pomalšie a sme opatrní. Uvidíme aká bude situácia po pandémii,“ dodáva Tomáš.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Amerikanos