Dcérska spoločnosť Google štartuje kampaň proti dezinformáciám. Týka sa aj Slovákov
- Kampaň sa dotýka Slovákov, Poliakov a Čechov
- Ide o boj proti dezinformáciám o ukrajinských utečencoch
- Kampaň sa dotýka Slovákov, Poliakov a Čechov
- Ide o boj proti dezinformáciám o ukrajinských utečencoch
Dcérska spoločnosť Google, firma Jigsaw, spustí budúci týždeň na Slovensku, v Poľsku a Českej republike kampaň zameranú na boj proti dezinformáciám o ukrajinských utečencoch.
Psychológovia z britských univerzít v Cambridgei a Bristole v spolupráci s firmou Jigsaw vytvorili 90-sekundové klipy s cieľom „naočkovať“ ľudí proti škodlivému obsahu na sociálnych sieťach, informovala v stredu agentúra Reuters.
Mesačná kampaň
Klipy, ktoré budú bežať v reklamných slotoch na YouTube, Twitteri, TikToku i Facebooku, majú za cieľ pomôcť ľuďom rozpoznať emocionálnu manipuláciu a hľadanie obetných baránkov v titulku správy.
„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo je lož, mnohí sa budú o tom hádať… avšak môžete predvídať techniky, ktoré sa použijú pri šírení dezinformácií, ako napríklad v prípade ukrajinskej krízy,“ povedal Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, na ktorom je kampaň založená.
Kampaň v spolupráci s miestnymi mimovládnymi organizáciami, overovateľmi faktov, akademikmi a odborníkmi na dezinformácie bude trvať jeden mesiac.
„Uvažujeme o tom ako o pilotnom pokuse, takže nie je absolútne žiadny dôvod, prečo by sa tento prístup nemohol rozšíriť do ďalších krajín,“ povedala vedúca výskumu v Jigsaw Beth Goldbergová.
„Poľsko bolo vybrané, pretože má najviac ukrajinských utečencov,“ dodala s tým, že Česko a Slovensko môžu byť užitočné príklady pre zvyšok Európy.
Nevyrovnaný boj
Online boj medzi pravdou a dezinformáciami nie je fér, konštatuje The New York Times. Nepravdivé správy sa totiž objavujú rýchlo a rovnako tak sa aj šíria. Kým ich kontrolóri vyvrátia, určitý čas už ubehne.
Výskumníci zo spoločností Google preto testovali nový prístup k nim, ktorý sa snaží dezinformácie vyvracať skôr, než sa k ním ľudia vôbec dostanú. Hovoria o „ich predbežnom vyvracaní“.
Výskumníci tvrdia, že premietanie videí o taktikách, ktoré stoja za dezinformáciami, majú tiež nezanedbateľný efekt. Ľudia sú neskôr voči nepravdám skeptickejší, uvádza sa v akademickom článku, ktorý v stredu uverejnili v časopise Science Advances.
Odborníci však zároveň tvrdia aj to, že vzdelávacie nástroje stále nemusia stačiť na oslovenie tých, ktorí majú tvrdé politické presvedčenie.
Veľké technologické spoločnosti sa roky snažia nájsť rovnováhu medzi obavami z cenzúry a bojom proti online klamstvám a konšpiračným teóriám. Existuje množstvo rôznych pokusov, ako tento problém riešiť.
Aj dnes však do veľkej miery záleží na samotnom používateľovi, aby medzi faktom a fikciou rozlíšil.
Videá mali efekt
Facebook, TikTok aj ďalšie spoločnosti využívajú zväčša podobné stratégie a nástroje, ktoré podľa mnohých fungujú len čiastočne. Spájajú sa so skupinami na overovanie faktov, pridávajú varovné nápisy a nepravdivé príspevky odstraňujú a ich šíriteľov blokujú.
V novej spomínanej štúdii výskumníci opisujú sedem experimentov, na ktorých sa zúčastnilo takmer 30-tisíc ľudí.
Používateľom v Spojených štátoch ukazovali 90-sekundové animované videá, ktorých cieľom bolo naučiť ich odhaliť propagandistické manipulačné techniky.
Výskumníci testovali niektorých účastníkov štúdie 24 hodín po zhliadnutí videa. Zistili 5-percentné zvýšenie ich schopnosti rozoznávať dezinformačné techniky.
Zdroje: The New York Times, Science Advances, TASR