Skríning rakoviny kože pomocou AI: Umelá inteligencia mení dermatológiu, pacienti ju vidia rozporuplne

  • AI mení dermatológiu, no pacienti ju vnímajú rozporuplne
  • Ľudia chcú transparentnosť a preferujú spoluprácu AI a lekára
žena
Ilustračné foto Unsplash/Jeshoots/Valeria Smirnova
  • AI mení dermatológiu, no pacienti ju vnímajú rozporuplne
  • Ľudia chcú transparentnosť a preferujú spoluprácu AI a lekára

V súčasnosti, keď sa umelá inteligencia (AI – artificial intelligence) čoraz viac integruje do dermatológie, je dôležité pýtať sa nielen na to, ako ju využívajú lekári, ale aj, ako ju vnímajú samotní pacienti. Čo si myslíš o tom, keď lekár využíva technológiu na diagnostiku tvojej kože? Čoho sa obávaš a čo ťa naopak teší? Poďme sa pozrieť na to, čo na túto tému hovorí najnovšia štúdia.

Skríning rakoviny kože pomocou AI

Jedným z populárnych spôsobov, ako sa AI využíva v dermatológii, je skríning rakoviny kože. Podľa nedávnych zistení publikovaných v Journal of Investigative Dermatology mnohí pacienti vnímajú AI ako cenný nástroj na zlepšenie presnosti a efektivity diagnostiky. Zaujímavé však je, že väčšina z nich preferuje, aby slúžila skôr ako pomocný nástroj, než aby úplne nahradila dermatológov, informuje AJMC.

Výsledky rozsiahleho výskumu

Prehľad výskumu zahŕňal 16 štúdií o postojoch pacientov k AI pri diagnostike rakoviny kože. Tieto štúdie ukázali, že pacienti síce uznávajú schopnosť umelej inteligencie rýchlo a presne analyzovať obrovské množstvo údajov, zároveň však majú obavy o ochranu svojich osobných údajov. Obávajú sa tiež, že lekári sa stanú od tohto nástroja príliš závislí.

Výskumníci publikovali tieto štúdie medzi rokmi 2012 a 2024. Väčšina z nich sa uskutočnila v Európe. Vzhľadom na mnohé nedávne pokroky v oblasti AI v zdravotníctve potrebujeme ďalší výskum.

Autori prehľadu zdôrazňujú, že pacienti síce nemusia s AI interagovať priamo, no jej implementácia ich pravdepodobne ovplyvní viac než iné zúčastnené strany. „Medzi ne patria poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, administrátori, odborníci na AI, personál IT alebo zástupcovia právnych a etických oddelení.“

„Starostlivosť zameraná na pacienta navyše vyžaduje, aby sme s pacientmi zaobchádzali ako s rovnocennými partnermi v celkovom procese starostlivosti. Musíme rešpektovať ich potreby a preferencie. Preto nevyhnutne potrebujeme zachytiť perspektívy pacientov a prijať opatrenia na zmiernenie ich obáv,“ dodávajú.

Pacienti požadujú transparentnosť

Celkovo sa prieskumov zúčastnilo viac ako 9 000 pacientov. Niektoré z najväčších obáv sa sústreďovali na jednu spoločnú tému, ktorá sa objavuje naprieč všetkými aplikáciami AI: transparentnosť.

Zaujímavé je, že ženy mali ohľadom AI viac výhrad a obáv než muži. V porovnaní s mužmi ženy kládli viac otázok o tom, ako sa bude zaobchádzať s ich údajmi a súkromím. Prejavovali tiež väčšie znepokojenie nad nedostatkom transparentnosti v tom, ako umelá inteligencia vytvára a informuje o klinických rozhodnutiach.

Podľa autorov prehľadu tieto kombinované faktory – údaje, súkromie a transparentnosť – ovplyvnili ženy, aby menej akceptovali tento nástroj v tomto prostredí. Polovica zahrnutých štúdií uvádza koreláciu medzi pohlavím pacienta a tým, ako bude vnímať a akceptovať použitie AI pri diagnostike rakoviny kože.

Toto zistenie sa zhoduje s predchádzajúcim výskumom, ktorý uviedol, že muži AI prijímajú priaznivejšie než ženy,“ poznamenali autori.

Rozdielne postoje rôznych skupín pacientov

Zistili tiež, že pacienti s anamnézou rakoviny kože alebo melanómu viac akceptovali použitie AI pri skríningu rakoviny kože než tí bez takejto anamnézy. Niektoré jednotlivé štúdie ukázali, že vek, vzdelanie a povedomie o AI môžu ovplyvniť akceptáciu UI. Tieto korelácie sa však značne líšili a vedci ich nehodnotili v každej štúdii.

Niektoré výskumy napríklad ukázali, že mladší pacienti AI viac dôverujú. Iné zistenia to však spochybnili a tvrdili, že starší pacienti jej dôverujú viac. Niektoré prieskumy ukázali pozitívnu koreláciu medzi vyšším vzdelaním a akceptáciou AI. Iné naopak ukázali inverznú koreláciu.

YouTube video player

Obavy z nadmerného spoliehania sa na technológiu

Pacienti tiež vyjadrili obavy, že nadmerné spoliehanie sa na AI by mohlo ovplyvniť ich vzťah s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Niektorí verili, že môže znížiť kognitívnu záťaž lekárov a zvýšiť efektivitu diagnostiky. Iní sa obávali, že to povedie k príliš veľkej závislosti na technológii. Váhali akceptovať AI ako samostatný diagnostický nástroj.

V 5 štúdiách pacienti uviedli, že majú silnejšiu preferenciu a najvyššiu dôveru v diagnózu dermatológa. Ochotnejšie počúvali ju než diagnózu, ktorú stanovila výlučne AI.

Namiesto uprednostňovania AI ako rozhodovateľa väčšina pacientov preferovala model augmentovanej inteligencie – teda že AI pracuje po boku dermatológov s cieľom zlepšiť ich rozhodovací proces. Tento prístup sa zhoduje s trendmi pozorovanými v iných medicínskych odboroch. Tam AI pomáha pri komplexných diagnózach, ale nepotláča ľudskú odbornosť.

V skutočnosti to tak cítia aj mnohí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. V rozhovore pre The American Journal of Managed Care® Douglas Flora, MD, FACCC, výkonný medicínsky riaditeľ onkologických služieb v St. Elizabeth Healthcare a šéfredaktor AI in Precision Oncology, hovoril o tom, že aj on chce používať AI skôr ako asistenta než náhradu.

Podľa Floru môže umelá inteligencia pomôcť lekárom zostať aktuálnym v súčasnej medicínskej literatúre. Tiež im pomáha sledovať informácie o pacientoch a lepšie sa rozhodovať.

Vízia budúcnosti: AI ako lekárov asistent 

Keď sa pozeráme dopredu, možno o rok alebo dva, príchod agentnej AI a agentov, ktorí nám budú pomáhať v našom každodennom živote – osobnom aj profesionálnom – ma vzrušuje,“ povedal Flora pre AJMC.

Myslím, že vtedy budú mať lekári niečo ako J.A.R.V.I.S. na svojom ramene, ktorý im môže pomôcť a povedať: ‚Toto sú súčasné dôkazy, toto je súčasný štandard starostlivosti. Možno tento liek sa s týmto liekom dobre nemieša. Chceli by ste byť o tom informovaní?‘ To by sa mi páčilo.

Flora tiež zdôraznil názor, že údaje pacientov treba chrániť: „Postupovali sme veľmi opatrne, pokiaľ ide o informácie o zdraví pacientov. Naozaj chceme zabezpečiť, aby zostali nedotknuteľné,“ povedal pre AJMC.

Máme zodpovednosť voči pacientom nezdieľať ich veci. Preto sme viedli veľa počiatočných diskusií o správe, kybernetickej bezpečnosti a zabezpečení ochrany dôverných zdravotných informácií.

Vzťah medzi AI a zdravotnou starostlivosťou je komplexný a neustále sa vyvíja. AI ponúka sľubné výhody pre dermatológiu a diagnostiku rakoviny kože. Úspech jej implementácie však bude závisieť od riešenia obáv pacientov.

Treba zabezpečiť, aby technológia podporovala, nie nahrádzala ľudský prvok zdravotnej starostlivosti. Vďaka pochopeniu perspektív pacientov môžu poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a vývojári AI vytvoriť systémy, ktoré získajú dôveru a akceptáciu. Tak optimalizujeme výsledky zdravotnej starostlivosti v digitálnej ére.

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: jidonline, AJMC, AJMC

Najnovšie videá

Trendové videá