Desaťtisíce zamestnancov nemajú čo robiť. Automobilky sa trápia, vyrobia o milióny áut menej
- Nemecký Volkswagen oznámil desiatkam tisícov zamestnancov, že nemusia ísť do práce. Nemajú pre nich robotu
- Iné automobilky vyrábajú neúplné autá, ktoré dokončia neskôr
- Viaceré už priznávajú, že tento rok vyrobia oveľa menej áut, než očakávali
- Nemecký Volkswagen oznámil desiatkam tisícov zamestnancov, že nemusia ísť do práce. Nemajú pre nich robotu
- Iné automobilky vyrábajú neúplné autá, ktoré dokončia neskôr
- Viaceré už priznávajú, že tento rok vyrobia oveľa menej áut, než očakávali
Koronavírus zatriasol s každým odvetvím biznisu, mnohých zlikvidoval, iných potrápil, a niektorí možno z neho vzišli silnejší a bohatší.
Jeho následky stále výrazne pociťuje aj automobilový priemysel, v ktorom neisté časy spôsobili dodávateľské výpadky a chýbanie komponentov v automobilkách.
Zbohom, výbava
Fabriky tak doslova nemajú z čoho vyrábať nové vozidlá. Niektoré improvizujú a vyrábajú autá na sklady s tým, že chýbajúce časti neskôr doplnia, respektíve ak ide o komponenty, ktoré sú potrebné pre lepšiu výbavu, tak tak s tou sa zákazníci budú musieť tento rok rozlúčiť.
„Ford teda vyrába čoraz viac nehotových áut na sklad, Porsche do svojich vozidiel montuje takzvané falošné čipy s tým, že ich vymení neskôr a Volkswagen predáva aj autá takmer bez všetkej výbavy,“ menuje konkrétne prípady automobilový portál Autoforum.cz.
Zároveň dodáva, že situácia je čoraz komplikovanejšia a už sa nedá ani improvizovať.
Nemecké regionálne noviny Wolfsburger Nachrichten z mesta Wolfsburg, v ktorom sídli a vyrába automobily Volkswagen, pred pár dňami informovali, že desiatkam tisíc tunajších zamestnancov automobilky sa predĺži dovolenka o niekoľko týždňov. Dôvod je jednoduchý, nie je pre nich práca. Fabrika už prešla z troch pracovných zmien na jednu.
Ťažkosti priznáva napríklad aj japonská Toyota, ktorá bola vychvaľovaná, že je na ťažké časy pripravená možno najlepšie zo všetkých. Automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka, ktorá každoročne končí na prvom mieste predajnosti, tento rok podľa vlastných slov vyrobí až o dve milióny áut menej, než dúfala.
Menej áut už začiatkom roka avizovalo aj vedenie celého koncernu Volkswagen, pod ktorý okrem nemeckého Volkswagenu patrí i česká Škoda, španielsky Seat, Audi a ďalšie automobilky.
Ťažkosti pochopiteľne cítia aj samotní zákazníci, ktoré na svoje automobily musia čakať a ťažko povedať dokedy.
„Známy si objednal nový Volkswagen, ktorý mu mal byť po mnohých mesiacoch čakania pôvodne dodaný 33. týždeň, teda teraz. Automobilka ale nedávno odložila dodanie na 44. týždeň s dodatkom, že si vyhradzuje právo termín dodania ďalej odložiť či objednávku úplne zrušiť z dôvodu nedostatku dielov. Tomu sa hovorí zákaznícka istota,“ píše o súčasnej situácii Autoforum.cz.
Problémy aj na Slovensku
Výroba SUV vozidiel bude v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia stojí a bude stáť aj začiatkom septembra. Ďalšie prerušenie výroby potvrdila pre agentúru SITA hovorkyňa fabriky Lucia Kovarovič Makayová.
„V bratislavskom závode bude pre pretrvávajúci nedostatok polovodičov v súvislosti s epidémiou koronavírusu vo štvrtok 2. a piatok 3. septembra prerušená výroba SUV vozidiel vo všetkých troch zmenách. Výroba v segmente malých mestských vozidiel bude prebiehať podľa aktuálne platného výrobného plánu,“ upresnila.
Automobilka má pritom obmedzenú produkciu aj tieto dni. Od pondelka 23. do piatka 27. augusta prerušila produkciu SUV vozidiel. Spoločnosť aktuálne vychádza z toho, že v treťom kvartáli tohto roka bude zásobovanie čipmi naďalej veľmi nestále, situácia zostane napätá a čipová kríza zároveň dosiahne svoj vrchol. Nie je preto vylúčené ďalšie prispôsobovanie výroby. Zlepšenie dostupnosti čipov očakáva do konca roka.
Volkswagen Slovakia začínal na Slovensku v roku 1991 ako spoločnosť so stovkou zamestnancov v areáli bývalých Bratislavských automobilových závodov. Nemecká automobilka u nás počas tridsiatich rokov investovala 4,6 miliardy eur a vyrobila viac ako 6 miliónov vozidiel. V súčasnosti produkuje v Bratislave deväť modelov piatich značiek a objem produkcie sa pohybuje na úrovni státisícov kusov ročne. Okrem áut vyrába na Slovensku prevodovky, komponenty pre prevodovky a podvozky, ako aj zariadenia používané pri výrobe vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: archív Startitup, Autoforum.cz, Wolfsburger Nachrichten