Moratórium mali porušiť desiatky kandidátov. Je medzi nimi „spievajúci“ podnikateľ

  • Kandidátom v regionálnych voľbách hrozí pokuta od tisíc do 10-tisíc eur
  • Ocitol sa medzi nimi aj kuriózny podnikateľ Ján Bync
Komunálne voľby a Byncove video
Ilustračná fotografia TASR, Youtube/Ján Bync
  • Kandidátom v regionálnych voľbách hrozí pokuta od tisíc do 10-tisíc eur
  • Ocitol sa medzi nimi aj kuriózny podnikateľ Ján Bync

Uplynulé komunálne a župné voľby priniesli okrem mien nových šéfov miest, obcí a krajov aj možné porušovanie volebného moratória. Nadácia Zastavme korupciu napočítala počas moratória viac ako 50 aktívnych a platených reklám za desiatky eur na Facebooku a Instagrame.

Počas moratória, ktoré začalo dva dni pred voľbami a skončilo uzatvorením volebných miestností, sa totiž nemohla publikovať reklama v prospech žiadneho z kandidátov.

Vychádza pritom z dát v Knižnici reklám, ktorú poskytuje spoločnosť Meta. Neziskovka podala podnet na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania politických strán.

„Pokiaľ to komisia vyhodnotí, že išlo vo všetkých prípadoch o porušenie moratória, tak je to dosť veľa prípadov. Vzhľadom na to, aký zásah majú tie reklamy na sociálnych sieťach, by sa pravdepodobne mala vláda zaoberať tým, či moratórium v čase sociálnych sietí má zmysel,“ prezradil pre Startitup analytik Martin Suchý z Nadácie Zastavme korupciu.

Ak má, odborník vidí možnosť v úprave zákona, ktorý sa nastavoval ešte v čase, kedy sa kampaň hromadne nepresúvala na internet, ako tomu je v súčasnosti.

Moratórium mal porušiť aj podnikateľ z bizarného videa

Medzi kandidátmi, ktorí mali porušiť volebné moratórium na sociálnych sieťach, svieti aj meno kontroverzného podnikateľa Jána Bynca, ktorý neúspešne kandidoval na post župana v Prešovskom kraji. Bync sa v kampani zviditeľnil najmä bizarným videom. V ňom môžeme podnikateľa vidieť ako kosí trávnik, rúbe drevo, je slaninu či trénuje v posilňovni.

Ján Bync - nezávislý kandidát na predsedu PSK

Dôjde aj na pretláčanie rukou a bizarný obraz sa v ďalších záberoch rozšíri aj o scény, v ktorých okolo Bynca nadšene tancujú folklórni tanečníci, či mu mávajú pri odchode autom. Celé video sprevádza pieseň od kapely Ščamba, ktorá nás „informuje“, že na kandidáta na župana „nikto nemá“. Viac aj o Byncových kauzách sme písali v tomto článku.

Župné voľby 2022- oficiálne výsledky

Niektoré platené reklamy na sociálnych sieťach zrejme kandidáti len zabudli vypnúť. Našli sa však aj takí, ktorí reklamu v prvý deň moratória spustili, píše nadácia v tlačovej správe. V prvý deň moratória, teda 27.10. napríklad spustila reklamu na Facebooku politická strana Slovenský Patriot, ktorej predsedá europoslanec Miroslav Radačovský (v minulosti ĽSNS).

Nadácia upozornila na rekordéra v porušení moratória na sociálnych sieťach. Tým je Martin Makovník, ktorý kandidoval na poslanca v Záturčí. Druhý deň moratória mal na sociálnych sieťach aktívnych až 7 propagovaných príspevkov.

Kanidátom hrozí pokuta až do 10-tisíc eur

Neziskovka upozorňuje, že podľa zákona o volebnej kampani sa porušenie moratória považuje za správny delikt, za ktorý hrozí kandidátom pokuta od tisíc do 10-tisíc eur. „Výška pokuty sa podľa zákona odvíja od závažnosti a trvania protiprávneho stavu,” vysvetľuje Martin Suchý z Nadácie. Poukazuje na to, že zásah reklamy na sociálnych sieťach je rádovo v tisícoch osôb a niektoré z reklám boli spustené počas celého moratória.

V prípade, že komisia rozhodne o udelení pokuty kandidátom, rozhodnutie je právoplatné a nedá sa voči nemu odvolať.

Nadácia komisiu upozorňuje aj na ďalší prípad. Bratislavskému županovi Jurajovi Drobovi, ktorý obhájil svoj post sa rozhodli v platenom príspevku počas moratória ďakovať organizátori festivalu Ekotopfilm SK.

„Náš festival v Bratislave, v Pezinku a v Malackách bežal aj vďaka podpore Bratislavský kraja aktuálneho župana Juraj Droba,“ uvádzajú v reklame cielenej na obyvateľov Bratislavského kraja. Do reklamy, ktorá bežala výlučne počas moratória, vrazili viac ako 100 eur, vďaka čomu sa reklama užívateľom zobrazila celkovo 70-až 80-tisíc krát.

Ekotopfilm však príspevok s poďakovaním spustil len dva dni po skončení festivalu. „Očakávame, že komisia vec posúdi a príde so stanoviskom, či takáto reklama napĺňa znaky politickej kampane a či ide o porušenie moratória,“ uzatvára Suchý.

Čítajte viac z kategórie: Politika

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá