Desiatky tisíc Slovákov čaká neodkladná výmena TEČ: Konkrétny druh vozidiel skončil na „čiernej listine“
- Zelené TEČ čakajú čoskoro významné zmeny, ktoré obmedzia ich udeľovanie
- Nebudú sa už môcť prideliť autám, ktoré ich doteraz bežne využívali
- Zelené TEČ čakajú čoskoro významné zmeny, ktoré obmedzia ich udeľovanie
- Nebudú sa už môcť prideliť autám, ktoré ich doteraz bežne využívali
Na Slovensku existuje viacero typov evidenčných čísel, vrátane tých pre diplomatov a špeciálne vozidlá. Pre bežných vodičov sú však najdôležitejšie značky na autá do 3,5 tony, ako sú klasické biele a tzv. „zelené“ značky.
Ako informuje portál Autoviny.sk, zelené tabuľky dnes slúžia pre elektrické a plug-in hybridné autá, no v budúcnosti ich využitie prejde výraznými zmenami.
„Ekologické“ TEČ
Prednedávnom sme sa zaoberali pripravovanou novelou zákona LP/2024/259, ktorá prináša viacero zmien. Jednou z nich je prehodnotenie pravidiel udeľovania „zelených TEČ“. Ministerstvo vnútra navrhlo, aby tieto značky dostávali len autá, ktoré nemajú žiadne lokálne emisie z motora. Plug-in hybridy tak o túto možnosť prídu, pretože ich pohon stále zahŕňa spaľovací motor, hoci podporovaný elektromotorom na krátke vzdialenosti.
Zaujímavosťou je, že v súčasnosti si „ekologické TEČ“ môžu vybaviť aj športové autá. Tieto vozidlá, ktoré sa nabíjajú zo siete, spĺňajú kritériá, aj keď ich primárny cieľ nie je ochrana životného prostredia.
Novela zákona však zmení pravidlá až od 1. júla 2025. Odvtedy budú o zelené značky žiadať iba majitelia čisto elektrických a vodíkových vozidiel.
Ako informuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), mnoho slovenských vodičov si stále vyberá plug-in hybridné vozidlá ako prechod medzi spaľovacími motormi a elektromobilmi. Minulý rok pribudlo na cestách 2 622 takýchto áut. Ešte populárnejšie sú hybridy bez možnosti nabíjania zo siete, ktorých je 23 998.
Podobná situácia aj u susedov
Nielen Slovensko plánuje podobné zmeny v pravidlách pre evidenčné čísla. V Maďarsku sa podľa portálu MôjElektromobil sprísnia podmienky pre plug-in hybridné vozidlá už od 1. septembra tohto roku.
O ekologické TEČ nebudú môcť žiadať nielen PHEV, ale ani autá s elektrickým pohonom, ktoré využívajú spaľovací motor ako „predlžovač“ dojazdu. Príkladom je Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV.
Od septembra už majitelia týchto vozidiel nebudú môcť získať zelené značky. Budú musieť splniť inú požiadavku – do 30. novembra 2026 vymeniť svoje zelené tabuľky za štandardné evidenčné čísla.
Portál Daily News Hungary uvádza, že hlavným dôvodom týchto výrazných zmien je fakt, že plug-in hybridné vozidlá produkujú viac emisií, než sa pôvodne očakávalo. Zo skúseností na slovenských cestách vieme, že mnohí majitelia plug-in hybridov svoje vozidlá nevyužívajú optimálne. Jazdia s úplne vybitou batériou alebo ju dobíjajú prevažne cez spaľovací motor, čo vedie k vyššej spotrebe paliva a zvýšeniu emisií.
Zatiaľ nie je jasné, či slovenská novela zákona zaväzuje k výmene starých zelených TEČ za štandardné evidenčné čísla.
Elektrifikácia automobilového priemyslu
Elektrifikácia v automobilovom priemysle pokračuje, aj keď záujem o elektromobily momentálne klesá. Slovenské automobilky tiež prispôsobujú svoju výrobu, ale zatiaľ sa zameriavajú hlavne na hybridné modely. Podľa analýzy VÚB Banky sa budú musieť dodávatelia komponentov pre spaľovacie motory pripraviť na pokles dopytu, ktorý by mohol do 11 rokov klesnúť na nulu, čo by mohlo negatívne ovplyvniť zamestnanosť v tomto sektore.
Predaje elektrických áut momentálne rastú pomalšie, nielen v Číne, ktorá čelí ekonomickým problémom, ale aj na Západe. Tento pokles súvisí s vyššou porovnávacou bázou a ukončením niektorých dotácií, napríklad v Nemecku. Po prvej vlne nadšencov musia teraz elektromobily presvedčiť bežných spotrebiteľov, ktorí sa orientujú hlavne podľa ceny. Automobilky pridávajú nové modely strednej a nižšej triedy pomaly.
V Európskej únii predstavujú elektrické autá už takmer 15 % nových registrácií, s najväčším podielom v severských krajinách ako Švédsko, Dánsko, Fínsko a Holandsko. Najnižší podiel je v krajinách ako Slovensko, Česko, Poľsko a Chorvátsko. Tento stav môže byť spôsobený nižšou kúpyschopnosťou obyvateľstva a skepticizmom voči novým technológiám. Mnohí Slováci napríklad neveria, že elektromobily sú ekologickejšie, alebo že nehrozí vyššie riziko požiaru oproti vozidlám so spaľovacím motorom. Vyššia cena ich tiež odrádza.
Ceny batérií, ktoré výrazne ovplyvňujú cenu elektromobilov, však rýchlo klesajú. To umožňuje výrobcom znižovať ceny vozidiel. Po zohľadnení nižších nákladov na prevádzku a údržbu sú už mnohé elektrické modely lacnejšie ako ich spaľovacie alternatívy. Tento trend je veľmi dynamický. V Číne sú už väčšinou elektrické verzie áut lacnejšie, aj bez zohľadnenia prevádzkových nákladov.
Na Slovensku je zmena viditeľná hlavne v náraste produkcie hybridných áut, ktoré sa už takmer vyrovnali vozidlám s benzínovým motorom. Nielen montážne závody, ale aj dodávateľské reťazce budú musieť prejsť zmenou, pretože výroba elektrických áut vyžaduje iné komponenty než autá so spaľovacími motormi. Pri elektromobiloch nie sú potrebné súčasti ako valce, vstrekovače, karburátory ani prevodovky.
Zdroje: Autoviny,sk, MôjElektromobil, Daily News Hungary, SITA, SEVA