Deva: Príbeh značky, ktorú si pamätajú generácie. V Slovenskom závode vyrobia za jednu šichtu až 12-tisíc tyčiniek

  • DEVA sa začala vyrábať 1. mája v roku 1951
  • Vyvážala sa vo veľkom do zahraničia
  • Za jednu zmenu vyrobia v podniku až 12-tisíc tyčiniek
pjimage (33)
Matej Kalina, facebook/DEVA a BonAmi
  • DEVA sa začala vyrábať 1. mája v roku 1951
  • Vyvážala sa vo veľkom do zahraničia
  • Za jednu zmenu vyrobia v podniku až 12-tisíc tyčiniek

Deva. Sladkosť, ktorú poznáš ty, aj tvoji rodičia, či starí rodičia. Príbeh tohto malého dievčatka s červenou bodkovanou šatkou, ktoré opantalo generácie, siaha až do roku 1949.

Vtedy  sa začalo s výrobou prášku do pečiva, pudingového prášku podniku LIPKA, ktorý bol predchodcom čokoládovne DEVA. V roku 1950 sa začalo v Trebišove s výstavbou cukrovinkárskeho závodu. Výroba cukroviniek vo vtedy novom podniku DEVA sa začala 1. mája v roku 1951.

Ak si myslíš, že stačilo len meno a hneď sa veselo vyrábala čokoláda, mýliš sa. V DEVE sa totiž v jej začiatkoch vyrábali len cukríky a salónky, ktoré neboli čokoládové. To sa však rýchlo zmenilo a výroba sa rozšírila aj na čokolády a čokoládové cukríky.

Prvým riaditeľom firmy bol Vladimír Kudla, ktorého vystriedal v nasledujúcom roku Bohumil Einbenberge. Čokoládovňa DEVA začala svoje roky budovania písať od roku 1955 a už v roku 1956 vyrábala približne 100 druhov čokoládových výrobkov.

https://www.instagram.com/p/Btde7wUh2hW/

Keď sa povie názov sladkosti, určite si hneď predstavíš logo dievčiny v šatke. Značka a logo DEVA boli však  v prvom období v podobe tancujúceho dievčaťa v ľudovom kroji v písmene D, ktoré prešlo svojou premenou v 70. rokoch, keď ho vystriedala tvár dievčatka v červenej šatke s bielymi bodkami, ako ju už poznáme dnes.

 Čokoládka sa pôvodne volala Milena. Tento názov si nechali v Česku.

Od Singapuru až po Austráliu

Cukrovinársky závod, ktorý vyrábal DEVU, sa stal počas roka 1980 najúspešnejší v krajine. Vtedy sa začala vyrábať aj vianočná kolekcia DEVA. Čokoládovňa vo veľkom vyvážala. Export sa pritom týkal krajín aj mimo sovietskeho zväzu. Šlo o Veľkú Britániu, Singapur, Saudskú Arábiu, Kuvajt, Jemen či dokonca Afganistan alebo Austráliu.

Pre továreň to boli najúspešnejšie roky.

https://www.facebook.com/devaabonami/photos/a.623052911108929/837571019657116/?type=3&theater

 Po roku 1989 došlo k zmene vedenia a nasledovali búrlivé roky privatizácie, ktoré neboli pre obľúbenú Devu ľahké a len ťažko sa postavila opäť na nohy.

Ako uvádza web hnonline.sk, Keď v roku 1999 kúpila Devu zahraničná spoločnosť Leonidas, vtedajšie vedenie sa podľa Jaroslava Kaifera (terajšieho majiteľa), sústredilo predovšetkým na výrobu svojich produktov a modernizáciu: „Značka Deva a BonAmi išli troška stranou, ale nie úplne.“

Záchrana v podobe dvoch bratov

Bratia Kaiferovci kúpili spoločnosť DEVA v roku 2013. Od začiatku im ide o snahu budovať a dávať do povedomia pôvodnú značku. Stále firmu modernizujú, investovali do strojového parku. Ten podľa Jaroslava Kaifera prinášal väčšiu efektívnosť výroby. „Treba zmodernizovať viacero segmentov v rámci firmy, aby sme sa priblížili čo najviac k mladému zákazníkovi, keďže u mládeže sme viac-menej ešte len v plienkach,“ zhodnotil v roku 2015 Jaroslav Kaifer.

Predtým ako ju bratia odkúpili, sa doma o čokoláde nevedelo. Odpoveď bola jasná: síce ju po privatizácií zachránila významná belgická firma Leonidas, no vyrábala sa len čokoálada pre belgickú spoločnosť, ktorá nemala o rozvoj značky Deva záujem.

Kvôli bratom Kaiferovcom sa Deva naozaj znovuzrodila. Podľa nich je o chutnú čokoládu s rumovým nádychom stále záujem  v krajinách ako Singapur či Čína.

https://www.facebook.com/devaabonami/photos/a.623052911108929/1640534132694130/?type=3&theater

To bol ich prioritný cieľ, na ktorý sa podľa SME zameriavali. „Naším prioritným cieľom je momentálne rast značky v okruhu blízkych štátov – čiže náš slovenský trh, český trh, Maďarsko, prípadne Poľsko a udržanie si stability na zahraničných trhoch, ako je Belgicko a Francúzsko, kde ide asi 60 percent produkcie pod privátnou značkou,“ povedal vtedy Kaifer.

Ako uvádza Pluska, slogan: Ani dlhá, ani krátka, moja mňam, mňam čokoládka, je stále aktuálny. Vďaka Kaiferovcom sa podnik rozrástol a ku pôvodnej čokoládke pribudlo v posledných rokoch desať čokoládových tyčiniek s rovnakou identitou a rôznymi príchuťami. V továrni dokonca každý mesiac vyrobia toľko sladkostí, že na ne spotrebujú dve cisterny tekutej horkej a mliečnej belgickej čokolády.

Stále obľúbená

 Okrem klasickej čokolády, marcipánového ovocia, citrónových a pomarančových želé rezov, cukríkov i dezertov vyrábajú aj spomínané sezónne výrobky – vianočné kolekcie, salónky, duté čokoládové figúrky Mikulášov, veľkonočných vajíčok či zajacov.

Vytvárajú tú celkovo približne 150 druhov rozličných sladkostí. Viaceré výrobky spája rovnaký vzhľad – okrem dievčatka aj modro-biele prúžky a biele bodky na červenom podklade.

https://www.instagram.com/p/BxuhWqko7qc/

Receptúra zostáva nezmenená a v závode vyrobia za jednu šichtu až 12-tisíc tyčiniek. Pribudlo aj množstvo príchutí ako Deva nugátová, s čokoládovou plnkou, s nugátom, orieškom či kokosom. 

Predajne taktiež nájdeš po celom Slovensku. Okrem podnikovej predajne v Trebišove sú v nákupných centrách v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Nitre, Prešove, Trnave či Žiline.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: deva.sk, finweb.hnonline.sk, sme.sk, pluska.sk

Najnovšie videá

Trendové videá