Developer zverejnil plány na výstavbu novej električkovej trate. Kadiaľ povedie?
- Veľké developerské projekty nemusia byť len tŕňom v oku obyvateľov mesta, ale často prinášajú množstvo pozitív. Jedným z nich môže byť aj zlepšenie dopravných spojov, tak ako je tomu v prípade najnovšieho projektu J&T Real Estate.
- Veľké developerské projekty nemusia byť len tŕňom v oku obyvateľov mesta, ale často prinášajú množstvo pozitív. Jedným z nich môže byť aj zlepšenie dopravných spojov, tak ako je tomu v prípade najnovšieho projektu J&T Real Estate.
Ako sme už informovali, J&T Real Estate plánuje výstavbu projektov Eurovea 2, Klingerka, Panorama Biznis, Nové Lido a prišlo tiež s iniciatívou Spojená Bratislava. Napriek tomu, že ide o samostatné projekty, spája ich spoločný cieľ, ktorým je vybudovanie nového centra Bratislavy. K často opakovaným víziám patria snahy vdýchnuť mestu nový život, spraviť z neho skutočnú metropolu na Dunaji, prepojiť pravý breh Dunaja s ľavým či postaviť nové dominanty mesta. Toto všetko a omnoho viac má definovať projekty, do ktorých developer vrazí 1,2 miliardy eur.
Okrem toho, že do 5 až 10 rokov má vďaka týmto výstavbám Bratislava výrazne zmeniť svoj koncept, môže obyvateľov zaujímať aj dobudovanie novej električkovej trate v dĺžke 4,2 kilometra koľajníc. Zlepšenie mestskej dopravy si totiž Bratislava dlhodobo žiada a o rozvoji mesta a budovaní nového centra bez toho nemôže byť ani reč. Rozšírenie električky je motivované tiež faktom, že kvôli spomenutým projektom sa v tejto oblasti v budúcnosti extrémne zvýši koncentrácia ľudí, či už obyvateľov, zamestnancov alebo turistov.
Nová električková trať by mala viesť od Starého mosta cez Euroveu a Košickú ulicu, následne sa napojiť na existujúcu ružinovskú radiálu a odbočkou pokračovať až do novej štvrte Nové Lido na petržalskom brehu rieky. Podľa informácií portálu reality.etrend.sk developer uvažuje o potiahnutí trate až pri Prístavný most. Autori v budúcnosti nevylučujú ani jej rozvoj smerom k Vrakuni či Podunajským Biskupiciam. Návrh trate stále nie je definitívny a developer ešte len čaká na verdikt mesta. Požiadal tiež o štatút významnej investície, ktorá môže povoľovacie procesy popohnať.
Električka je podľa autorov projektu najefektívnejším a najlogickejším dopravným riešením, ak chcú existujúce aj novo vznikajúce centrum Bratislavy odbremeniť od áut. V rámci iniciatívy Spojená Bratislava, ktorej cieľom je lepšie prepojiť oba brehy Dunaja, chcú riešiť dopravu aj peším mostom cez Dunaj. Či už hovoríme o mestskej hromadnej doprave, cyklo doprave alebo chôdzi, oboje by sa podľa autorov malo podporiť v prospech priblíženia Bratislavy k moderným metropolám.
Medzi negatíve spojené s výstavbou trate však spadá zásah do niektorých častí mesta, ktoré sa budú musieť trati „prispôsobiť“. Týka sa to napríklad centrálneho trhoviska, po ktorého okraji má trasa viesť, rovnako ako malého parku na roku Miletičovej a Záhradníckej ulice, z ktorého by sa ukrojilo. Otázky tiež vyvoláva vedenie trať popri novej budove SND. Kvôli električke by sa napríklad musela posunúť kaskáda Petra Rollera pred divadlom.
Uvidíme, ako sa budú plány na dobudovanie električkovej trate vyvíjať a čo to hlavnému mestu prinesie.