DIAĽNICA: Dohodlo sa na dôležitej koordinácii. Ak nezlyhá, poznáme finálny termín tunela Višňové
- Tunel Višňové môže byť konečne hotový v roku 2026
- Docieli to dôležitá podmienka
- Ak zlyhá, všetko sa opäť odloží na neskôr
- Tunel Višňové môže byť konečne hotový v roku 2026
- Docieli to dôležitá podmienka
- Ak zlyhá, všetko sa opäť odloží na neskôr
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v druhej polovici novembra ohlásila, že najdlhší slovenský diaľničný tunel Višňové sa posúva do finálnej fázy výstavby. Ako píše TASR, po novom dostal aj termín, kedy by mal byť dokončený. Sprejazdniť by ho mali na začiatku roka 2026.
Tunel Višňové bude mať celkovú dĺžku 7,5 kilometra a pôjde o súčasť úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Diaľničiari tak v súčasnosti pracujú na úseku dlhom dovedna 13,5 kilometra. Ide o dôležitú časť plánovaného komplexného prepojenia Bratislavy a Košíc. V súčasnosti najdlhší sprejazdnený tunel Branisko meria 4 975 metrov.
V prípade tunela Višňové sa po Vianociach podarilo uzavrieť dodatky s dodávateľmi, z ktorých vyplýva, že do užívania by mal byť úsek odovzdaný motoristom do konca februára 2026.
„Za posledný rok sme so zhotoviteľmi rokovali desiatky náročných hodín. Ak sa nestane nič mimoriadne, tak už začiatkom roka 2026 motoristi budú využívať jeden z najdôležitejších a najočakávanejších úsekov na Slovensku. A viac ako 20-ročný príbeh menom Višňové sa uzavrie,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
Zamedzilo sa háčikom
NDS zároveň oznámila, že podpísala akceleračný dodatok s dodávateľom technologickej časti. Dohoda má zabezpečiť plnú koordináciu so zhotoviteľom stavebnej časti.
„Dodatkom sa zamedzilo scenáru, že sa na technológii bude pracovať až po ukončení významnej časti stavebných prác. To by v praxi znamenalo oddialenie sprejazdnenia tunela rádovo v mesiacoch. Vďaka dohode je reálny termín dokončenia, vrátane skúšok, február 2026,“ priblížili diaľničiari.
Úspešne sa podpísal aj dodatok aj s dodávateľom stavebných prác. Ten podľa NDS potvrdil koordináciu medzi stavebnou a technologickou časťou. Vďaka tomu majú práce na technológii prebiehať naďalej súbežne s dokončovaním stavebnej časti.
Stavebné práce sa rozdelili takým spôsobom, aby sa prioritne dokončili objekty nevyhnutné pre bezpečné a komfortné užívanie úseku. Stavebné objekty, ktoré nie sú potrebné pre sprejazdnenie, sa dokončia až následne. Ostatným dodatkom sa priblížil termín odovzdania do užívania motoristom, zároveň sa nenavýšila cena.
Nekonečný príbeh
Portál Topspeed.sk ale podotýka, že tunel Višňové, ktorý nahradí kľukatý úsek cesty pod Strečnom, sa dá opísať ako nekonečný príbeh. Plný meškaní, odkladov o celé roky… A ak sa predsa len nepodarí skoordinovať stavebnú a technologickú časť stavby tunela, tak to dátum jeho sprejazdnenia opäť posunie o celé mesiace.
Nová trasa pri Bratislave
Keď sa z okolia Žiliny presunieme do Bratislavy, nájdeme dobré správy z diaľnice D4. Vodičov, ktorých cesta vedie cesta vedie cez Bratislavu, už nečakajú žiadne obmedzenia, informovali sme.
Práce priniesli ovocie a dnes už môžeš jazdiť aj po prvých vetvách križovatky D1 a D4. Všetko sa už ukazuje aj na štatistikách o vyťažení diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R7.
Bratislavský obchvat D4 vznikol hlavne preto, aby v hlavnom meste nekolabovala doprava napríklad na prístavnom moste, ktorý bol často preplnený kamiónmi či autami. D4 a D1 dlhé roky neboli prepojené a mnohí vodiči preto museli chodiť cez Bratislavu. Obchvat im jednoducho nevyhovoval.
To sa už mení a po otvorení križovatky z Jaroviec na Trnavu a z Trnavy na Raču už vidno zmenu. Podľa štatistík Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) prešlo pred otvorením križovatky za týždeň 3 673 áut úsekom medzi križovatkami Ivanka – Západ pri obchodnom dome Metro až po D1/D4. O týždeň neskôr, po otvorení križovatky už išlo 6 065 vozidiel. Okrem toho narástol i podiel kamiónov z 12 na 15 percent.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TASR, Topspeed.sk