Divadlo okolo EČV pokračuje: Vláda zvýšila poplatky za ich vybavenie, niektoré budú stáť aj 500 eur

  • V januári na Slovensku vstúpili do platnosti nové EČV
  • Vodičov čakajú nové zmeny
ečv
Ilustračný obrázok TASR/Ján Krošlák
  • V januári na Slovensku vstúpili do platnosti nové EČV
  • Vodičov čakajú nové zmeny

V januári na Slovensku vstúpili do platnosti nové EČV. Hoci nejde o takú veľkú zmenu, mnohých Slovákov pobúrila. Väčšie zmeny sa však týkajú Spojených štátov. Portál Autoviny totiž informuje, že viaceré štáty schválili digitálne poznávacie značky. Nejde len o nápad v teoretickej rovine, tento druh EČV je dostupný aj v praxi. Cena novinky predstavuje stovky eur.

Za elektronickými poznávacími značkami stojí spoločnosť Reviver, ktorá sa snaží, aby boli úspešné. Zrejme sa jej v tom darí, keďže spoločnosť uzavrela dohodu s Fordom.

Takzvané „RPlate“ sú tak momentálne dostupné už u viac ako 300 predajcov Ford v USA. Ide o oficiálny partnerský produkt v rámci doplnkovej výbavy.

Ford sa touto dohodou stal prvým výrobcom áut na svete, ktorý ponúka vo svojom portfóliu digitálne poznávacie značky.

Výhody digitálnych poznávacích značiek

Digitálne poznávacie značky, ktoré spoločnosť Reviver ponúka, so sebou prinášajú množstvo výhod. Jednou z nich je napríklad možnosť sledovať polohu auta. Ďalšími výhodami sú upozornenia v reálnom čase, opatrenia proti krádeži a možnosti do určitej miery personalizovať poznávaciu značku.

Viaceré zo spomínaných funkcií sú však dostupné iba v rámci tzv. plateného predplatného. 

Vodiči v USA si môžu digitálnu poznávaciu značku najskôr iba vyskúšať. V závislosti od typu pohonu zaplatia mesačný poplatok od 8 do 10 dolárov. 

Ak si však niekto digitálnu poznávaciu značku plánuje aj zakúpiť, pripraviť si musí sumu od 599 dolárov (približne 569 eur) a viac.

Digitálne tabuľky s evidenčným číslom nie sú na Slovensku zatiaľ dostupné.

Problémy s novými EČV

Ako sme ťa v našom článku informovali, nové slovenské EČV vyvolali medzi mnohými Slovákmi rozruch. Na sociálnych sieťach sa objavili negatívne aj pozitívne komentáre. Viacerí ich dizajn kritizujú, no nájdu sa aj jeho zástancovia.

Štát bude za nové tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort vnútra. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie. Pre bežného občana prinášajú výhodu v podobe zrušenia dvojkrokového prepisu vozidla. Nové EČV už totiž nenesú skratku okresu, v ktorom je auto prihlásené.

Napriek tomu sa od ich zavedenia spustili viaceré petície. Posledná z nich je verejná už vyše mesiaca a nájdeš ju na portáli Peticie.com. K pondelku 10. júla ju podpísalo menej ako 3-tisíc ľudí.

Písmo „ako z písacieho stroja“

Aktivista a jej autor Miloš Beladič v rámci svojej petície ľudí vyzýva, aby ju podpísali ako výzvy na zrušenie nového fontu písma na ŠPZ/EČV.

Ako sme ťa informovali, štýl písma má vychádzať z bezserifových (bezpätkových) konštruovaných strojových písem, ktoré má jednotnú hrúbku ťahov a znaky zaberajú rovnakú plochu.

„Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú.“

„Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť, je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8 alebo O, D a 0,“ uvádza sa na stránke Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, z ktorej dielne dizajn pochádza.

Beladič však v petícii píše, že podľa širokej verejnosti ide o písmo „ako z písacieho stroja“.

„Ak ide iba o peniaze, sme ochotní platiť viacej za staré ŠPZ/EČV ako za nové ŠPZ/EČV s novým fontom,“ dodáva Beladič.

Zdroje: Auto PDK, Autoviny.sk, tvnoviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá