Dizajnérsky prešľap: Známy reťazec mal zneužiť diela slovenských tvorcov, búria sa
- Do svojej jarnej kolekcie zaradila spoločnosť Gate viaceré legíny
- Ich dizajny sa však až podozrivo podobali na tie od slovenských tvorcov
- Do svojej jarnej kolekcie zaradila spoločnosť Gate viaceré legíny
- Ich dizajny sa však až podozrivo podobali na tie od slovenských tvorcov
Minulý týždeň sa na internete objavila vlna instastoriek, kde trenčianska tatérka a dizajnérka Barbora Mráziková, tiež známa ako Boďa, poukazovala na zaujímavé zistenie. Okrem toho, že Boďa tetuje, tak aj dizajnuje v spolupráci so značkou športového oblečenia KFIT rôzne pestrofarbené motívy na ich legínach, ale aj ďalšom sortimente, ako sú napríklad topy alebo šortky a tepláky.
Obchodný reťazec Gate minulý týždeň zverejnil ich novú kolekciu, ktorá dizajnmi skutočne do veľkej miery pripomínala dizajny od Bodi a značky KFIT. Ako by ale nebolo málo, tak sa v nových dizajnoch značky Gate našla ďalšia slovenská značka Abraka.
Ako sa o tomto dozvedeli?
My sme, samozrejme, oslovili všetky tri firmy. Firma KFIT nám prezradila, ako sa vlastne dostali k týmto podobným dizajnom značky Gate. Jedného dňa im totiž prišla správa na zákaznícku podporu, kde dostali otázku od zákazníka. Ten si však nespokojne myslel, že oni boli tými, kto dizajn napodobnil. Podobné sťažnosti prišli aj na adresu obchodu Abraka.
„Na okopírovaný dizajn nás upozornila zákazníčka a v závese za ňou nám písali ďalší. Pri autorských dizajnoch, kde vidíte jasne detaily, spracovanie či rukopis ilustrátora, je takéto kopírovanie veľmi evidentné,“ povedala pre Startitup Ajsa z firmy Abraka.
V prípade obchodu Abraka išlo o jeden dizajn, zatiaľ, čo pri KFIT legínach sa podobnosť zhodovala celkovo s troma ich kúskami. Tieto dizajny spoločnosti Gate v očiach či už KFIT alebo Abraka vyvolali v prvom rade ľútosť.
„Za finálnym produktom je veľké množstvo práce – prvotný nástrel, redizajn, skúšanie farieb, dolaďovanie, prvá vzorka, testovanie na modelkách, následne vymýšľanie marketingu okolo. Nejaká spoločnosť len tak príde a celé to vezme a prezentuje to ako svoj produkt,“ povedal pre Startitup majiteľ KFIT.
„My sme vo všetkých týchto procesoch okrem materiálu sebestačná firma. Zainvestovali sme do vlastnej šijacej dielne, nakúpili sublimačné tlačiarne. Nesmie chýbať ani práca s naozaj šikovnými ľuďmi v oblasti strihov. Všetko toto stojí naozaj veľké peniaze. Takže tým, že napodobnili naše designy a ešte ich ponúkajú za štvrtinovú cenu, je pre nás naozaj obrovské sklamanie. Nielen z osobného, ale aj biznisového hľadiska.“
Komunikácia neprebehla žiadna
Väčšinou býva zvykom, že pokiaľ chce nejaký reťazec spolupracovať na dizajnoch s lokálnou značkou, tak cez nejakú formu spolupráce.
Druhá možnosť je, že im jednoducho zaplatia za tieto motívy. Jediná komunikácia, ktorá doposiaľ prebehla, bola výhradne zo strany slovenských dizajnérov, ktorí reťazec označili na svojich instastories.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Samozrejme sme kontaktovali aj samotnú spoločnosť. Tiež sme si všimli, že všetky legíny, ktoré sa výrazne zhodovali s tými od KFIT a Abraka, už nie sú dostupné na ich e-shope. Pravdepodobne sa rozhodli ich stiahnuť z predaja.
„Spoločnosť GATE, a. s., si je plne vedomá významu dodržiavania právnych predpisov a dôrazne ich rešpektuje. Zároveň si v plnej miere vážime prácu každého dizajnéra a umelca. Rešpektujeme ich kreativitu, a preto berieme všetky nároky týkajúce sa práv duševného vlastníctva tretích strán veľmi vážne,“ tvrdí za spoločnosť GATE, a. s., Mária Rošteková.
Ďalej vo vyjadrení píšu, že akonáhle sa stane, že prišlo k porušeniu práv umelca, tak spoločnosť je pripravená urobiť potrebné kroky, ktoré by viedli k objasneniu a náprave prípadného problému.
Obchod Abraka aktuálne neplánuje riešiť túto kauzu ďalej. Nechcú podľa ich slov míňať čas a energiu na niečo takéto, ale radšej to pretaviť do ďalšej práce na kvalitných produktoch.
Čo sa týka KFIT, tak tí aktuálne riešia ďalšie kroky s právnikmi o tom, ako by mohli pokračovať, keďže to môže byť beh na dlhú trať. Rozhodli sa teda aspoň viac vzdelávať ľudí v tejto téme a ukazovať verejnosti, čo všetko je potrebné na kvalitný produkt.
„Zatiaľ neprebehla žiadna komunikácia. Aktuálne riešime všetky možnosti s právnikom. Jediné ďalšie kroky, ktoré budú zatiaľ nasledovať, je ukázať ľuďom, čo všetko je za vznikom jedného produktu, koľko ľudí je za týmto procesom, a vysvetlíme im, prečo si stojíme za našou vyššou cenou a kvalitou,“ povedali pre Startitup KFIT.