Jedinečné dizajny od mladých Slovákov zbadáš hneď. V našej krajine posunuli grafiku na iný level (ROZHOVOR)
- Andrej & Andrej je dvojica Slovákov, ktorá si už počas vysokej školy založila dizajnérsky ateliér
- Štúdio označujú ako experimentálne
- Ich návrhy sú hravé, odvážne a každý nesie určité posolstvo
- Prednedávnom duo vyhralo už druhým rokom významnú národnú cenu
- Svojou tvorbou zažívajú úspech nielen doma ale aj v zahraničí
- Andrej & Andrej je dvojica Slovákov, ktorá si už počas vysokej školy založila dizajnérsky ateliér
- Štúdio označujú ako experimentálne
- Ich návrhy sú hravé, odvážne a každý nesie určité posolstvo
- Prednedávnom duo vyhralo už druhým rokom významnú národnú cenu
- Svojou tvorbou zažívajú úspech nielen doma ale aj v zahraničí
Andrej Barčák a Andrej Čanecký je dvojica mladých dizajnérov, ktorí sa spoznali už na strednej škole. Spolu išli aj na univerzitu, popri ktorej samostatne pracovali na rôznych projektoch a zákazkách v bratislavských dizajnových štúdiách a reklamkách. Postupom času však zistili, že tvoria lepšie vo dvojici. Preto sa v roku 2014 rozhodli založiť svoje vlastné štúdio Andrej & Andrej.
Dnes už môžeš prácu Andrejov poznať z billboardov či plagátov, ktoré visia po Bratislave. V súčasnosti sú oceňovaným dizajnovým štúdiom, ktoré získalo už druhý rok Národnú cenu za dizajn, v roku 2018 za projekt Redizajn a tento rok v kategórií identita za vizuálnu identitu Verejná ochrankyňa práv a cenu Nový zjav. Duo je uznávané aj za hranicami. Podarilo sa im dostať do rôznych článkov a publikácií, napríklad do prestížneho magazínu It’s Nice That. Andrej Barčák nám porozprával v rozhovore o ich víziách a plánoch.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kedy si si povedal, že budeš dizajnér, že je to to, čo chceš robiť?
Rodinné pozadie máme obaja výtvarné. Moja mama je reštaurátorka a babina bola dokonca písmomaliarka. Aj keď som sa snažil chodiť na všetky možné športy, tak som bol v triede vždy ten „umelec“ čo mal robiť nástenky, pekne písať „a niečo pekné nakresliť“. No kresliť som začal tak rok pred prijímačkami. Vyberal som si medzi grafikou alebo odborom dizajn hračiek. No ten bol v Kremnici a ja som radšej chcel ísť do Bratislavy. Tak som si vybral grafiku.
Podobných jobov je dnes veľa. Nerozmýšľal si o niečom inom?
Grafický dizajn nie je len tvorba log a práca s textom. Ale aj napríklad práca s ilustráciou alebo fotkou či tvorba písma, webdizajnu, 3D-dizajnu, programovanie atď. Výstupy nie sú len kniha a dizajn manuál. Ale aj film a animácia, obal, navigačný systém, aplikácia či hra. Preto je veľmi dôležité úzko spolupracovať s ľuďmi z ďalších odvetví ako je režisér či architekt. Páči sa nám táto širokospektrálnosť, nezostať len pri jednom odvetví ale pracovať a hrať sa s viacerými, či už cez spolupráce s inými ľuďmi alebo samostatne. Každý projekt začína akoby od nuly, kedy ešte presne nevieme, čo alebo koho budeme potrebovať. Preto máme pocit, že robíme stále niečo iné.
Čo musí podľa vás obsahovať funkčný dizajn?
Grafický dizajn je vizuálnym prejavom myšlienky alebo posolstva, ktoré ma sprostredkovať. Funkčný dizajn je ten, ktorý svoj obsah komunikuje čo najlepšie a dáva tomuto obsahu správnu emóciu. Ak treba použiť obrazný príklad, tak funkčný dizajn je ako herec v správnom kostýme a prostredí, ktorý dodá riadkom v jeho scenári emóciu. Pre nás je ale funkčný aj dizajn, ktorý na prvý pohľad nespĺňa základné pravidlá. Napríklad čitateľnosti, hierarchie a podobne, dôležité je, aby dizajn vedela prečítať komunita, pre ktorú je určený.
Pri ktorých grafikách sa najviac odviažete?
Snažíme sa byť odviazaní hlavne na začiatku projektu, pri tvorbe zadania s klientom a pri vytváraní konceptu. Samozrejme, niečo iné sa očakáva keď navrhujeme festival a iné pri identite pre štátnu správu. Pristupujeme však k tomu rovnako odviazane. lebo nás veľmi baví, keď sa nám podarí prekvapiť aj tam, kde sa to neočakáva. Odviazať sa dá pri všetkom. Je len otázka, ktorý projekt si v čom môže dovoliť byť odviazaný.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Dá sa povedať, že ste svojou tvorbou dosť experimentálna dvojka. Čerpáte však pri návrhoch aj z minulosti?
Každý človek je ovplyvnený tým, čo už videl a teda každý dizajnér čerpá z minulosti. To, čo už bolo vymyslené a s čím sa pracovalo, nechceme ignorovať, ale snažíme sa z toho poučiť a posunúť ďalej. Asi tak pred rokom jeden profesor z vysokej školy výtvarných umení sa zabával (v dobrom, asi) na tom, že aký retro lettering robíme. Pre nás to bolo niečo nové, čo sme si chceli vyskúšať.
Teraz má jedna písmolejáreň Commercial Type kampaň „All New Typefaces are Old Typefaces Happening to New Designers„“ čo v preklade znamená, že všetky nové typy písma sú v podstate starými, objavovanými novými dizajnérmi. Asi sa budeme cyklicky neustále vracať k niečomu čo tu už bolo, rešpektovať tieto princípy no vytvárať nové kombinácie, využívať nové technológie, ktorými môžu vznikať často prekvapivé výsledky.
Návrh pre kanceláriu verejného ochrancu práv je veľmi jednoduchý, avšak myšlienka za tým je geniálna. Ako taký proces a hľadanie akejsi symboliky vzniká?
Pri každom projekte sa snažíme nájsť podstatu toho, čo má vizuálna identita komunikovať a ako by vedela klientovi pomôcť, preto je to veľmi individuálne. Konkrétne pri tomto zadaní sme hneď pochopili, že najväčším problémom je množstvo variácií loga. Pred našim návrhom ich bolo 14, avšak vďaka vytvorenému písmu sa nám ich podarilo zjednotiť. Preto sme od začiatku chceli vytvoriť písmo, ktoré sa javilo ako dobrý nástroj na riešenie tohto problému.
Zároveň ambíciou ombudsmanky bolo „zosilniť hlas občanov, aby rezonoval v činnosti orgánov verejnej správy, a tým napomôcť prinavráteniu dôvery ľudí k verejnej moci na Slovensku“. K tomuto nám pomohol výkričník ako všeobecne známy symbol výstrahy, ktorý sme vložili priamo do fontu, aby emócia dôležitosti a upozornenia bola prítomná v každom slove, odkaze, poste či posolstve. Okrem zadania je samozrejme veľmi dôležitý rešerš, aby sme vedeli čo nemáme robiť.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Koľko zostavenie konceptu trvá? Je to časovo náročnejšie práve u tých na prvý pohľad jednoduchších diel?
Dôležité je, aby nás to bavilo. A preto často siahneme po komplikovanejších možnostiach, ktoré sa vo výsledku používajú jednoduchšie. Snažíme sa vyskúšať si niečo nové, prípadne nájdeme niečo zaujímavejšie, ako keby sme to spravili na začiatku jednoducho, a potom sa s identitou trápili neskôr. Práve preto je začiatok, a teda navrhovanie konceptu a vytáranie vizuálu vždy časovo náročné.
Na to, že ako ateliér existujete od roku 2014, máte na webe slušnú vzorku projektov, na ktorých ste robili. Aký je váš rukopis alebo zásady, ktorými sa pri tvorbe držíte?
Dizajn má byť hlavne funkčný a jeho forma by sa mala prispôsobovať obsahu. Dôležité však je prispôsobovať a vymýšľať si často aj obsah. Nechceme len jednoducho sprostredkovať myšlienky a posolstvá klienta. Zaujímavé je pre nás keď, s obsahom môžeme pracovať, prehodnotiť, prípadne spoluvytvárať. Snažíme sa klientovi vďaka dizajnu pomôcť alebo niečo povedať či vyvolať. A musí nás to baviť, no ak máme robiť projekt, len aby to bolo, tak máme potom pocit, že to trvá dvakrát dlhšie.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Niektoré poučky ešte jasne hovoria, že grafický dizajn, najmä plagáty, by mali byť jasne zrozumiteľné a čitateľné. Myslíte, že sa toto povedomie za posledné roky posunulo?
Často sa stane, že človek venuje väčšiu pozornosť plagátu, ktorý ho prekvapí a zaujme, než tomu množstvu plagátov, ktoré sú rovnako jasne čitateľné. Ak sa dizajnéri či klienti držia vždy rovnakých zásad, tak je väčšia pravdepodobnosť, že vzniknú výstupy, ktoré budú v zásade podobné.
V niektorých svojich identitách, napríklad pre festival Flaam alebo Energy Manifest, používate zložitejšie fonty a typografiu. Ostane divák do plagátu dlhšie začítaný?
Pri projektoch pre festival Flaam, Energy Manifest alebo Verejnú ochrankyňu práv sme sa snažili vytvoriť identitu, ktorá je založená na písmach, ktoré sú dostatočne výrazné na to, aby boli nositeľmi vizuálnej identity, aj samostatne bez použitia iných prvkov, ako napríklad fotky, ilustrácie alebo výrazného layoutu.
Grafických výstupov, hlavne pri takýchto projektoch ako sú festivaly či konferencie, je strašne veľa: množstvo postov na sociálnych sieťach, bannerov, lístky, slidy do prezentácií, letáky, plagáty, navigácie atď. Vďaka vytvoreniu identity založenej na písme je potom práca s množstvom materiálov pre nás aj pre klienta jednoduchšia, pretože okrem textu, nie sú potrebné žiadne ďalšie prvky, ktoré by identitu dotvárali.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čo považujete pri svojej tvorbe za najväčšiu inšpiráciu?
Asi ako každé štúdio sledujeme a obdivujeme prácu iných štúdií, dizajnérov a dizajnérok. Čo nás poháňa v tom, aké neuveriteľne jednoduché riešenia je možné vytvárať. Ale snažíme sa s nimi často aj spolupracovať. Hneď na začiatku projektu rozmýšľame nad tým koho by sme mohli osloviť na spoluprácu.. Každý z dizajnérov rozmýšľa inak, má zaužívané iné postupy v práci a tvorbe, používa iný software alebo rovnaký, no úplne inak, z čoho sa vieme vždy poučiť a inšpirovať.
A kam chodíte pre inšpiráciu mimo dizajn? Niektorí trebárs chodia do prírody, iným pomáha hudba.
Máme radi lyžovanie či futbal, ale skôr momenty futbalového sveta ako je Balotelli, fanúšikovia či futbalové ihriská, napríklad na kopci, v tvare L a podobne. Snažíme sa chodiť veľa a všade pešo, možno aj preto, že nešoférujeme, ale vôbec nám to neprekáža. Veľmi pomáha niekedy jednoducho nerobiť nič. Doslova sa nudiť. Z toho potom vznikajú blbosti, niekedy dobré, inokedy zlé.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pamätáš si na nejaký bod, kedy ste to chceli zabaliť?
Taký bod ešte nenastal. Výhodou vlastného štúdia je aj to, že sa človek nevie vyhovárať na nikoho a na nič. A ak je mu niečo nepríjemné, môže si za to sám. Ak problém nastane, je naša zodpovednosť to vyriešiť. Snažíme sa vytvárať či prispôsobovať si podmienky, atmosféru a pohodlie tak, aby sme sa nemuseli sťažovať a skončiť.
Už ste museli odmietnuť klienta, lebo trval na niečom, s čím ste nesúhlasili?
Skôr na začiatku sme mali klientov, ktorých sme dlhšie a všemožne museli presviedčať. Ale keď na prezentácií sedelo 15 ľudí v obleku a oproti nim stoja dvaja študenti, tak to chápeme. Momentálne pracujeme s ľuďmi, ktorí nám veria alebo majú podobné uvažovanie ako my. Snažíme sa, ale uvedomovať si, že naša práca je okrem iného aj služba, za ktorú si klient platí a my by sme mu mali dodať to, čo potrebuje. To znamená, že vždy projekt dokončíme a ak sa naše rozmýšľanie s klientom nezhoduje, tak nás skôr pri ďalšom projekte neosloví alebo my zdvorilo odmietneme.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ovplyvnila korona vašu prácu?
Na začiatku roku 2020 to vyzeralo že budeme robiť samé eventy, pomerne veľké identity pre festivaly, konferencie a výstavy. Samozrejme, to sa všetko pozastavilo. Preto sme čas využili pre seba na dokončenie dlho odkladaných povinností ako sťahovanie štúdia do nového priestoru ale hlavne, tvorba nášho webu a portfólia. Medzitým sa pozastavené projekty ucelili a my sme potom pokračovali asi v ešte väčšom tempe ako minulé roky. Našťastie.
Aké sú vaše ciele do budúcna?
Niekam vycestovať je znova veľký sen. Vidieť dizajnérsku výstavu či konferenciu je teraz opäť vzácne. Dúfame, že sa nám niekedy ozve futbalový klub, ktorý by chcel od nás identitu. Prípadne aspoň odpíše na naše maily ten, ktorému sme písali. Snom je robiť identitu pre leteckú spoločnosť. Najlepšie vesmírnu. Ak majú ľudia kolonizovať Mars, bude určite potrebovať vlajku.