Dnes je významný deň slovenského gastrobiznisu. Pred 25 rokmi na Slovensko prišiel McDonald’s
Presne pred 25 rokmi na Slovensku otvoril svoje brány McDonald’s. Prvá prevádzka v Banskej Bystrici symbolizovala moderné západné riešenia, slobodu a moderný gastro koncept, ktorý si ľudia zamilovali takmer v každej krajine sveta.
Slovensko bolo 13. októbra 1995 samostatné len necelé 3 roky a príchod tak veľkého hráča (a vôbec prvej zahraničnej fast-food siete) na Slovensko znamenal, že skutočne patríme na mapu moderného sveta.
- Čo pre Slovensko znamenal príchod McDonald’s pred 25 rokmi
- Aké jedlo Slováci najviac milujú a koľko zákazníkov reťazec obslúžil
- Prečo je McDonald’s na Slovensku najvplyvnejšou gastrofirmou a čo to znamená pre Slovákov
- Čo robí McDonald’s mimo kuchyne a akým aktivitám sa od roku 1995 stihol venovať
McDonald’s za nasledujúce roky veľmi rýchlo potvrdil, že má v jedálničku Slovákov svoje miesto. Z fastfoodovej siete sa McDonald’s vyprofiloval na inovatívnu a zodpovednú spoločnosť, ktorá na zamestnaneckú kultúru, zákaznícky servis, kvalitnú ponuku jedál a životné prostredie kladie nesmierny dôraz, čo potvrdzujú aj mnohé ocenenia.
Zatiaľ čo sú niektoré zahraničné koncepty McDonald’s rôzne konfrontované, slovenská odnož dominuje miestnemu gastro trhu aj food biznisu a získava si čoraz väčší rešpekt u dodávateľov i samotných konzumentov.
„Americký sen“ vznikol na strednom Slovensku
V Banskej Bystrici sa prvý McDonald’s predstavil Slovákom v roku 1995 so svojím vlajkovým menu, na ktorého čele stál ikonický Big Mac. Prevažne stabilnú ponuku čoskoro začala sieť reštaurácií pravidelne obmieňať a do popredia sa okrem rozmanitých sezónnych menu dostali aj česko-slovenské lovebrandy ako Vinea, vychladené pivo v podaní Pilsner Urquell, či najnovšie syr Lučina v raňajkovom menu.
Neustálymi zmenami, na mieru ušitými pre slovenský trh, si tak McDonald’s 25 rokov udržiava pozíciu kráľa slovenského tzv. quick-service-restaurant segmentu. Podľa mnohých jeho priaznivcov na scéne zatiaľ nemá žiadneho vážného konkurenta.
Nie je to však len ponuka, ktorou si americký gigant vybojoval srdcia Slovákov. Vďaka priaznivým obratom sa spoločnosti na slovenského trhu podarilo investovať do rozvoja, veď len tesne po otvorení prvého McDonald’s začal otvárať ďalšie reštaurácie, zamestnávať každým rokom čoraz viac ľudí, prinášať nové koncepty, inovácie či rôzne celonárodné projekty.
Slováci prevádzkujú vlastné McDonald’s reštaurácie
Takmer polovicu reštaurácií dnes prevádzkujú franšízoví partneri. Mekáč tak na Slovensko priniesol ďalší zaujímavý biznis model. Reštaurácie však McDonald’s neponúka všetkým, ktorí prejavia záujem. Každý záujemca musí najprv prejsť minimálne ročným tréningom, počas ktorého si prejde pozíciami bežného personálu aj manažmentu. Podmienkou sú aj vlastné finančné prostriedky.
Na kúpu prevádzky totiž McDonald’s vyžaduje od budúceho franšízanta investície z vlastných zdrojov vo výške 40 % hodnoty reštaurácie – pre tieto účely musí mať kandidát na franšízu k dispozícii približne 500 000 €. Zvyšnú časť môže pokryť bankovým úverom.
McDonald’s preferuje a hľadá záujemcov, ktorí sú skôr podnikatelia a prevádzkovatelia v jednom, než len čisto investori.
Čo sú to vlastne Reštaurácie novej generácie?
K prioritám známej siete reštaurácií patria nielen inovácie a modernizácia, ale tiež spoločenská zodpovednosť. V minulom roku McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu novej generácie, moderný technologický koncept, ktorý zákazníkov digitálne prepája priamo s kuchyňou.
Časť objednávok sa presunula k samoobslužným kioskom a pribudla obsluha k stolom prostredníctvom lokátorov, vďaka ktorým personál nemá problém dohľadať zákazníka v priestore reštaurácie.
Kompletnou prestavbou si v prípade reštaurácií novej generácie prešla aj kuchyňa – miesto predprípravy objednávok teraz kuchyňa pripravuje objednávku až po jej zadaní do systému, vďaka čomu je výsledok násobne čerstvejší.
Každý prémiový burger si navyše môže zákazník upraviť podľa svojej chuti a spokojnosť zákazníka vždy zaujíma špeciálne vyškoleného zamestnanca, ktorého úlohou je personalizovaná starostlivosť o každého hosťa.
„Všetky naše reštaurácie McDonald’s sa stávajú reštauráciami novej generácie nielen kvôli zavádzaniu inovácií v prospech zákazníka, ale aj kvôli ekologickému aspektu. Týmto spôsobom zlepšujeme zákaznícku skúsenosť, no tiež prevádzkujeme reštaurácie šetrnejšie voči životnému prostrediu,“ vysvetľuje Lucia Poláčeková, PR Supervízor pre McDonald’s na Slovensku.
Takeaway v Mekáči je čoraz populárnejší
Novinkou tohto roka sa stalo doručovanie jedla až k dverám zákazníkov prostredníctvom McDelivery, ktorej partnerskou spoločnosťou pre kvalitný doručovací servis je WOLT.
Službe, ktorá si našla za krátky čas množstvo priaznivcov, sa aktuálne tešia obyvatelia hlavného mesta, Košičania a pár dní už aj Trnavčania v rozvozových zónach McDonald’s reštaurácií.
Zaujímavým dočasným konceptom bol tiež McWalk, ktorý reštaurácie zaviedli v čase pandémie. Možnosť takeaway vystriedal dočasne klasické posedenie v reštauráciách. Spolu s tandemom objednávok „cez okienko pre motoristov“ – teda s McDrive – sa jedla z Mekáča teda mohol spokojne dočkať každý zákazník, aj v čase uzatvorených interiérov reštaurácií.
Mekáč, aj keď je to pre mnohých prekvapením, je sčasti aj slovenský. Príkladom je úspešná spolupráca so slovenskými a lokálnymi dodávateľmi. Raňajkové vajíčka napríklad pochádzajú z fariem Babičkinho dvora pri Veľkom Krtíši, mliečne zmesi na prípravu šejkov a zmrzliny zase z Farmy Majcichov pri Trnave.
McDonald’s nie je iba o jedle
Pomoc a podporu komunitám realizuje spoločnosť cez neziskovku Ronald McDonald House Charities. Na Slovensku pôsobí od roku 2003 a zameriava sa na vylepšovanie a rekonštrukcie priestorov detských nemocníc na Slovensku a zlepšovaniu podmienok hospitalizácie na detských oddeleniach.
RMHC na Slovensku doposiaľ preinvestovala 630 000 eur v rámci 12 detských nemocníc na Slovensku. Naposledy zrekonštruovali spoločné priestory na siedmich oddeleniach NÚDCH Kramáre za viac ako 230 000 eur.
K charitatívnym aktivitám McDonald’s patrí aj známy McHappy Day, ktorý prebieha každý rok. 50 % z tržby zo všetkých predaných hranoliek McDonald’s venuje práve na aktivity RMHC. Tento rok sa vďaka zákazníkom vyzbieralo až 29 900 eur, aj to aj napriek sprísneným opatreniam, kvôli ktorým nemohli tento charitatívny deň prísť podporiť žiadne známe osobnosti.
Veľmi známym školským športovým projektom, ktorého je McDonald’s generálnym partnerom, je celonárodný futbalový turnaj McDonald’s Cup, ktorí poznajú nielen deti, ale aj učitelia a rodičia. Do tohto najväčšieho školského futbalového turnaja sa totiž každoročne prihlasujú žiaci a žiačky základných škôl, aby si zmerali športové sily naprieč celou krajinou.
V poslednom ročníku zabojovalo o postupy do finále takmer 10 000 žiakov z 945 slovenských základných škôl. Tento turnaj je organizovaný už celých 22 rokov. Turnaje zastrešuje Slovenský futbalový zväz a je pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu.
Málokto vie, že už od roku 2003 mekáčovské reštaurácie na Slovensku poctivo separujú odpad po zákazníkoch – na starosti to majú vyškolení zamestnanci priamo v reštauráciách, a to v triediacich miestnostiach. Odpad sa triedi až do 9 frakcií podľa typu odpadu, vrátane použitého oleja z fritéz, ktorý sa spracúva na rôzne technické produkty, vrátane bio zložky palív. Posledné roky to posúvajú na ešte vyššie úroveň, a to v rámci zmeny obalových materiálov na ekologickejšie či recyklovateľnejšie.
Po zavedení papierových slamiek plánuje McDonald’s aj ďalšie ekoprospešné zmeny, ktoré budú príkladným aj pre iné gastro prevádzky.
Mekáč sa práve v nadväznosti na svoje enviromentálne záväzky a ekologické kroky snaží tiež apelovať na svojich zákazníkov, aby sa správali tiež zodpovedne a po návšteve reštaurácie McDonald’s triedili obaly aj doma podľa správneho kľúča.
Srdcom McDonald’s boli, sú a vždy budú ľudia
Za úspechom McDonald’s nestoja sofistikované biznis plány a omračujúce investície, no predovšetkým skvelí zamestnanci. „Zamestnanci McDonald’s sú naše DNA,“ vysvetľuje Richard Boháč, ktorý začínal v reštaurácii takmer od príchodu značky na Slovensko a vlastnou šikovnosťou sa vypracoval až do manažmentu. „Zbieral som tácky, obsluhoval na pokladni a griloval mäso, čoskoro som už viedol reštauráciu s 80 zamestnancami.“
Tvrdí, že jeho príbeh potvrdzuje filozofiu McDonald’s – kto má chuť a naozaj chce, môže stúpať na vyššie pozície. To, že sa zo „zelenej placky“ stane teamleader, je v Mekáči úplne bežné. „Máme veľa prípadov, kedy sa z ľudí v reštauráciách stali špičkoví manažéri a nielen u nás.“
„Pre ľudí je McDonald’s častokrát prvé zamestnanie, do ktorého chodia. Naučíme ich viac ako len smažiť hranolky. Zasvätíme ich nielen do firemných postupov a základov hygieny potravín, ale hlavne do princípov tímovej spolupráce,“ podotýka R. Boháč. Aj preto McDonald’s záujemcov láka na vzácne skúsenosti. Zmienka v životopise, sebarozvoj a zaujímavá odmena (štartuje na 950 €) je kombináciou, ktorá každý rok do McDonald’s priláka stovky študentov.
Osloviť mladých ľudí je dnes pre spoločnosti mimoriadne náročné a tam, kde iní majú problémy, McDonald’s svojou komunikáciou exceluje a vo výsledku sú kuchyne i reštaurácie plné mladých ľudí – Mekáč je na Slovensku najväčším zamestnávateľom v gastrosektore.
„Ľudia v McDonald’s sú ako rodina, skvelý kolektív a to každý oceňuje – ako hovoríme u nás, majú kečup v krvi. Prevádzka je vždy plná smiechu a dobrej nálady, čo je každému sympatické,“ vysvetľuje filozofiu práce s ľuďmi R. Boháč. Prístup spoločnosti je natoľko unikátny, že niekoľký rok po sebe vyhráva celoslovenskú anketu Najzamestnávateľ roka – a výnimkou nebol ani rok 2019.
Úspech v ankete R. Boháč prisudzuje systematickej práci s ľuďmi – len máloktorý obchodník má zamestnancov, ktorí sú s úsmevom schopní poskytnúť tak výborný servis.
Boháč uvádza, že sa McDonald’s za 25 rokov zmenil prakticky v každej oblasti okrem dodávateľov. „Nepáči sa mi, keď ľudia o McDonald’s hovoria ako o horšej forme stravovania. Investujeme extrémne množstvo času a energie, aby nielen naši zamestnanci ale aj dodávatelia boli skutočne prvotriedni. Každá jedna surovina je najlepšia, aká môže byť,“ uzatvára R. Boháč.