Dobojované! Najlepšími startupmi Európy sú české projekty presadzujúce úspory energií a kyberbezpečnosť
Najväčšia tuzemská startupová akcia – Disraptors Summit – vyvrcholila v utorok večer celoeurópskym finále Startupovej Ligy Majstrov. Tú kompletne ovládla obe české želiezka v ohni. Víťaznú trofej porota odovzdala projektu Flowbox, ktorý o deň skôr zvíťazil aj v regionálnom kole pre oblasť Visegrádskej štvorky. Cenu divákov získal startup GoodAccess. Špeciálne ocenenie poroty si potom vyslúžil švajčiarsky projekt Keego.
Víťazný Flowbox sa zaoberá úsporou energií v budovách. Ich softvér nielen monitoruje, ale taktiež kontroluje a optimalizuje spotrebu energií tým, že prepája ich riadenie do jediného miesta. Vďaka získaným dátam je možné znížiť spotrebu elektriny zhruba o tretinu, spotreba vody a tepla potom môže klesnúť viac ako o polovicu. Riešenie vo výsledku znižuje emisie oxidu uhličitého až o 70 percent.
„Európa je v energetickej kríze, zároveň sa snaží znížiť svoju uhlíkovú stopu a domnievame sa, že technológia, ktorá tak markantným spôsobom znižuje energetickú náročnosť budov, môže mať vo výsledku podstatne výraznejší dopad ako mediálne vďačné elektromobily. Flowbox je na masívnom trhu, ktorý jednoducho potrebuje zmenu. Produkt vznikal niekoľko rokov a je dostatočne robustný. Výzva, pred ktorou projekt stojí, je dokázať, že predávať Flowbox ako ‚krabicový produkt‘ je škálovateľné,“ uvádza Václav Pavlečka z venture kapitálového fondu Czech Founders, ktorý sa ujal úlohy predsedu poroty.
Divácky najúspešnejší startup GoodAccess, ktorý sa do európskeho finále prebojoval ako víťaz startupovej súťaže Ynovate, vytvára kyberbezpečnostný softvér navrhnutý najmä pre menšie podniky. Riešenie reaguje na súčasný svet postavený na vzdialenej spolupráci a cloudových riešeniach a stavia na čo najväčšiu jednoduchosť a užívateľskú prívetivosť.
Z deviatich finalistov porotu zaujal ešte švajčiarsky projekt Keego, ktorý chce nahradiť plastové športové fľaše inovatívnymi fľašami, ktoré budú udržateľné a zdravotne nezávadné. Patentované riešenie z vrstvených materiálov, kedy vnútro fľaše tvorí titánová vrstva a vonkajšiu stranu plast (takže si fľaša zachováva pružnosť), prináša nespočet výhod. Nijako neovplyvňuje chuť nápoja, neuvoľňuje doň mikroplasty, a je nesmierne odolné. Porota ocenila potenciál projektu najmä pre anjelských investorov.
Prehliadka úspešných osobností z Česka aj zo zahraničia
Okrem startupovej súťaže boli na programe aj vystúpenia mnohých inšpirujúcich osobností. Ako prvý na hlavnom pódiu vystúpil Michal Šmída, zakladateľ fintechového startupu Twisto, ktorý prerazil s riešením odložených platieb a vlani startup odpredal austrálskej spoločnosti Zip za dve miliardy korún v akciách kupujúcej firmy. V rámci Disraptors Summitu vôbec po prvýkrát prehovoril o tom, ako vníma prepad hodnoty akcií o 90 percent. „To je život. Situácia vo svete dopadla na firmu, ktorá nás kúpila. Dopadla by aj na nás, keby sme firmu nepredali. Je to ale svet akcií – hodnota môže zase vyšplhať hore.“
Veľkú dávku inšpirácie prinieslo vystúpenie Eriky Piirmets reprezentujúcej estónsku vládnu spoločnosť pre digitalizáciu e-Estonia, o ktorej sa hovorí ako o Apple medzi vládnymi organizáciami. Hoci Estónsko začínalo v 90. rokoch ako malá postsovietska krajina poznamenaná chudobou a kriminalitou, vtedajšia vláda si predsavzala to zmeniť a stavila pritom na digitalizáciu.
To, čo začalo digitálnou identitou, vyústilo v priebehu rokov v komplexné riešenie, ktoré zahŕňa všetko od cestovania hromadnou dopravou, komunikácie s úradmi a bankami, až po online systém volieb a dokonale prívetivé biznisové prostredie.
„Celú digitalizáciu robíme nie preto, že je to cool, ale preto, aby sme zlepšili kvalitu života každého jednotlivca. A to nielen pokiaľ ide o Estóncov, ktorých je iba 1,3 milióna, ale aj pre všetkých ostatných, ktorí sú v kontakte s našou krajinou. Napríklad firmu u nás založíte počas 15 minút, najviac času teda najskôr strávite vymýšľaním jej názvu,“ zmienila vo svojej reči Erika.
Úspešné ženy reprezentovala aj Milena Králíčková, prvá žena na čele Karlovej univerzity. Už na jar, keď sa ujala funkcie rektorky, si predsavzala, že sa bude snažiť prehlbovať spoluprácu univerzity s podnikateľským prostredím. Teraz táto spolupráca úspešne funguje na úrovni celej univerzity aj jednotlivých fakúlt. Samotná univerzita má na konte dokonca niekoľko úspešných spin-offov.
„Verím, že Karol IV. by na súčasnú podobu univerzity bol hrdý. Minimálne by ho tešilo, ako je medzinárodné, čo bolo jeho prianím už v čase, keď ju zakladal. Len by sa najskôr nezrovnal s tým, že ju vedie žena,“ poznamenala s úsmevom rektorka.
V hlavnom programe vystúpili ešte Jakub Jurových, CEO spoločnosti Deepnote, ktorá vyvíja globálne úspešný produkt popísaný ako „švajčiarsky nôž pre dátových vedcov“, univerzálny nástroj uľahčujúci prácu týchto kľúčových ľudí.
Jednou z hlavných hviezd bol aj Daniel Hejl, jeden zo zakladateľov najhodnotnejšieho českého startupu Productboard. Ten okrem iného priblížil, ako zložito vznikalo jeho riešenie, ktoré zefektívňuje prácu produktových manažérov a využívajú ho také firmy ako Avast, Microsoft, Disney alebo Zoom. Napriek zabehnutým startupovým praktikám Daniel presadzoval pomalý postup založený na dlhodobom testovaní na klientoch.
„Postupne sme vytvorili snáď 16 rôznych variantov. Na zákazníkoch sme intenzívne testovali asi rok a pol. Namiesto rýchleho vyvinutia a predaja priemerného riešenia som sa rozhodol ísť zložitejšou cestou a vytvoriť najlepší možný softvér. Aj za cenu toho, že som niekoľko rokov pracoval zadarmo,“ komentoval spolumajiteľ českého jednorožca, ktorý rozhodne nemá v úmysle ho predávať.
Z Ameriky sa naživo pripojila aj Alyssa Carson, ambiciózne dievča podstupujúce astronautský tréning, ktorej snom je prebojovať sa do posádky, ktorá jedného dňa poletí na Mars. Bohužiaľ jej spojenie bolo problematické – snáď jej na Marse bude internet fungovať lepšie.
Na poslednú chvíľu z dôvodu náhlej rodinnej situácie musela zrušiť svoje plánované vystúpenie Holly Branson, dcéra Richarda Bransona a pravdepodobná dedička konglomerátu Virgin.
„Hoci sme sa nedočkali práve tohto očakávaného vystúpenia, tohtoročný ročník sa aj tak niesol v znamení ‚Women Power‘, za čo som nesmierne vďačná. Každá z vystupujúcich žien prerazila v inom odbore, mnohokrát v silnej mužskej konkurencii, čo vnímam ako signál, že situácia žien v biznise sa postupne zlepšuje. Osobne si myslím, že ženský prvok je v podnikateľskom prostredí čoraz dôležitejší. Mužský ťah na bránu je totiž dobré rozriediť ženskou empatiou,“ uzavrela Petra Cihlářová, CEO investičnej spoločnosti UP 271.