Dôležitý návrh chce jednotné ceny pokút v celej EÚ. Rozdiely sú enormné
- Rozdiely v sumách pokút sú mnohokrát vysoké
- Nový návrh policajne únie by ceny zjednotil v celej EÚ
- Cieľom je predchádzať smrteľným nehodám
- Rozdiely v sumách pokút sú mnohokrát vysoké
- Nový návrh policajne únie by ceny zjednotil v celej EÚ
- Cieľom je predchádzať smrteľným nehodám
Nemecká policajná únia nedávno predstavila ambiciózny návrh, ktorý by mohol priniesť výrazné zmeny v rámci celej Európskej únie, zavedenie jednotných pokút za dopravné priestupky vo všetkých členských krajinách. Poukázal na to portál Autoviny s odvolaním sa na nemecký odborný portál VerkehrsRundschau.
Znamenalo by to, že ak by vodiči prekročili rýchlosť v Nemecku, Grécku alebo na Slovensku, platili by vždy rovnakú sumu pokuty. Tento návrh prichádza v čase, keď sa čoraz viac diskutuje o nespravodlivosti a diskriminačných rozdieloch v trestaní vodičov v rôznych krajinách EÚ.
Iný štát, rovnaká cena
Doposiaľ mal každý štát vlastné pravidlá a výšku pokút za rovnaké porušenia cestnej premávky, čo spôsobovalo značné rozdiely medzi jednotlivými štátmi. Nemecká policajná únia, ktorá patrí medzi najvplyvnejšie odborové organizácie v Nemecku, sa rozhodla aktívne riešiť tento problém tým, že navrhla zavedenie jednotného systému pokút naprieč celou EÚ. Tento systém by zaručil, že vodiči, ktorí spáchajú rovnaké dopravné priestupky, budú čeliť rovnakým sankciám bez ohľadu na to, v ktorej krajine sa nachádzajú.
Podľa predstaviteľov organizácie je súčasná prax, pri ktorej sú pokuty za rovnaké priestupky v rôznych krajinách odlišné, nielen nespravodlivá, ale dokonca aj neefektívna. Tvrdia, že harmonizácia pokút by prispela k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a znížila by počet dopravných nehôd medzi vodičmi cestujúcimi naprieč Európou.
Podľa portálu VerkehrsRundschau už Nemecká policajná únia zaslala svoje návrhy a odôvodnenie tejto iniciatívy štátnym orgánom a vedeniu Európskej únie. Aby bola zabezpečená spravodlivosť a efektívnosť sankcií, nový systém pokút by zohľadňoval nielen závažnosť priestupku, ale aj špecifické podmienky v jednotlivých krajinách.
Podobný plán ako Viedenský dohovor
Tento plán pripomína proces, ktorým prešlo dopravné značenie v Európe. V roku 1968 bol prijatý Viedenský dohovor o dopravných značkách, ku ktorému sa pripojilo 69 krajín. Jeho cieľom bolo štandardizovať dopravné značenie na medzinárodnej úrovni, čím sa mala zlepšiť orientácia a zvýšiť bezpečnosť na cestách.
Podobne by mohli fungovať aj jednotné pokuty za dopravné priestupky. Vodičom by odpadla potreba študovať pravidlá každej krajiny, cez ktorú prechádzajú. To by mohlo viesť k zníženiu zmätku a zvýšeniu bezpečnosti.
Jochen Kopelke, predseda predstavenstva Nemeckej policajnej únie, vidí v tomto návrhu potenciál na lepšie dodržiavanie dopravných predpisov. Hlavným cieľom tejto iniciatívy je eliminácia smrteľných dopravných nehôd. Hoci ide o náročnú úlohu, Kopelke ju považuje za kľúčovú. Návrh zatiaľ čaká na širšiu diskusiu a schválenie.
Rozdiel v stovkách eur
Aktuálna situácia v Európskej únii je taká, že výška pokút za dopravné priestupky sa medzi jednotlivými štátmi značne líši. Napríklad ak vodič ignoruje bezpečnostný pás a nezapne si ho, v Poľsku za to dostane pokutu vo výšky 25 eur. V Grécku za ten istý priestupok môže vodič zaplatiť až 350 eur. Takéto rozdiely môžu byť pre motoristov cestujúcich po Európe veľmi zmätočné. Taktiež môžu viesť k nedorozumeniam a zbytočným pokutám.
Zaujímavosťou je, že niektoré krajiny, napríklad Fínsko, Dánsko či Švajčiarsko, stanovujú výšku pokuty na základe príjmu vodiča. Tento prístup má veľký vplyv najmä pri priestupkoch, ako je jazda pod vplyvom alkoholu. Pokuty sa v tomto prípade môžu pre lepšie zarábajúcich vodičov vyšplhať na astronomické sumy. Práve takéto rozdiely v prístupe k trestaniu priestupkov vyvolávajú čoraz väčšiu diskusiu o potrebe harmonizácie pravidiel na európskej úrovni.
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky sme sa opýtali, či o tomto návrhu majú poznatky. Tlačový odbor MV SR v mene Mateja Neumanna pre Startitup vysvetli, že ministerstvo vnútra zatiaľ nepozná detaily uvedeného návrhu, a vyžadoval by si diskusiu v rámci celej EÚ. „…keďže výška pokút v jednotlivých štátov sa odvíja okrem iného aj od príjmovej a cenovej úrovne a dopravno-bezpečnostnej situácie v daných krajinách.“
Zdroje: Autoviny, VerkehrsRundschau