Dom seniorov sa premenil na dom hrôzy. Ľudia zomierajú jeden za druhým
- Za približne dva týždne zomrelo v košickom Arcuse 36 pacientov
- Po vypuknutí nákazy bol problém s lekármi. Syn jedného z klientov zabezpečil preto COVID kňazov
- V zariadení sa aj napriek vysokým číslam zastavil prudký nárast nových prípadov
- Za približne dva týždne zomrelo v košickom Arcuse 36 pacientov
- Po vypuknutí nákazy bol problém s lekármi. Syn jedného z klientov zabezpečil preto COVID kňazov
- V zariadení sa aj napriek vysokým číslam zastavil prudký nárast nových prípadov
Od polovice januára v Špecializovanom zariadení a zariadení pre seniorov Arcus v Košiciach zomrelo na ochorenie COVID-19 až 36 pacientov. Situácia je v súčasnosti stabilizovaná a pribúdajú vyliečení aj napriek vysokému číslu zomretých.
Prvý prípad nakazenia sa objavil 10. januára. Týždeň na to, pred plánovaným očkovaním, začali prípady ochorenia rapídne pribúdať. 22. januára Košický samosprávny kraj oznámil nešťastnú správu, a to že zomrelo päť ľudí. O niekoľko dní na to v zariadení počet obetí stúpol na 16. K dnešnému dňu je ich 36, pričom len za posledné štyri dni podľahlo ochoreniu ďalších sedem klientov, z toho traja v nemocnici.
Situácia si po dohode s Košickým samosprávnym krajom vyžiadala aj odchod riaditeľa Juraj Briškára. Vo funkcii ho vystriedal 1. februára Vojtech Hintoš, ktorý je súčasne riaditeľom podobného zariadenia Via Lux v košickej časti Barca.
„Situácia v zariadení sociálnych služieb Arcus sa od minulého týždňa zlepšuje, čo sa týka počtu nakazených. Z koronavírusu sa vyliečilo 82 klientov. Aktuálne je nakazených ešte 30. Vďaka prísnym opatreniam sa spomalilo šírenie vírusu, nové prípady pribúdajú už len výnimočne,“ povedala hovorkyňa Košického samosprávneho kraja, ktoré je zriaďovateľom zariadenia, Anna Terezková pre Startitup.
Duchovná pomoc nestačila
Vážny problém nastal, keď klienti boli od polovice januára bez priamej lekárskej moci. „Posledný raz bol v zariadení 17. januára doktor Ján Béreš, vtedy sme aj uzavreli celý areál. Ďalšia zmluvná lekárka Darina Čechová tam nebola od 10. januára,“ informoval začiatkom februára pre denník Pravda čerstvo poverený riaditeľ zariadenia Vojtech Hintoš.
Stav pacientov sa riešil telefonicky, pričom ťažšie stavy konzultovali s infekčnou klinikou univerzitnej nemocnice.
Denník sa spojil aj synom 78-ročného klienta. S vedením Arcusu sa snažil pravidelne komunikovať, ale chýbali mu informácie o aktuálnej situácii v zariadení, ako aj o otcovom zdravotnom stave.
„Musím povedať, že sa o neho doteraz vždy excelentne postarali. Ide mi o všetkých klientov zariadenia, ktorí sú vo vnútri. To, čo sa tam teraz deje, sa dá prirovnať k vojnovému stavu,“ povedal po vypuknutí nákazy.
Na margo jeho podnetu do zariadenia prišli dvaja tzv. COVID kňazi z košickej arcidiecézy aj pod hrozbou nákazy. „Postupne navštevovali jednotlivé postihnuté oddelenia. Duchovná pomoc však nestačí. Rodina chce vedieť, v akom zdravotnom stave sú jej príbuzní,“ vyhlásil koncom januára.
Za štyri dni sedem mŕtvych
K dispozícia je infolinka, ktorá funguje počas pracovných dní. „Zamestnanci zariadenia sa však snažia zabezpečiť kontakt s klientmi aj počas víkendu, ak je to v ich možnostiach,“ povedala Anna Terezková.
Kým presne pred týždňom bol počet nakazených 110, k dnešnému dňu má COVID-19 približne tretina klientov. V zariadení pre seniorov Arcus je umiestnených celkom 220 klientov. Ochorenie COVID-19 má momentálne aj 62 zamestnancov zo 160-členného zdravotníckeho personálu.
„Napriek priaznivému vývoju u väčšiny nakazených, kedy pribudlo 82 vyliečených, žiaľ, ochoreniu podľahlo za uplynulé štyri dni ďalších sedem klientov, z toho traja v nemocnici. Stav nakazených priebežne sleduje ich ošetrujúci lekár, nepretržite sa o nich starajú zdravotníci a ošetrovatelia,“ dodala Terezková.
Košický samosprávny kraj (KSK) prijal v zariadení sociálnych služieb Arcus krízové opatrenia, ktorými chce zamedziť ďalším úmrtiam.
„Vďaka viacnásobnému PCR testovaniu sa podarilo včas identifikovať pozitívnych a izolovať ich od zdravých klientov. Napriek tomu, že po vypuknutí nákazy bol problém zabezpečiť lekára, krízové riadenie to dokázalo v krátkom čase,“ vyhlásil predseda KSK Rastislav Trnka.
Stabilizovaná situácia
V zariadení sa aj napriek týmto číslam zastavil prudký nárast nových prípadov. Do práce sa po chorobe postupne vracajú aj zamestnanci, stále je však potrebná externá personálna výpomoc.
O klientov sa v súčasnosti stará aj 10 zamestnancov z trebišovského zariadenia sociálnych služieb Lumen a 6 medikov.
„V súčasnosti sú klienti izolovaní v rámci šiestich poschodí zariadenia. Postupne pribúdajú vyliečení, časť zariadenia budeme môcť reprofilizovať tak, aby na samostatnom poschodí boli iba negatívni klienti,“ dodal poverený riaditeľ zariadenia Vojtech Hintoš. Presuny budú posudzovať veľmi individuálne, pretože mnohí z klientov majú aj ďalšie ochorenia a ich pohyb je obmedzený.
Čítajte viac z kategórie: Koronavírus
Zdroj: Pravda