Dostaneš odškodné 1 300 eur aj jedlo zadarmo. 90 % Slovákov netuší, aké benefity môžu využiť pri cestovaní (PREHĽAD)
- Môže ti vzniknúť nárok na občerstvenie či ubytovanie
- Ak dôjde k vážnym komplikáciám, môžeš byť odškodnený
- Musíš spĺňať určené podmienky
- Môže ti vzniknúť nárok na občerstvenie či ubytovanie
- Ak dôjde k vážnym komplikáciám, môžeš byť odškodnený
- Musíš spĺňať určené podmienky
Leto znamená oddych, veľa času pri vode, dlhé večery vonku a v neposlednom rade aj dovolenku. Možno aj ty patríš k tým, čo sa na pobyt v zahraničí tešia celý rok a šetríš si to práve na horúce mesiace.
A keďže sa chceš skutočne zrelaxovať, tak určite nepôjdeš autom či autobusom. Stále viac ľudí dáva pri ceste na letnú dovolenku prednosť lietadlu, píše agentúra SITA.
Cestovanie lietadlom je síce bezpečné a pohodlné, ale tým sa tvoja cesta nekončí. Letecká doprava má totiž svoje špecifiká a ty by si mal ovládať, na čo máš v prípade komplikácií nárok. Môže ísť o občerstvenie, ubytovanie a vo vymedzených prípadoch dokonca aj o odškodnenie.
Čo všetko musíš spĺňať, aby si si ho mohol nárokovať?
Zrušené lety
Nároky na kompenzáciu za zrušený či oneskorený let podľa európskeho nariadenia máš iba pri letoch z letísk na území Európskej únie. Prípadne sa to môže týkať ešte letov z letísk mimo EÚ na letisko v EÚ, a to za predpokladu, že je letecký dopravca z EÚ.
V prípade, že teda cestuješ napríklad zo Slovenska do Turecka, potom pod danú ochranu spadáš. Ak však naspäť letíš tureckou spoločnosťou, spomínané nároky nie je možné uplatniť. V takom prípade musíš postupovať podľa podmienok konkrétneho dopravcu.
Hlavným nárokom pri zrušení letu je vrátenie peňazí za letenku za neuskutočnenú cestu alebo za časť neuskutočnenej cesty, informuje agentúra.
„Ak ste boli o zrušení letu informovaní menej ako 14 dní pred uskutočnením letu, máte tiež nárok na finančnú kompenzáciu, ktorej výška sa pohybuje v rozmedzí 250 až 600 eur na osobu v závislosti od vzdialenosti medzi letiskami,“ vysvetľuje riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Je aj iná možnosť
Právo na finančné odškodnenie nemáš vtedy, ak let zrušia z dôvodu mimoriadnych okolností. Sem patria situácie, ktoré dopravca nemôže nijak predvídať alebo ovplyvniť. Týka sa to napríklad extrémneho počasia, štrajku či nepriaznivej politickej situácie.
Ak ale nechceš finančnú kompenzáciu, máš aj inú možnosť. Okrem vrátenia peňazí máš nárok na to, aby si presmeroval let do cieľovej destinácie za porovnateľných podmienok. V tomto prípade už nemáš nárok na vrátenie za letenku, stále však môžeš požadovať náhrady. Neplatí to, ak si bol o zrušení informovaný viac ako 14 dní vopred.
Samozrejme, ak letíš iným letom, dorazíš pravdepodobne v inom čase. Ak prídeš do cieľovej destinácie náhradným spojom maximálne o 2 až 4 hodiny neskôr oproti pôvodnému plánu, podľa dĺžky letu, odškodnenie ti môže letecký prepravca znížiť o 50 %.
„Popri spomínaných nárokoch máte nárok aj na stravu a občerstvenie v rozsahu primeranom dĺžke čakania,“ dodáva Eduarda Hekšová. Ak by si musel čakať na ďalší let do ďalšieho dňa, máš nárok na ubytovanie po nevyhnutný čas.
Čo v prípade meškania
Nepríjemné môže byť aj meškanie. Určite si sa aspoň raz stretol s tým, že lietadlo odletelo s poriadnym oneskorením. Aj v takomto prípade máš právo na odškodnenie za rovnakých podmienok a v rovnakej výške ako pri zrušení letu. Platí to vtedy, ak sa dostaneš do cieľovej destinácie s viac ako trojhodinovým oneskorením.
Bezplatnú stravu a občerstvenie môžeš požadovať v rozsahu primeranom dĺžke čakania. Máš na to nárok v prípade oneskorenia 2 hodiny a viac pri letoch do 1 500 km či 3 hodiny a viac pri letoch v rámci EÚ dlhších ako 1 500 km.
Rovnako to platí pri meškaní 3 hodiny a viac pri ostatných letoch od 1 500 km do 3 500 km a 4 hodiny a viac pri všetkých ostatných letoch. Ak bude oneskorenie také, že očakávaný čas odletu je aspoň o deň neskôr ako bol pôvodne oznámený čas odletu, máš právo na bezplatné ubytovanie v hoteli.
Počas prepravy sa ti tiež môže poškodiť alebo stratiť, prípadne meškať batožina. Za tieto nepríjemnosti je zodpovedaný letecký dopravca, ktorý vám musí vyplatiť náhradu až do približnej výšky 1 300 eur. Poškodenú batožinu reklamuj priamo na letisku, najneskôr však do sedem dní.
„O poškodení si nechajte spísať protokol, do ktorého uvediete aj informácie týkajúce sa kúpnej ceny či o tom, ako je batožina stará,“ upozorňuje Hekšová. Ak ti chýba tvoja batožina, je opäť vhodné túto skutočnosť ohlásiť hneď na letisku leteckému dopravcovi.
„Rovnako máte nárok na preplatenie vecí osobnej potreby, ktoré ste si museli nevyhnutne kúpiť v destinácii počas čakania na batožinu,“ uzatvára Hekšová.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroj: SITA