Dovolenka na jachte ako obľúbený úkryt pred koronou? Česko-slovenský startup Boataround narástol o vyše 100 %
- Väčšina firiem, ktoré podnikajú v cestovnom ruchu je rada, že vôbec ešte žije
- Startup Boataround má ale dôvod na radosť – miliónové tržby a vyše miliónový zisk, jeho plány však boli a naďalej sú oveľa väčšie
- Väčšina firiem, ktoré podnikajú v cestovnom ruchu je rada, že vôbec ešte žije
- Startup Boataround má ale dôvod na radosť – miliónové tržby a vyše miliónový zisk, jeho plány však boli a naďalej sú oveľa väčšie
Slovenka Jana Escher a Čech Pavel Pribiš sa zoznámili vďaka práci pre Booking.com, ktorý, hádam, netreba bližšie predstavovať. Neskôr sami vymysleli niečo podobné, v podstate rovnaké, len so zameraním na jachty. V praxi si tak vďaka ich startupu Boataround môžeš na stránke vyhľadať jachtu kdekoľvek na svete a rezervovať si ju na počet dní, aký potrebuješ.
„Lode a jachty sú nové hotely,“ písali sme o tomto česko-slovenskom startupe už vlani, keď do neho spoločnosť Milton investovala vyše pol-milióna eur. „Stále tu pôsobia nie úplne transparentní poskytovatelia, čo znamená, že zákazník vo výsledku zaplatí viac, pričom sa často aj spáli, pokiaľ ide o servis,“ opisoval Pavel Pribiš hlavný dôvod, prečo sa rozhodol Boataround.com založiť – jednoducho povedané: vďaka transparentnosti, ktorá mu v prenájme jácht chýbala.
Lacnejšie, ako by si mohol predpokladať
Aktuálne má už firma Boataround v ponuke viac než 16 000 jácht z vyše 70 krajín sveta a ako už sama nedávno ohlásila, ponuka sa bude ďalej zväčšovať. Pribudnúť by mali napríklad ďalšie lode zo Škandinávie, Austrálie či Južnej Ameriky. Boataround chce taktiež otvárať nové kancelárie vo svete – v Grécku, v Barcelone, dokonca aj v Bratislave.
Navštívili sme ich stránku a skúsili sme sa sami pozrieť na bohatú ponuku, o ktorej píšu. Stránka funguje naozaj podobne, ako Booking.com, stačí zadať miesto a dátum, kedy chceš prísť, a vyskočia ti možné ponuky.
Len z Chorvátska tu nájdeš v ponuke vyše 4 600 jácht, z Grécka cez 3 000. No čo taký Karibik? Žiadny problém. V Karibiku sa nám ponúklo cez 1 200 jácht, ktorých ceny sa pohybovali od 120 euro na deň (pre 10-člennú skupinku, takže 12 eur na osobu) po super-jachty za 16 až 50-tisíc euro na deň (pre 12-člennú skupinu).
Veľký nárast, no plány boli ešte väčšie
To, že firma plánuje rásť, rozširovať svoju ponuku i otvárať nové kancelárie po svete, už samo o sebe svedčí o tom, že sa jej darí. „Dopyt bol enormný. Niektoré lokality boli beznádejné vypredané dlho dopredu,“ hodnotil minulý rok pre český portál CzechCruch Pavel Pribiš.
O tom, že o službu Boataround bude veľký záujem, svedčili viaceré faktory – napríklad vyhľadávanie jácht na internete narástlo medziročne o stovky percent. O túto formu dovolenky zrazu viditeľne preukazovala záujem aj veľká skupina ľudí, ktorá ešte na jachte nikdy nebola. Cenovo predsa len mnohé z ponúkaných jácht nie sú vôbec tak drahé, ako by si mohol predpokladať. Niektoré dokonca vychádzajú lacnejšie, než ubytovanie na pevnine.
Podľa CzechCrunch, ktorým sa podarilo osloviť priamo zakladateľa Pavla Pribiša, česko-slovenský startup zarobil vlani 258 miliónov českých korún (to je skoro 10 miliónov eur) a medziročne narástol o 106 percent.
„V spomínaných 258 miliónoch korún tvoria väčšinu poplatky za prenájmy, ktoré cez Boataround prúdia k majiteľom jácht. Očistené výnosy samotnej firmy predstavovali za minulý rok 29 miliónov korún (vyše 1,1 milióna eur), pričom všetok zisk bol investovaný späť do ďalšieho rastu,“ píše CzechCrunch.
Megalomanské plány
Zdá sa, že korona startupu, ktorý sa venuje prenájmu jácht, príliš neublížila, ba práve naopak. Len málo firiem sústredených na cestovný ruch sa môže niečím takým pochváliť. Väčšina je rada, že vôbec prežila. „Jachting je pre klientov bezpečná forma dovolenky, pretože tým ľudia trávia čas stranou veľkých miest a centier v malej bubline s rodinou alebo kamarátmi,“ povedal pre CzechCrunch Pavel Pribiš.
Napriek výraznému rastu boli pôvodné plány a ciele spoločnosti Boataround ešte podstatne väčšie. „Firma tento rok plánuje sprostredkovať prenájmy za pol miliardy korún,“ písali sme v polovici roka 2020. Dosiahnutý zisk 258 miliónov je síce výrazným, vyše 100%-ným, skokom, no je to takmer len polovica toho, čo firma očakávala. Nemalé plány neskrýva ani na tento rok a podľa prvých mesiacov možno očakávať, že výrazný rast prinesie česko-slovenskému startupu aj rok 2021.
Zdroje: archív Startitup, CzechCrunch