Dovolenka v krajinách zasiahnutých požiarom: Slováci majú nárok na kompenzáciu, no nie v každom prípade
- Relax sa však veľmi rýchlo môže zmeniť na katastrofu
- Svoje o tom vedia dovolenkujúci v Grécku, ktoré už niekoľko dní bojuje s požiarmi
- Relax sa však veľmi rýchlo môže zmeniť na katastrofu
- Svoje o tom vedia dovolenkujúci v Grécku, ktoré už niekoľko dní bojuje s požiarmi
Aktuálna situácia na Rodose, Korfu a ďalších miestach Európy, kde sa stále šíria požiare, spôsobuje veľké problémy nielen domácim obyvateľom, ale aj turistom a cestovateľom, ktorí sa rozhodli stráviť niekoľko pokojných dní na dovolenke pri mori. Takýto relax sa však veľmi rýchlo môže zmeniť na katastrofu. Čo robiť, ak sa tvoj zájazd koná v ohrozených oblastiach?
Pokiaľ ťa dovolenka v zasiahnutých oblastiach ešte len čaká, pochopiteľne ti napadne otázka, či vôbec na zájazd odcestovať.
„Musíte rozlíšiť dve základné situácie. Ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu. Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom máte právo od zmluvy na zájazd odstúpiť a organizátor je povinný vám vrátiť všetky uhradené prostriedky,“ hovorí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Iná bude situácia, ak máš odísť do oblasti, ktorá priamo zasiahnutá nie je. V takom prípade nemožno od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále, pretože mimoriadna okolnosť musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jeho bezprostrednom okolí. Aj napriek tomu sa môžeš rozhodnúť na zájazd neodísť, potom je však cestovná kancelária oprávnená ti zaúčtovať odstupné podľa dohody v zmluve o zájazde.
Významnou pomocou, ako zistiť, či ide o priamo zasiahnutú oblasť, môžu byť informácie na stránkach Ministerstva zahraničných vecí. Nájdeš tam tiež informácie o špeciálne zriadených núdzových linkách.
Požiar na dovolenke
Ak ťa požiar zasiahol už počas dovolenky, potom by mal organizátor zájazdu zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie tvojej bezpečnosti. Či už ide o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela alebo o návrat späť na Slovensko.
„Takáto situácia by bola považovaná za vadu zájazdu, ktorú je organizátor povinný bez odkladu riešiť. Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na tzv. pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napr. údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová z dTestu.
Ak je klient aktuálnou situáciou zasiahnutý, ale cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu.
V prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj o úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napr. o situáciu, kedy by organizátor zájazdu vedel, že zájazd nemôže byť bezpečne realizovaný, a napriek tomu by klienta na miesto vyslal.
Zákon je nejasný
Požiare v Grécku naďalej pretrvávajú a ľudia si nie sú istí, aké majú možnosti v rámci poistenia alebo legislatívy. Nevedia napríklad, čo majú robiť, ak majú dovolenku v oblasti blízkej požiaru už dlhšie rezervovanú a boja sa vycestovať.
Ako uviedla riaditeľa Slovenskej akadémie poisťovníctva Eva Stoklásová, od zmluvy o zájazde môžeme pred začatím zájazdu odstúpiť v prípade, ak v cieľovej destinácii nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti ovplyvňujúce poskytnutie služby. Pri odstúpení od zmluvy o zájazde má cestujúci nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil.
Problémom však podľa Stoklásovej je, že zákon o zájazdoch jednoznačne nedefinuje, čo sú „neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich“. Je možné podľa odborníčky predpokladať, že v čase pretrvávania požiarov v blízkosti cieľovej destinácie a ich významný posun smerom k nej by boli obhájiteľným dôvodom pre vrátenie finančných prostriedkov.
Je prirodzené, že ak je možnosť, že budeme počas dovolenky ohrození požiarom a vopred o tom vieme, obavy predchádzajú nadšenie z oddychových dní. Nie jednému dovolenkárovi napadne zrušiť zájazd zo strachu pred vycestovaním. Prípadne pred tým, že by vycestovať nebolo možné vôbec alebo by služby nespĺňali kvalitu, akú sme si predstavovali. V tomto prípade taktiež môžeme odstúpiť od zmluvy. Avšak v prípade, ak to urobíme iba z obavy, bude nám zúčtovaný poplatok za odstúpenie.
Komerčné cestovné poistenie, špeciálne poistenie storna zájazdu, je podľa Stoklásovej výborným riešením práve pre náhodné situácie, ktoré môžu nastať tesne pred vycestovaním. „V jeho výbere musíme byť ale dôslední,“ povedala Stoklásová. Ak si dojednáme poistenie storna, storno musí nastať z poistnou zmluvou vymedzených dôvodov. „Jednoducho povedané, nie je jedno, čo sa stalo a prečo na dovolenku nemôžete odcestovať,“ vysvetlila Stoklásová.
Oprávnenými dôvodmi je ochorenie, úmrtie, škody na majetku, súdne predvolania, právne úkony, COVID- 19, tehotenstvo, strata pracovného miesta, rozvod, dopravná nehoda, alebo ak rezort vnútra vyhlási krajinu za nebezpečnú pre živel či vojnu. Storno zájazdu pre živelnú udalosť však podľa Stoklásovej nie je štandardom.
Ak sa v čase vzniku živelnej situácie, prípadne jej zhoršenia, už nachádzame v zahraničí, pomôcť vie poistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb. Často je však podľa odborníčky potrebné oficiálne vyhlásenie rezortu zahraničných vecí k necestovaniu do danej krajiny alebo k jej opusteniu pre vznik krízovej situácie a pre ktoré nie je ďalej možné v ceste pokračovať.
Pripoistenie predčasného návratu a nečerpaných služieb vie pokryť náklady na spiatočnú cestu a rovnako tak poplatky za služby, ktoré sme pre krízovú situáciu nemohli čerpať.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: TS, SITA, MZV