Dramatický pokles výroby: Slovensko vyprodukovalo o desaťtisíce áut menej, štát musí zasiahnuť

  • Výroba vozidiel na Slovensku výrazne poklesla
  • Z našej krajiny vzišlo o takmer 90-tisíc menej áut ako minulý rok
  • Podľa výrobcov musí zasiahnuť štát
Výroba áut dramaticky klesla.
Výroba áut na Slovensku poklesla. (ilustračné foto) TASR/Daniel Stehlík
  • Výroba vozidiel na Slovensku výrazne poklesla
  • Z našej krajiny vzišlo o takmer 90-tisíc menej áut ako minulý rok
  • Podľa výrobcov musí zasiahnuť štát

Situácia na trhu pre našu krajinu nie je práve priaznivá. Výsledky za minulý rok hovoria o tom, že aj keď je pre štát jednou z najdôležitejších produkcia áut, všetko nejde úplne podľa plánu. Ukazujú to štatistiky z minulého roka, ktoré zverejnila agentúra TASR.

V minulom roku zaznamenalo Slovensko významný pokles vo výrobe automobilov, keď sa podľa predbežných výsledkov vyrobilo 993-tisíc vozidiel, čo predstavuje zníženie o takmer 87-tisíc kusov oproti predchádzajúcemu roku.

Apel na predstaviteľov štátu

Napriek tomuto poklesu prognózy na najbližšie obdobie vyzerajú optimisticky. Odborníci očakávajú, že v roku 2025 výroba opäť výrazne vzrastie a dosiahne hranicu 1,15 milióna vozidiel. Slovensko si aj naďalej udržiava významnú pozíciu svetového lídra vo výrobe áut v prepočte na jedného obyvateľa, ako informoval Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR na výročnej tlačovej konferencii.

Automobilový priemysel v súčasnosti čelí mnohým závažným výzvam nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Medzi najvýraznejšie problémy patrí výrazný pokles výroby a registrácií kvôli zníženému dopytu na trhu, rastúca hrozba zavedenia ciel zo strany USA a Číny, a stále nedostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily.

ZAP vo svojej správe dôrazne poukazuje aj na absenciu jednotnej stratégie pre rozvoj priemyslu v Európskej únii. Spomínajú aj rastúcu infláciu, pretrvávajúce vysoké ceny energií a nedostatočnú sebestačnosť v oblasti strategických surovín a polovodičov.

„Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek,“ apeluje Matušek na predstaviteľov štátu.

Aké sú priority

Pre úspešnú transformáciu na elektromobilitu je podľa odborníkov zo ZAP absolútne kľúčové, aby štát vytvoril stabilné rámcové podmienky pre investorov. Tie musia mať jasnú a dlhodobo udržateľnú zahraničnopolitickú orientáciu.

Druhou nemenej dôležitou prioritou je urgentné zastavenie ďalšieho rastu výrobných nákladov, ktoré významne ovplyvňujú konkurencieschopnosť slovenských výrobcov.

Znepokojujúcim faktom zostáva, že väčšina kľúčových požiadaviek automobilového sektora zostala v minulom roku bez akejkoľvek konkrétnej odozvy zo strany vlády. Slovensko v súčasnosti výrazne zaostáva v atraktivite za susednými krajinami. Podľa odborníkov potrebuje urýchlene začať seriózny a konštruktívny dialóg o systémových riešeniach v rámci priorít automobilového priemyslu.

Osobitne problematickou oblasťou je rozvoj elektromobility na Slovensku. Napriek silnej pozícii krajiny ako významného výrobcu automobilov, predaj elektrických vozidiel na domácom trhu je alarmujúco nízky. Vláda podľa predstaviteľov ZAP nezvažuje ich systematickú podporu. Dodávajú, že aj čerpanie prostriedkov z fondov určených na rozvoj elektromobility je zbytočne komplikované a administratívne náročné.

„Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné,“ dodal Matušek s dôrazom na naliehavosť situácie.

Tento stav si vyžaduje okamžité systémové riešenia. Musia totiž získať aj aktívnu podporu zo strany štátu pre zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti slovenského automobilového priemyslu v európskom aj svetovom meradle.

Rekordný rok

Aj napriek tomu, že výroba poklesla, niektorým fabrikám sa darilo viac ako iným. Jediný európsky výrobný závod Kia Corporation, sídliaci v Tepličke nad Váhom, zaznamenal v roku 2024 významný úspech. Po sedemnástich rokoch od spustenia výroby dosiahla automobilka historický rekord v počte vyrobených vozidiel.

„Najväčší dopyt bol po modeli Sportage, ktorého sa vyrobilo viac ako 221-tisíc kusov. Zostávajúcich vyše 129 000 vozidiel predstavovali štyri karosárske verzie modelu Ceed,“ priblížil hovorca spoločnosti Tomáš Potoček pre TASR. Z celkovej produkcie 351 270 vozidiel tvorila štvrtinu elektrifikovaná verzia, čo predstavuje 0,3-percentný medziročný nárast.

Závod s približne 3 800 zamestnancami, ktorý svoju činnosť začal v decembri 2006, dodával automobily do 83 krajín sveta. Najväčším odberateľom bola Veľká Británia s 18-percentným podielom, nasledovaná Nemeckom (11 %) a Španielskom (9 %).

Významné množstvo vozidiel smerovalo aj do Poľska, Talianska, Francúzska a Českej republiky. Na domácom trhu zostalo viac ako 7 800 automobilov. Úspešný rok zaznamenala automobilka aj v produkcii motorov.

„Predstavuje to medziročný nárast výroby motorov o takmer sedem percent. Počet vyrobených motorov je vyšší ako počet vyrobených vozidiel, keďže závod ich exportuje aj do iných automobiliek v rámci Hyundai Motors Group, najmä do Hyundai v Českej republike,“ poznamenal Potoček. Celkovo závod vyprodukoval za minulý rok 540-tisíc motorov.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá