Drličkov koniec spúšťa veľké zmeny v SND: Odchod kľúčového človeka. Drsný odkaz Šimkovičovej
- Šéf Opery rezignoval
- V stredu o tom informovalo Slovenské národné divadlo
- Šéf Opery rezignoval
- V stredu o tom informovalo Slovenské národné divadlo
V stredu pred obedom oznámilo Slovenské národné divadlo (SND) prostredníctvom tlačovej správy, že po Matejovi Drličkovi končí ďalší šéf.
„Riaditeľ Opery SND Martin Leginus rezignoval na funkciu riaditeľa súboru ku dňu 21. augusta 2024. Ako dôvod uviedol neakceptovateľnú a neudržateľnú situáciu, do ktorej Slovenské národné divadlo priviedlo vedenie ministerstva kultúry, keď SND necháva už tretí týždeň bez riadneho štatutára,“ uviedli.
Dodávajú, že dôvodom rezignácie je podľa Martina Leginusa situácia, do ktorej SND priviedlo rezortné vedenie po odvolaní Mateja Drličku.
„Situácia, v ktorej sa divadlo nachádza, je neakceptovateľná, neudržateľná a nepredvídateľná. Rezortné vedenie nás nechalo už tretí týždeň (od 6. 8. 2024) bez štatutárneho zástupcu a od minulého týždňa je Slovenské národné divadlo aj bez ekonomického riaditeľa,“ zdôvodnil Martin Leginus.
Ako sme písali v článku minulý týždeň, časť zamestnancov mala požadovať jeho odchod. Riaditeľ to tak vyriešil za nich.
Prevádzka opery je zablokovaná
Ako píše divadlo, rezignácia Leginusa prišla tesne pred začiatkom 105. divadelnej sezóny. Opera SND má pritom za sebou preukázateľne mimoriadne úspešné obdobie, ktoré je výsledkom reforiem manažmentu Mateja Drličku, pripomína kultúrna inštitúcia.
Dopĺňajú, že z údajov vo výročnej správe SND vyplýva, že v medziročnom hodnotení činnosti súborov dosahuje Opera SND percentuálny nárast vo všetkých merateľných ukazovateľoch. Za uplynulý rok dosiahla návštevnosť v opere viac ako 80 %, čo je najviac za posledných 15 rokov. Pričom v posledných desiatich predcovidových rokoch sa návštevnosť držala na priemernej úrovni iba 60 %.
Od 12. augusta sa začal v Opere SND skúšobný proces, ktorý súčasná zložitá situácia ovplyvňuje, píšu. Aktuálne pripravujú premiéru Janáčkovej opery Příhody lišky Bystroušky v réžii Slávy Daubnerovej a hudobnom naštudovaní Juraja Valčuhu.
„Manažment Opery SND nemôže reagovať na náhle situácie, ktoré v rámci prevádzky často vznikajú, keďže zmluvy nemá kto podpísať. SND nedostalo písomnú odpoveď na požadované usmernenia týkajúce sa postupu vyplývajúcich zo zmluvných záväzkov. V Opere SND aktuálne čaká niekoľko dokumentov na podpis štatutára. Ich podpis má priamy vplyv na chod a prevádzku divadla. Prevádzka Opery SND v podobe, v akej má fungovať, je zablokovaná. S ponechaním takéhoto stavu nesúhlasím a odmietam prijať zodpovednosť za dôsledky vyvolané neriešením tejto situácie zo strany rezortného vedenia,“ dodáva Leginus.
Mimoriadne úspechy
V Opere v poslednom období zaznamenala mimoriadny úspech inscenácia Suchoňovej opery Svätopluk. Táto inscenácia rezonovala aj počas konferencie Opera Europa v Kodani a vo Viedni. Podľa SND je dôkazom jej výnimočnej kvality aj záujem prestížnej nahrávacej spoločnosti Naxos s celosvetovou distribúciou o vydanie záznamu tejto inscenácie, ktorý sa realizoval v uplynulej sezóne.
Vyzdvihujú aj nespochybniteľný progres operného súboru a výnimočné výkony kolektívnych telies a sólistov. Argumentujú tým, že sa rodí aj prvá plánovaná spolupráca Opery SND s celosvetovou streamovaciou platformou Opera Vision. Tá má vyústiť do vytvorenia záznamu inscenácie Dvořákovej opery Čert a Káča v januári 2025. Tým sa Opera SND zaradí medzi svetové operné domy, ktoré na tejto platforme uvádzajú svoje tituly. Obe spomínané úspešné inscenácie hudobne naštudoval riaditeľ Opery SND Martin Leginus, pripomínajú.
V roku 2023 získal už bývalý riaditeľ prvej opernej scény prestížnu poľskú národnú divadelnú cenu Jana Kiepury v kategórii najlepší dirigent za hudobné naštudovanie Dvořákovej opery Rusalka v Teatr Wielki v Poznani. V rokoch 2013 až 2016 zas viedol Štátnu Operu v Prahe ako jej hudobný riaditeľ.
Zdroje: TS SND, Archív Startitup