Dvaja kamaráti si v Bratislave otvorili novú kaviareň. Nájdeš v nej aj kúsky zbúraného Istropolisu
- V Bratislave pribudla nová zaujímavá kaviareň ROH
- Nájdeš ju na adrese Vajnorská 1349/10
- V Bratislave pribudla nová zaujímavá kaviareň ROH
- Nájdeš ju na adrese Vajnorská 1349/10
Vstúpiť do sveta gastronómie a založiť si vlastný podnik je snom mnohých ľudí. Tento proces je však zložitejší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Podnikanie v gastrobiznise vyžaduje nielen vášeň pre jedlo, ale aj dôkladné plánovanie, finančnú stabilitu a schopnosť riadiť tím ľudí.
Najnovšie sa o tom presvedčil aj Matúš s jeho biznis partnerom. Spoločne si otvorili novú kaviareň s názvom ROH.
„Obaja sme vyrastali v mestskej časti Bratislava-Nové Mesto. Pri dome ROH sme sa často stretávali, či už na kultúrnych akciách, alebo sme sa tam radi bicyklovali a stretávali s celou partiou kamarátov. Keď sme mali možnosť získať tento nádherný priestor, neváhali sme,“ prezradil nám Matúš.
Objasňujú, že kaviareň pomenovali „ROH“ ako spomienku na Istropolis – dom ROH. „Kúsky mramoru zo zrúcanej stavby sme použili pri zariaďovaní priestoru.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Hovoria, že na podnikanie a otvorenie vlastnej kaviarne musí byť človek predovšetkým milovník dobrej kávy.
„Skúsenosti sme získavali postupne z pôsobenia v kaviarenských prevádzkach. Dôležitá je tiež kvalitná káva a špičkový kávovar. Pracoval som v menších prevádzkach kaviarenského typu, ale aj vo väčšej gastroprevádzke, zameranej na výrobu a distrubúciu gastroproduktov.“
Popisujú, že ľudia majú rôzne chute, no platí jedno:
„Či niekto príde kvôli pivu, či vínu, káve, koláčikom snažíme sa mu vždy ponúknuť kvalitné výrobky – remeselné pivo, výberové vína, lahodnú kávu, výborné domáce koláčiky.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Kávu majú od pražiarne Goriffee, na mlynčeku majú Braziliu caramelo medium roast, na filter zase používajú aktuálne Go bananas od Goriffee. „Ale určite to budeme obmieňať. Ponúkame aj ľadovú lúhovanú kávu, používame novinku od Goriffee cold brew blend.“
Ceny v kaviarni ROH
Káva so sebou………………………………1,50€
Espresso na mieste……………………..1,90€
Domáce koláčiky…………………….od 3,30€
Remeselné pivo 0,4 dcl……………….3,40€
Víno 0,1 dcl……………………………..od 2,00€
Matúš nám otvorene povedal, že kaviarensky biznis je náročný a neustále sa mení. „Na Slovensku sa stretávame s neskutočnou byrokraciou. Tiež nie je jednoduché odhadnúť, o čo budú mať ľudia záujem, trh sa neustále mení.“
Konštatuje, že je tiež náročné nájsť kvalitných, motivovaných zamestnancov, orientovaných na kvalitu a na klienta. Zároveň je rád, že to neplatí v prípade ich prevádzky ROH.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Matúš prezradil, že ich cieľ je aktuálne celkom jasný: „Stať sa obľúbeným podnikom na mape pre miestnu komunitu. Ponúkať kvalitné produkty a služby, aby sa k nám ľudia radi vracali.“
Tým, ktorí uvažujú o ponorení sa do podnikateľských vôd radí, aby všetko stavali nielen na dobrom nápade. „Sám som v podnikaní nováčikom, ale myslím si, že by nemali začínať bez dobrého nápadu a kvalitných ľudí.“
V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že nápad je kľúčový. Bez jedinečného a dobre premysleného konceptu je veľmi ťažké zaujať zákazníkov a odlíšiť sa od konkurencie. Trh je presýtený množstvom reštaurácií a kaviarní, ktoré ponúkajú podobné jedlá a služby.
Vystúpenie z davu
Je dôležité prísť s niečím, čo bude výnimočné a čo zaujme zákazníkov na prvý pohľad. Môže to byť nezvyčajný spôsob prípravy jedál, špecifická kuchyňa, ktorá v danej lokalite chýba, alebo tematické prostredie, ktoré vytvorí nezabudnuteľnú atmosféru.
Nápad však nestačí. Je potrebné ho premeniť na skutočnosť a to bez kvalitného tímu nie je možné. Kvalitní ľudia sú základom každého úspešného podniku, a to platí obzvlášť v gastronómii. V tomto odvetví je personál často v priamom kontakte so zákazníkmi, a preto je jeho kvalita rozhodujúca pre celkový dojem.
Šikovní kuchári, ktorí vedia nielen dobre variť, ale aj kreatívne myslieť, sú nevyhnutnosťou. Skúsení čašníci, ktorí zvládajú komunikáciu so zákazníkmi a vedia vytvoriť priateľskú atmosféru, sú rovnako dôležití.
Nájdenie a udržanie kvalitného personálu môže však byť náročné, ale je to investícia, ktorá sa vráti. Je dobré myslieť na to, že dobrí zamestnanci dokážu prispieť k budovaniu pozitívnej reputácie podniku a zabezpečiť, že sa zákazníci budú vracať a dávať dobré recenzie. Naopak, nekvalitný personál môže spôsobiť, že aj ten najlepší nápad zlyhá.
Samostatnou kapitolou je príprava a plánovanie. Podnikatelia by mali mať jasnú predstavu o tom, čo chcú dosiahnuť, a mali by mať pripravený podrobný podnikateľský plán. Tento plán by mal obsahovať nielen finančné aspekty, ako sú náklady a predpokladané výnosy, ale aj marketingovú stratégiu a plán rozvoja podniku.
Zíde sa ti, ak budeš pripravený na nečakané situácie a budeš sa im vedieť aj adekvátne prispôsobiť. Gastro biznis je dynamický a často nepredvídateľný. Konkurencia je veľká a zákazníci sú aj na Slovensku nároční. Preto je nevyhnutné neustále sledovať trendy, prispôsobovať ponuku a hľadať nové spôsoby, ako zaujať. Spať na vavrínoch sa v tomto prípade určite nevypláca.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy