Dvaja kamaráti v Košiciach otvorili prvý cookies obchod. Ich receptúru chceli od nich ukradnúť aj v zahraničí
- Niet pochýb o tom, že Slováci naozaj radi objavujú nové jedlá, chute a gastro podniky
- Na túto kartu vsadili aj dvaja mladí podnikatelia Matej Fiala a Maroš Zeleňák, ktorí si v Košiciach založili vôbec prvý obchod s koláčikmi nazývanými cookies
- Pod vlastnou značkou AHA Cookies pripravujú v metropole východu, okrem domácich sušienok aj milkshaky či makrónky, ktorými si čoraz viac ľudí rado osladí deň
- Niet pochýb o tom, že Slováci naozaj radi objavujú nové jedlá, chute a gastro podniky
- Na túto kartu vsadili aj dvaja mladí podnikatelia Matej Fiala a Maroš Zeleňák, ktorí si v Košiciach založili vôbec prvý obchod s koláčikmi nazývanými cookies
- Pod vlastnou značkou AHA Cookies pripravujú v metropole východu, okrem domácich sušienok aj milkshaky či makrónky, ktorými si čoraz viac ľudí rado osladí deň
Ako vraví Matej, gastronómii sa venuje celým svojim srdcom, keďže vzťah k tomuto obdoru si budoval už od detstva. „Vtedy som naberal inšpiráciu hlavne od mamy a babky. Keďže som vedel čo chcem v živote robiť, tak cesta bola jasná, ale cieľ nie,“ povedal pre Startitup.
Matej vyštudoval Hotelovú akadémiu v Košiciach a hneď po jej skončení vycestoval za štúdiom do zahraničia. Úspešne vyštudoval International Hospitality management v Dánsku, vďaka ktorému nabral nové skúsenosti a rozhľad.
Maroš sa zase celý život pohyboval okolo dizajnu a marketingu. Počas vysokej školy pracoval pre značku Red Bull. V tomto období si založil aj marketingové a dizajnové štúdio Hellephant, ktoré viedol niekoľko rokov a počas ktorého vznikol aj projekt AHA Cookies.
Hellephant s celým tímom v roku 2018 kúpila technologická firma Vacuumlabs a Maroš po dva a pol roku, koncom roka 2020, z Vacuumlabs odišiel. Odvtedy sa naplno venuje značke AHA Cookies.
Po tom ako sa Matej vrátil z Dánska, začal sa pohrávať s myšlienkou otvoriť si niečo vlastné. Jeho dnes už biznisový spoločník mu podľa jeho slov dodal ten správny impulz a presvedčil ho, aby spoločne vytvorili koncept v rámci gastra. Pôvodne však mali v pláne vyrábať úplne iný produkt, na ktorom robili asi šesť mesiacov. Cookies mali byť len doplnkovým sortimentom. Všetko sa však zmenilo.
„Čím ďalej, tým viac nás to ťahalo ku cookies a počas jednej nočnej debaty sme sa rozhodli, že práve cookies budú to, čo budeme robiť,“ hovorí Matej.
Rozbehnúť takýto biznis však nestálo len veľa námahy, ale aj financií. „Náklady na štart našej úplne pôvodnej prevádzky boli cca. 15 000 eur. Veľa z vecí sme si urobili svojpomocne alebo s pomocou známych a snažili sme sa hacknúť čo sa dalo. Tým, že som v tej dobe mal vlastné dizajnové štúdio, dokázali sme ušetriť aj na veciach ako vizuály, web, fotky a pod,“ priblížil Maroš.
Maroš a Matej sú jedni z mála, ktorí sa vôbec nesťažujú ani na prehnanú byrokraciu pri podnikaní v gastre. Ako nám prezradili, vo všeobecnosti nerazia populárny názor, že úrady budú podnikateľom do cesty stavať prekážky a že je to zlo.
„Keď sa nesnažíš ‚odrbať systém’, či niečo skryť alebo zatajiť, prečo by si mal mať nejaký problém? Predtým, ako sme napríklad stavali prvú kuchyňu, konzultovali sme si ju s hygienou a dohodli na ďalšom postupe a presne podľa toho sme ju aj realizovali. Schvaľovanie teda bola následne iba formalita bez problémov. Rovnaké skúsenosti máme zatiaľ aj s ostatnými úradmi.“
Maďari od nich chceli kúpiť všetky recepty
Podnikaví Slováci si dokonca na vlastnej koži zažili, aké je to, keď sa im niekto snaží prebrať ich biznis plán. Išlo o skúsenosť s párom z Maďarska, ktorý vedie tamojšie veľké pekárne. Jedného dňa si prišli urobiť prieskum trhu aj do Košíc a chceli sa stretnúť s Matejom a Marošom.
„Ponúkli nám, že od nás kúpia všetky naše recepty. Keď sme ich slušne odmietli, tak nám chodili do predajne, zdržiavali sa tam neprimerane dlho, púšťali pred seba ľudí, len aby mohli sledovať ako si tí ľudia objednávajú a ako ich krok po kroku naši ľudia obsluhujú, aby to mohli následne okopírovať. Zaváňalo to takým tým podnikaním ‚karpatského typu’.“
Podľa Maroša išlo o veľmi nepríjemnú skúsenosť, ktorá bola zároveň aj na smiech a potvrdila im, že to, čo robia, dáva zmysel.
Pri ich začiatkoch, do prevádzky zavítal dokonca aj majiteľ legendárnej košickej cukrárne, ktorý išiel okolo. Chalanov však svojim komentárom celkom prekvapil: „Prišiel nám iba povedať, že nám to nikdy nebude fungovať.“
Treba však uznať, že projekt AHA Cookies je unikátny najmä svojim sortimentom, keďže cookies a produkty z cookie cesta, ktoré chalani robia, nie sú v ich regióne rozšírené. Samostatnou kategóriou je aj rozmanitosť príchutí ich produktov, keďže vždy majú na pultoch aspoň 10 príchutí cookies, či 10 príchutí makróniek a rôzne variácie ďalších produktov.
Skutočným obľúbencom je tzv. Rocky Road Cookie, ktorý ukrýva Marshmallows, arašidy a karamel. Medzi bestsellery však patrí aj Oreo brownies či vychytávka s názvom Cookie shot – je to cookie v tvare pohárika, ktorý je plnený čokoládovou penou a mrazom sušeným ovocím.
O tom, že ľudia si túto prevádzku naozaj obľúbili, svedčí aj fakt, že chalani v bežné dni rátajú predané produkty v stovkách. V najsilnejšie dni však dokázali predať už aj viac ako 1 000 produktov počas jednej otváracej doby.
Podľa majiteľov prevádzky je jedným z kľúčov k úspechu v gastre dosiahnutie tej správnej „value for money”, a teda hodnoty za peniaze. „Tam až tak nezáleží na tom, či daný produkt stojí jedno, dve alebo tri eurá. Keď to človeku dáva zmysel, tak si to kúpi.“
Zdôrazňujú však, že túto hodnotu neurčuje len samotný produkt, ale aj komunikácia personálu, servis, rýchlosť, či prostredie, v ktorom človek nakupuje. „Myslím si, že v našom segmente je cena dôležitá, ale nie najdôležitejšia. Odlišovať sa cenou je najjednoduchšie, netreba na to vôbec žiadne extra úsilie. Na všetko ostatné ale áno, no vráti sa to násobne. Dlhodobého zákazníka si ‚nevychováte’ na cene.“
Dopad pandémie
Aj táto značka sa musela v posledných mesiacoch vyrovnať s veľmi náročným obdobím. Podľa majiteľov prevádzky, však má AHA Cookies šťastie v nešťastí. „Tým, že naše predajne sú od začiatku koncipované ako take away, nemuseli sme zatvárať ani počas pandemických opatrení, keďže take away zakázaný nebol.“
Priznávajú však, že ich trápi veľmi nízky počet ľudí v meste či nákupnom centre, ktorý je spôsobený lockdownom, a teda aj násobne nižšia návštevnosť ich predajní. „To je ale v dnešnej pandemickej situácii pochopiteľné.“
Zakladatelia značky tiež konštatujú, že pandémia im zároveň aj trochu pomohla a to v odblokovaní sa v niektorých rozhodnutiach. Na začiatku prvej vlny vďaka tomu spustili donášku, ktorou vedeli vykryť obrovský pokles v prevádzkach.
Projekt Aha Cookies jednoznačne osviežil košickú gastro scénu, podľa Mateja a Matúša tu však aj tak stále chýba akási unikátnosť konceptov, a teda podniky s úzkou, ale špecializovanou ponukou zameranou na konkrétny sortiment.
„Práve preto mám rád podniky tohto typu, ako napríklad Mishte Sandwich. Nedávno ma medzi donáškami napr. potešil podnik Philly Cheesesteak, ktorý naozaj robí iba philly cheesesteak sendviče alebo MANNO, ktoré má koncept postavený okolo kvalitného hovädzieho mäsa.“
https://www.startitup.sk/kosicanov-korona-inspirovala-k-otvoreniu-premioveho-street-foodu-na-svoje-si-tu-pridu-milovnici-poriadneho-masa/
Matej ďalej konštatuje, že by veľmi privítal, aby sa miestne podniky navzájom spájali, podporovali a prinášali nové akcie, jedlá a hlavne zážitky pre ľudí, ktorí to v Košiciach majú radi.
V pláne je expanzia
Dobrou správou pre západné Slovensko je skutočnosť, že Aha Cookies má už namierené aj do Bratislavy. Tím prevádzky pracuje na expanzii do hlavného mesta od začiatku tohto roka. Ak pôjde všetko podľa plánov, túto značku uvidíš v meste v priebehu roka 2021. „Zatiaľ sa sústredíme na tento rok, kde je prioritou expanzia do Bratislavy, neskôr však plánujeme aj ďalšie formáty, ako priniesť naše produkty ľuďom.“
A čo by títo dvaja mladí, no úspešní podnikatelia poradili podobným nadšencom, ktorí by chceli svoj nápad pretaviť do podnikania? „Otvoriť si živnosť je na Slovensku veľmi jednoduché. Urobte to a urobte to čím skôr. Len tak zistíte, či je to to, čo vás napĺňa. Ak sa bojíte alebo nemôžete pustiť do podnikania naplno, skúste najprv začať popri práci, ale hlavne začnite a učte sa za behu.“
Zdôrazňujú tiež, že človek by sa nemal hanbiť požiadať o radu ľudí, ktorí sú skúsenejší, pretože častokrát radi pomôžu. „Na Slovensku sa viete cez 1-2 ľudí dostať k hocikomu. Po skvelých službách a produktoch bude stále dopyt. Skvelé produkty a služby však vznikajú z priemerných produktov a služieb, ktoré neustále upravujete a zlepšujete.“
Podľa tímu AHA Cookies však netreba nápad príliš prešpekulovať, no radšej začať s tou najviac minimálnou verziou svojho produktu alebo služby, ktorá vie priniesť hodnotu zákazníkom. „Získavajte feedback a postupne ju zlepšujte,“ odkazujú na záver.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy