Dve ambiciózne Slovenky si založili vlastnú kozmetickú značku. Dnes svojimi výrobkami valcujú konkurenciu
- Vyrobili už 23 odtieňov rúžov
- Súčasťou značky sú aj ďalšie dekoratívne produkty
- Vyrobili už 23 odtieňov rúžov
- Súčasťou značky sú aj ďalšie dekoratívne produkty
Značku dekoratívnej kozmetiky Fraela založili kamarátky Mariana Kováčová a Adriana Pristaš. Vznikla z ich spoločnej záľuby – vyrábať si doma pre seba prírodnú kozmetiku. A ako tak doma skúšali rôzne recepty na balzamy na pery, napadlo im, že by mohli vyskúšať vyrobiť aj rúž.
Pre Startitup porozprávali o svojej značke. Priblížili, ako dlho trvá výroba rúžu, ale aj to, že ich kozmetika nie je len o produktoch na pery.
Všetko vzniklo v domácej kuchyni a popri práci
„S výrobou dekoratívky sme nemali skúsenosti, ale zaujalo nás, že sme nepoznali slovenského lokálneho výrobcu, ktorý by sa tomu venoval. Nakoniec trval proces vývoja nášho vlastného receptu na prírodný rúž skoro rok. Predchádzali tomu rôzne experimenty s pomermi olejov, voskov, pigmentov a aróm. Všetko sa to odohrávalo v domácej kuchyni a popri práci. Rúž sa stal teda aj prvým produktom, ktorý sme vtedy predstavili na trhu,“ vysvetľuje pre Startitup Mariana Kováčová.
Názov značky je odvodený od staroprešporského názvu „frajla“. V minulosti išlo o hanlivejšie slovo, ktoré označovalo namaľovanú, prípadne vyzývavo oblečenú ženu. „My sme v ňom našli symbol oslobodenia sa od predsudkov,“ spresňuje význam Adriana Pristaš.
Obe prezrádzajú, že novej výzvy sa nezľakli. Na rozvíjaní značky pracovali trpezlivo a nenechali sa odradiť ani byrokraciou či úskaliami. A to asi prinieslo svoje ovocie.
„Fraela je iná, ale zároveň sa nesnažíme odlišovať od ostatných značiek. Špecifická je tým, že produkty sú nielen prírodné a dekoratívne, ale majú aj funkciu starostlivosti, keďže obsahujú aktívne ingrediencie. Voláme to Color Care. Taktiež je pre nás dôležité, aby pri nanášaní produkty vzbudili u zákazníčky príjemné pocity,“ vysvetľuje Adriana.
S výrobkom musia byť stotožnené
Spusteniu predaja predchádzal vývoj produktu. Kamarátky chceli prísť na trh s niečím, s čím budú na sto percent stotožnené a spokojné.
„Preto tento proces trval aj tak dlho. Vznikli desiatky prototypov, kým sme vytvorili ten finálny. Následne sme vybrali 15 odtieňov rúžov, ktoré sme dali certifikovať, aby sme ich mohli oficiálne uviesť na európsky trh a predávať,“ hovorí Mariana.
Odtiene sa rozhodli pomenovať po ženách, ktoré sú pre ne inšpiratívne. „Začali sme s ich oslovovaním, a keď so spoluprácou súhlasili, vybrali sme odtieň, ktorého budú tvárou, a zorganizovali sme spoločné fotenie,“ vysvetľuje Adriana.
Táto myšlienka zaujala, pretože ich osobne takéto selfmade ženy veľmi inšpirujú svojou šikovnosťou. A tým, že sa neboja vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Každý odtieň tak predstavili aj s osobným príbehom jeho tváre. Medzi nimi sa nachádzajú známejšie osobnosti, ale aj kamarátky Adriany a Mariany.
Ďalším dôležitým krokom bolo vymyslieť, ako zabezpečiť výrobu. Tú šikovným ženám na začiatku zastrešovala kamarátka Janka Havrila, ktorá vyrábala kozmetiku pod značkou Híling, zdravá krása a mala zriadenú výrobnú prevádzku.
Následne prišli na rad marketingové a obchodné záležitosti. Vytvorenie e-shopu, vymyslieť komunikačnú stratégiu, ako ich predstavia potenciálnym zákazníkom. Na sociálnych sieťach už mali nejakú sledovateľskú základňu, keďže vznikli približne rok pred spustením predaja a priebežne tam postovali info o tom, ako to vyzerá so spustením.
„V priebehu pol roka, keď sme sa oťukali a zistili, že dopyt narastá, sme začali riešiť vlastné priestory v Bratislave. Tu sme zabezpečovali okrem samotnej výroby aj balenie a expedíciu objednávok,“ hovorí Mariana.
Dokopy vyrobili už 23 odtieňov rúžov
S pravidelnou výrobou nastala aj optimalizácia výrobného procesu, lebo bolo treba za rovnaký čas vytvoriť väčšie množstvo produktov. Výroba v prevádzke má svoje pravidlá, všetko má svoje miesto, povrchy sa ľahko čistia a všetko je jej prispôsobené. Je to také „laboratórium“.
A koľko rúžov už vyrobili? „Dokopy sme mali 23 odtieňov rúžov. Najviac idú jednoznačne neutrálne odtiene. Samozrejme sa to mení aj podľa ročného obdobia. V lete si viac kupujú výrazné a šťavnaté odtiene a na jeseň zas bordové,“ prezrádza Adriana.
Na začiatku si obe prešli všetkými procesmi. Mariana mala na starosti celú výrobu aj vývoj a Adriana marketing, všetko ostatné okolo značky riešili spoločné.
Pred dvoma mesiacmi skrz narastajúcu časovú náročnosť posunuli výrobu do iných rúk, avšak stále na Slovensku. Momentálne sa venujú viac tomu, čo nestíhali predtým, a rozvíjajú hlavne značku. Vyvíjajú stále novinky a plánujú ďalšie zaujímavé aktivity.
Čo prinesie budúcnosť?
Mariana a Adriana majú vlastný eshop fraela.sk, na ktorom neustále pracujú. Aby uľahčil výber medzi odtieňmi, fotia produkty na rôznych typoch žien. Okrem toho ich kozmetiku nájdeš aj v predajniach napr. Biokrása, Place store, taktiež aj v Česku v Přírodno, Place store v Brne, v Prahe je to Ones concept store či Nila store, Viva beauty. Často sú tiež súčasťou lokálnych marketov v Bratislave a Prahe.
„Keďže sme chceli, aby boli naše produkty vhodné pre kohokoľvek, tak sme sa rozhodli, že ich budeme formulovať ako vegánske (bez obsahu živočíšnych zložiek, ako je napr. farbivo karmín, včelí vosk, lanolín…). Čo sa týka výroby, tak dnes už existuje na trhu množstvo kvalitných ingrediencií rastlinného pôvodu, ktoré ponúkajú alternatívu k tým živočíšnym, takže pri formulácii je to čím ďalej tým menšia prekážka,“ prezrádza Mariana.
Momentálne sa portfólio Fraely skladá aj z ďalších dekoratívnych produktov. Týmto smerom sa plánujú šikovné Slovenky uberať aj do budúcnosti, aj keď občas zabŕdnu aj do iných typov produktov. Kamarátky však pracujú na ďalších produktoch aj pre oči a pleť.
„Zatiaľ však nebudeme prezrádzať, o aké konkrétne ide. Budú to však kvalitné receptúry z prírodných ingrediencií a s aktívnymi zložkami. Lebo to je také naše špeciálne. Spájame dekoratívku s aktívkami,“ hovorí Mariana.
Chceli by tiež expandovať do slovenských sietí drogérií, dostať sa viac do povedomia v Česku a neskôr zvážiť zahraničný trh. Ale ešte predtým predstavia rebrand vizuálu značky, ktorý pripravujú v spolupráci s dizajnérkou Domi Kramer. Názov Fraela však zostáva.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy